Need for Speed Shift to
następna odsłona znanej serii wyścigów, która na
rynku gier elektronicznych obecna jest już od 1995 roku. Za stworzenie
tego dzieła odpowiadają: firma Slightly Mad Studios (zrzeszająca
twórców między innymi GT Legends i GTR 2) oraz
Micheal Mann (studio Black Box) i Patrick Soderlund (EA Games).
Twórcy Shift zdecydowali
się na dość symulacyjne podejście do tematu wyścigów i
starali się dokładnie odwzorować wrażenia z jazdy niezwykle szybkimi
samochodami. Opracowali bardzo realistyczny model
prowadzenia aut oraz nowy, widowiskowy system kolizji i zniszczeń.
Jednocześnie położyli szczególny nacisk na zbalansowanie
rozgrywki i zapewnienie graczom wrażeń oraz satysfakcji z osiąganych
wyników nawet, jeżeli odbiorcy preferują zręcznościowy styl
jazdy.
W tej odsłonie serii Need
for Speed najważniejszy jest jednak kierowca,
z którym możemy identyfikować się dzięki widokowi z wnętrza
samochodu (z realistycznie odwzorowanym kokpitem i kamerą przyczepioną
do kasku). Liczne wstrząsy i widok pękającej przedniej szyby to tylko
niektóre z efektów, jakich wtedy doświadczamy.
Dzięki kamerze FPP wrażenie prędkości staje się bardziej autentyczne i
łatwiej wyobrazić sobie przeciążenia towarzyszące przełączaniu
biegów.
W drodze do zwycięstwa na 18
torach - zarówno prawdziwych (Willow Springs, Laguna Seca),
jak i fikcyjnych – przeszkadzają nam liczni oponenci.
Programiści wyposażyli przeciwników w zaawansowane algorytmy
Sztucznej Inteligencji, dzięki czemu są oni aktywniejsi w walce o
czołowe pozycje oraz znacznie bardziej bezpardonowi, gdy chodzi o
utrzymanie zdobytych miejsc. Na skutek powyższych ulepszeń Shift zyskał
kształt, pozwalający porównywać go do
konkurencyjnego GRID-a, wydanego przez
studio Codemasters.