OPIS PRODUKTU
Nüvi 1390T to urządzenie wprowadzone na rynek w połowie roku 2009, przeznaczone zarówno do nawigacji samochodowej jak i pieszej czy rowerowej. Seria urządzeń nüvi 1300 jest jednocześnie pierwszą przygotowaną do obsługi map CityXplorer, pozwalających na planowanie tras z uwzględnieniem środków transportu publicznego. Funkcjonalność ta przydatna jest w trakcie np. zwiedzania miasta, gdy urządzenie wykorzystywane jest w trybie pieszym.
Zewnętrznie urządzenie przypomina znaną dotąd serię nüvi 2x0 czy 2x5, jednak stylistyka obudowy jest bardziej dopracowana. Również materiały użyte do jej budowy wydają się być wysokiej jakości i przyjemne w dotyku. Nüvi 1390T wyposażony jest w dotykowy wyświetlacz o przekątnej 4,3 cala, z mocnym podświetleniem zapewniającym czytelność prezentowanych na nim informacji praktycznie w każdych warunkach. Jedyne dostępne z zewnątrz urządzenia elementy to przycisk włączania i wyłączania, port USB oraz slot kart pamięci microSD. Wewnątrz urządzenia zastosowano pamięć o pojemności 3,7 GB, której część zajęta jest przez pliki systemowe oraz mapy. W urządzeniu umieszczono dużo szybszy od stosowanych dotychczas procesor, dzięki czemu wszystkie operacje wykonywane w menu czy też np. odświeżanie ekranu mapy, są natychmiastowe. Samo menu ekranowe również uległo lekkim modyfikacjom w stosunku do poprzedników - zastosowanoanimowane menu z nowym zestawem ikon, zmieniono także grafikę ekranów np. przeglądarki zdjęć, funkcji Gdzie jestem?, kalkulatora, itp. Urządzenie jest oczywiście wyposażone w moduł GPS wysokiej czułości (z obsługą procedur HotFix), co zapewnia szybką i pewną akwizycję satelitów. Do pracy GPS wykorzystywana jest antena wbudowana, bez możliwości dołączenia anteny zewnętrznej.
Nüvi 1390T oferuje trzy tryby pracy: Samochód, Pieszy (z wykorzystaniem map CityXplorer) oraz Rower. Dla każdego z tych trzech trybów urządzenie dobiera parametry pracy tak, aby zaproponować trasy zgodne ze sposobem jego wykorzystania. Dotyczy to również wskazywanych czasów dotarcia do celu, które będą inne dla trybu Samochód i Rower (mimo iż konkretna trasa może zostać wyliczona w ten sam sposób).
W trybie pieszym, przy wykorzystaniu wspomnianych map CityXplorer, urządzenie potrafi planować trasę do wybranego punktu docelowego, nie tylko z uwzględnieniem dróg jak to było dotychczas, ale proponując również przejazd na określonym odcinku tramwajem, czy autobusem. Co więcej, urządzenie planując taką trasę, przedstawia kilka alternatywnych sposobów dotarcia do wybranego celu, podając jednocześnie czas potrzebny na przebycie tej drogi (łącznie z okresami jazdy komunikacją miejską) oraz odległości jakie trzeba będzie przebyć piechotą. Do decyzji użytkownika należy, którą z tras wybierze. Po uruchomieniu nawigacji po takiej trasie, urządzenie zachowuje się podobnie jak w trakcie nawigacji samochodowej, dodatkowo podając np. nazwy przystanków na których należy wsiąść lub wysiąść oraz numery linii komunikacji miejskiej, z jakich należy skorzystać.
W trybie samochodowym i rowerowym możliwe jest wyszukanie celu podróży (adres, miejscowość, punkt POI, itp), zaplanowanie trasy przejazdu i nawigacja zakręt po zakręcie do tego celu z wykorzystaniem komunikatów głosowych oraz informacji wyświetlanych na ekranie. W trakcie nawigacji, głównym ekranem staje się ekran mapy, na którym wyświetlana jest linia trasy oraz wskazówki nawigacyjne (zawartość lewego, cyfrowego pola danych jest definiowana przez użytkownika). Trasy wyliczane przez urządzenie mogą być wyznaczane na jeden z czterech sposobów: najkrótsze, najszybsze, po bezdrożu oraz jako najtańsze. Ten ostatni sposób kalkulacji tras związany jest z funkcją ecoRoute. EcoRoute pozwala na wybór w czasie planowania trasy takich dróg, które zapewnią możliwie najniższe spalanie paliwa. Funkcja ta wymaga konfiguracji ze strony użytkownika - wymagane jest wprowadzenie informacji o typie paliwa, którym zasilany jest nasz pojazd, cenie paliwa za litr, zużyciu paliwa w mieście oraz w czasie jazdy po autostradach. Na podstawie tych danych oraz danych zawartych w mapach cyfrowych, urządzenie zaplanuje taką trasę, którą przejechać będzie można najniższym kosztem. Dodatkowo ecoRoute informuje o ilości zużytego paliwa oraz średnim spalaniu czy też orientacyjnej emisji spalin. Dostępna jest też funkcja Sprawdź się, której zadaniem jest nauczyć kierowcę ekonomicznej jazdy poprzez zabawę.
W zakresie funkcji nawigacyjnych urządzenie oferuje także możliwość zachowania w pamięci punktów ulubionych oraz powiązania z nimi zdjęcia danego obiektu. Zdjęcia mogą być również wykorzystane jako cel do nawigacji. Z użyciem serwisu internetowego Garmin Connect, do urządzenia załadować można zdjęcia z zapisaną w nich informacją o pozycji uwiecznionego obiektu, a następnie korzystając z przeglądarki zdjęć, wybrać to zdjęcie i automatycznie uruchomić nawigację do obiektu. Urządzenie rejestruje również tzw. dziennik podróży, czyli ślad którym przemieszczał się użytkownik. Nie zapomniano również o pomocnej funkcji Gdzie jestem?, za pośrednictwem której można szybko sprawdzić w pobliżu jakiego skrzyżowania i jakiego adresu się aktualnie znajdujemy (wyświetlana jest też pozycja w formie współrzędnych) oraz skorzystać z wyszukiania najbliższych posterunków policji, szpitali i stacji benzynowych.
Nüvi 1390T posiada również znaną już z wcześniejszych modeli tej klasy funkcję asystenta pasa ruchu. Asystent pasa ruchu to funkcja, która dla np. rozjazdów na autostradach, wyświetla na ekranie Nüvi informację o pasach ruchu, które należy zająć na dojeździe do skrzyżowania, aby bez problemu trafić we właściwy zjazd, ale również obraz takiego zjazdu odwzorowujący stan rzeczywisty. Na ekranie takim widoczne są wówczas wszystkie pasy ruchu drogi którą porusza się użytkownik, a także tablice kierunkowe znajdujące się nad tą drogą. Działanie tej funkcji jest ściśle uzależnione od zasobu danych zawartych w mapach, stąd asystent pasa ruchu nie jest funkcją dostępną dla wszystkich skrzyżowań.
W trakcie nawigacji skorzystać można również z komunikatów o utrudnieniach drogowych- TMC (Nüvi 1390T został przygotowany do obsługi tego typu danych - w komplecie z urządzeniem dostarczany jest zintegrowany z przewodem ładowarki samochodowej zewnętrzny moduł RDS). Komunikaty te dostępne są na wybranych obszarach Europy, stąd nie zawsze możliwe będzie ich odebranie. Jeśli urządzenie posiada możliwość odbioru tych danych, w trakcie nawigacji może ostrzegać kierowcę o czekających go utrudnieniach na drodze - korkach, robotach drogowych, wypadkach, itp., a także planować trasę z ominięciem tych miejsc.
Urządzenie posiada również wbudowany moduł Bluetooth, który zapewnia możliwość połącznia z telefonem komórkowym. Dzięki temu Nuvi staje się jednocześnie zestawem głośnomówiącym dla tego telefonu. Oprócz możliwości prowadzenia rozmów, Nuvi oferuje także, dla kompatybilnych telefonów, możliwość korzystania z książki telefonicznej czyhistorii połączeń (listy te pobierane są z telefonu). Dodatkowo, jeśli urządzenie połączone jest z telefonem komórkowym poprzez Bluetooth, możliwe jest szybkie nawiązanie połączenia głosowego z numerem telefonu zapisanym dla POI - po wyszukaniu interesującego obiektu, na ekranie informacji o tym obiekcie dostępna jest opcja połączenia telefonicznego.
Wśród funkcji dodatkowych urządzenie oferuje dostęp do przeliczników jednostek miar i walut, kalkulatora i funkcji czas na świecie, która umożliwia jednoczesne wyświetlanie aktualnego czasu w trzech wybranych przez użytkownika strefach czasowych oraz graficzne sprawdzenie obszarów pór dnia i nocy na świecie. Urządzenie posiada również możliwość pracy zwłasnymi bazami punktów POI (np. bazami fotoradarów) jak i np. przewodnikiem podróżnych - Garmin Travel Guide. Nüvi 1390T jest także wyposażony w system Pomocy, opisujący wszystkie funkcje realizowane przez urządzenie.