|
|
Arthur H. Bell
Nie musisz tego słuchać
Dom Wydawniczy Rebis, 2006
słowa kluczowe: przemoc słowna, mobbing, obrażanie, wyzwiska, asertywność, emocjonalne napięcie, stosunki w pracy
|
Rozwijane umiejętności:
asertywność, obrona przed przemocą słowną, wzmacnianie pewności siebie.
Co znajdziesz w książce:
- kim są osoby dopuszczające się przemocy słownej, a kim są ich ofiary,
- elementy przemowy słownej - werbalne i niewerbalne,
- czym charakteryzuje się przemoc słowna
- 10 powodów skąd bierze się przemoc słowna
- 7 wyjaśnień dla stosowanej przemocy słownej,
- środki zapobiegające przemocy słownej, które może i powinien podjąć pracodawca,
- dwie strategie radzenia sobie z przemocą słowną - krótkoterminowa i długoterminowa,
- test osobowości pomagający w przewidzeniu możliwych konfliktów słownych z różnymi osobami,
- 8 negatywnych efektów przemocy słownej w miejscu pracy dla zarządzania i biznesu,
- 20 skutecznych sposobów powstrzymywania przemocy słownej - od razu gdy się przydarza.
Naj-fragmenty:
- 10 przykazań dla menedżerów i kierowników, którzy chcą unikać przemocy słownej,
- 11 najpowszechniejszych form przemocy słownej,
- sposób na powstrzymanie przemocy słownej - "Proszę powtórzyć. Chcę mieć pewność, że dobrze usłyszałem",
- sposób na powstrzymanie przemocy słownej - "Czy dobrze się pan zastanowił nad tym, co pan w tej chwili mówi?",
- sposób na powstrzymanie przemocy słownej - otwarte dłonie,
- sposób na powstrzymanie przemocy słownej - "Nie możesz tak do mnie mówić" i "to słowo mnie obraża".
Przemoc słowna to słowa, które wypowiedziane do drugiej osoby równocześnie wywołują w niej psychiczny dyskomfort oraz obniżają jej wartość jako człowieka. Takie podejście pozwala na odróżnienie przemocy słownej od negatywnej opinii lub oceny czyjejś pracy. Tego typu opinia czy ocena również wywołuje dyskomfort, ale nie jest przemocą słowną, jeśli została przedstawiona w sposób profesjonalny (ocenie zostały poddane działania, a nie osoba czy jej cechy). Jeśli ocenie lub opinii towarzyszą osobiste uwagi, jest to przemoc słowna. Jest nią również każda wypowiedź bezpośrednio godząca w wartość drugiej osoby, ponieważ automatycznie wywołuje ona dyskomfort.
Przemoc słowna jest szkodliwa. To oczywiste - nikt nie lubi czuć się jak ostatni śmieć. Ale szkodliwość przemocy słownej w miejscu pracy to także wymierne efekty biznesowe: zwiększona rotację kadr, a przez to rosnące koszty rekrutacji, treningu i wdrażania nowych pracowników (o ile tacy się znajdą), zmniejszenie morale i efektywności pracy, spadek autorytetu kadry zarządzającej, reputacyjne i finansowe koszty wewnętrznych postępowań dyscyplinarnych oraz pozwów sądowych.
W wymiarze indywidualnym ofiar przemocy słownej koszty są ogromne: od utraconej pewności siebie po nerwice i załamania nerwowe.
Dlatego ważne jest, aby obie strony barykady czyli kadra zarządzająca oraz pracownicy dokładnie znały granice wypowiedzi. Dzięki temu menedżerowie będą się strzegli, żeby ich nie przekroczyć, zaś pracownicy będą wiedzieli jak szybko zdusić w zarodku przemoc słowną. Głównymi narzędziami jest znajomość sytuacji, w których najczęściej dochodzi do takich ataków, oraz techniki przywoływania do porządku rozemocjowanych pracowników.
Wszystkie potrzebne informacje na ten temat znajdziesz w tej książce.