Ni no Kuni jest klasycznym tytułem jRPG, który dzięki bogatej warstwie plastycznej, poruszającemu scenariuszowi oraz czarowi i stylowi charakterystycznemu dla filmów Ghibli, przypomina wspaniałą interaktywną animację. Tytuł powstawał z myślą o konsolach Nintendo DS i Playstation 3. Obie wersje gry posiadają takie samo zawiązanie fabuły, ale przedstawiają wydarzenia z innej perspektywy i mają różne zakończenia.
Głównym bohaterem jest 13-letni chłopiec o imieniu Olivier, który razem ze swoją kochająca matką Allie wiedzie spokojne życie w mieście Hotroit. Pewnego dnia jego najlepszy przyjaciel prosi go, by przetestować nowy wynalazek - samodzielnie skonstruowany samochód wyścigowy. Niestety w czasie pierwszej jazdy samochód wpada do rzeki, a Olivier utonąłby wraz z nim gdyby nie ratunek ze strony Allie. Kilka dni później matka chłopca umiera z powodu niewytłumaczalnej choroby. Zrozpaczony Olivier próbuje wypłakać się w pluszową zabawkę, którą dostał od matki. Ta nagle ożywa i zaprasza go w podróż do magicznego świata. W tym tajemniczym świecie osoby z naszej rzeczywistości posiadają sobowtóra, który jest z nimi nierozerwalnie złączony. Jak się okazuje, Allie po drugiej stronie jest potężną czarodziejką walczącą ze złym i potężnym magiem Jabo. Podejrzewając, że jej zmagania mogą być związane ze śmiercią matki, chłopak decyduje wyruszyć by pomóc w pokonaniu zła i być może w ten sposób odzyskać mamę.
Rozgrywkę można podzielić na dwa podstawowe elementy: walkę i eksploracje. W czasie gry odwiedzamy miasta przedstawione w pełnym 3D. Znajdziemy w nich, co standardowe w grach RPG, karczmy czy przeróżne sklepy, w których zaopatrzymy się na dalszą drogę, a także szereg postaci niezależnych mających dla nas zadania, które wykonywać będziemy w wielu różnych lokacjach. Są one przeważnie podzielone są na dwie części, między którymi znajduje się miejsce gdzie odpoczniemy i zregenerujemy siły. Poza zagadkami logicznymi i ukrytymi skarbami, kraina jest pełna stworów, z którymi będziemy musieli walczyć.
System walki jest połączeniem klasycznych tur z pojedynkami w czasie rzeczywistym. Każda z postaci na polu bitwy porusza się w czasie rzeczywistym, ale akcje może podejmować co kilka sekund - czas do następnej odlicza stosowny wskaźnik. We własnej turze wydajemy rozkazy naszej drużynie, takie jak: atakuj, broń się, użyj przedmiotu bądź specjalnych umiejętności. Olivier może używać magii, jak również wykonywać standardowe ataki. Większość ciężaru w czasie walki spada na pomagające nam Imagines, które znajdują sie po kontrolą każdego z członków drużyny. Poza Olivierem znajdą się w niej kradnący przedmioty przeciwnikom Jairo oraz Maru, której gra na lirze potrafi obłaskawić walczące z nami potwory.
Tryb gry: single player