|
Neurodydaktyka Nauczanie i uczenie się
przyjazne mózgowi Żylińska Marzena
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe UMK
ISBN:
978-83-[zasłonięte]-3092-5 Liczba stron: 315 Oprawa:
Miękka Wydanie: 2013 r.
Neurodydaktyka. Nauczanie i
uczenie przyjazne mózgowi to książka, w której zostały zebrane
wnioski płynące z neuronauk. Dzięki postępowi tych nauk możemy
dziś zweryfikować stosowane w domach, w przedszkolach i
szkołach metody nauczania. Neurobiolodzy obalają wiele
wygodnych dla rodziców i nauczycieli mitów i pokazują, jak
wiele zależy od nas dorosłych. To my, tworząc określone
środowisko, decydujemy o tym, czym będą zajmować się dzieci.
Ich aktywność znajduje odzwierciedlenie w strukturze sieci
neuronalnej, można nawet powiedzieć, że rzeźbi ich mózgi.
Dlatego z wnioskami płynącymi z neuronauk powinni zapoznać się
zarówno rodzice, nauczyciele, jak i studenci kierunków
pedagogicznych, a także wszyscy, którzy chcą się dowiedzieć,
jak lepiej wykorzystać potencjał dzieci. Jeśli szkoła ma być
źródłem prawdy o świecie, sama nie może ignorować wiedzy o
tym, jak przebiegają procesy uczenia się.
Ukryta wiedza Rola jąder
podstawy w utajonym uczeniu się Herzog-Krzywoszańska
Radosława Wydawnictwo: Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN: 978-83-[zasłonięte]-3845-1 Format:
15.5x23.0cm Liczba stron: 100 Oprawa:
Miękka Wydanie: 1, 2014 r. Monografia
dotyczy problemu zróżnicowania funkcjonalnego odrębnych
systemów pamięci i uczenia się. Zagadnienie to jest istotne
dla tych gałęzi współczesnej psychologii, które zajmują się
nabywaniem wiedzy przez ludzi i mechanizmami jej
wykorzystywania. Przyjmuje się bowiem, że możliwe jest
wydzielenie co najmniej dwóch rodzajów pamięci oraz
wyróżnienie odpowiadających im mechanizmów uczenia się. Jeden
z nich to pamięć jawna, która odnosi się do wiedzy na temat
zdarzeń i faktów z naszego życia oraz znaczenia pojęć już
poznanych. Wiedza o takim charakterze okazuje się łatwa do
zwerbalizowania i może zostać w stosunkowo prosty sposób
przekazana innym ludziom. Drugim rodzajem pamięci jest pamięć
utajona (lub niejawna), która dotyczy umiejętności
motorycznych oraz strategii wykonywania czynności. Nabywanie
wiedzy o takim charakterze zachodzi poprzez wielokrotne
powtarzanie czynności i stopniowe uzyskiwanie doświadczenia
widocznego w zachowaniu. Jednocześnie wiedza ta jest w
niewielkim stopniu dostępna świadomości i trudna bądź
niemożliwa do zwerbalizowania. Oba rodzaje pamięci lokalizuje
się w innych częściach mózgu i podkreśla się, że procesy
uzyskiwania samej wiedzy i jej przechowywania mają odmienny
charakter. Autorka koncentruje się na pamięci utajonej oraz
roli, jaką w formowaniu się tego rodzaju pamięci odgrywa grupa
struktur mózgowych nazywanych jądrami podstawy. Książka
przedstawia problematykę rzadko obecną w polskojęzycznych
publikacjach, pozwoli zatem przybliżyć czytelnikowi ważną
dziedzinę psychologii i zapoznać go z wynikami interesujących
badań. Z recenzji dra hab. Eligiusza Wronki, Instytut
Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Jak uczy się
mózg Spitzer Manfred
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN:
[zasłonięte]978-83-15261-1 Tłumaczenie: Guzowska-Dąbrowska
Małgorzata Format: 16.5x23.5cm Liczba stron:
350 Oprawa: Miękka Wydanie: 1, 2012
r.
Książka poświęcona jest
szeroko rozumianej problematyce uczenia się widzianej z
perspektywy neurobiologii, psychologii i pedagogiki. Autor w
ciekawy sposób omawia zagadnienia dotyczące neurologicznych
podstaw uczenia się, opierając się na najnowszych badaniach
nad mózgiem. Stara się przekonać czytelnika, że z badań nad
mózgiem można wyprowadzić wnioski praktyczne istotne dla
szkoły, uniwersytetu i społeczeństwa. Szczegółowo przedstawia
proces uczenia się w ciągu życia, także w okresie prenatalnym.
Wyjaśnia dlaczego dzieci przejawiają trudności w uczeniu się
(np. czytanie, matematyka). Omawia procesy uczenia się w
świetle różnych zagadnień i problemów społecznych (kooperacja,
wartości, przemoc). Prezentuje wnioski dotyczące nauczania
szkolnego, np. wyniki międzynarodowych badań nad poziomem
osiągnięć szkolnych (PISA) przeprowadzonych także w
Polsce.
|