| | NAUKI O WYCHOWANIU W PONOWOCZESNYM ŚWIECIE „CHOWANNA” 2003, R. XLVI (LIX), T. 1 (20) red. STANISŁAW JUSZCZYK wyd. Katowice 2003 , stron 235 , oprawa karton foliowany, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm Nakład 300 + 50 egz. + 25 nadb. W tym tomie CHOWANNY prezentowane są refleksje polskich pedagogów nad istotnymi problemami współczesnej pedagogiki, sprawozdania ze zorganizowanych ostatnio konferencji naukowych oraz recenzje wybranych publikacji pedagogicznych. Część zawierająca artykuły została podzielona na cztery działy tematyczne. W pierwszym ukazano relacje między modernizmem a postmodernizmem oraz możliwości implikacji teorii postmodernistycznej w pedagogice, a także wpływ współczesnych przemian kulturowych na teorię i praktykę edukacyjną. W dziale drugim przedstawiono teksty, których autorzy wyjaśniają znaczenie pojęć "europejskość", "polskość" w kontekście państwa, narodu i ogólnie pojętej edukacji, ukazują problem integracji i dezintegracji współczesnych społeczeństw, różnorodnych uwarunkowań edukacji kulturalnej młodzieży. Najobszerniejszy dział trzeci zwiera artykuły dotyczące kwestii edukacji medialnej, informatycznej i technicznej. Tematem rozważań są m.in. zagadnienia terminologiczne edukacji medialnej, problem przygotowania uczniów do wykorzystania technologii informacyjnej, kompetencje informacyjne pedagogów. Autorzy tekstów stanowiących dział czwarty podejmują polemikę ze zwolennikami technologicznego modelu pracy z uczniami dorosłymi. Z Wprowadzenia : " Trzy kolejne tomy „Chowanny" będą odmienne od dotychczasowej formuły tego jednego z najstarszych czasopism pedagogicznych w Polsce. Przede wszystkim do Rady Naukowej czasopisma zaproszono wybitnych polskich przedstawicieli nauk o wychowaniu. Zadaniem Rady jest utrzymywanie wysokiego poziomu naukowego zamieszczanych w nim tekstów oraz dążenie do wzbogacenia ich tematyki zagadnieniami nurtującymi współczesną pedagogikę. Kolegium redakcyjne przyjęło, że „Chowanna" powinna stać się ogólnopolskim forum wymiany myśli pedagogicznej o postmodernistycznej rzeczywistości społecznej i kulturowej w Polsce. Do napisania tekstów pod ogólnym tytułem Nauki o wychowaniu w ponowoczesnym świecie zostali zaproszeni wybitni przedstawiciele różnych subdyscyplin w pedagogice, wywodzący się z kilku ośrodków akademickich w kraju. Zróżnicowanie zagadnień prezentowanych w napływających do redakcji artykułach spowodowało konieczność wprowadzenia tematycznych działów, które mają charakter dynamiczny, tzn. mogą w pewnej części powtórzyć się w następnych tomach, a w części zostać zastąpione nowymi. Uważamy, że prezentowane na łamach „Chowanny" refleksje dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o wychowaniu będą wskazywać na rozwijające się nowe nurty w polskiej pedagogice, eksponować zjawiska i procesy, które mogą być niezwykle istotne w rozwoju tej dyscypliny, przypominać o nowych aspektach problemów na pozór już przebrzmiałych oraz o zagadnieniach niezwykle istotnych dla nauk humanistycznych w okresie poprzedzającym nasz akces do struktur unijnych..." SPIS TREŚCI : Wprowadzenie (Stanisław Juszczyk) ARTYKUŁY Nauki o wychowaniu a postmodernizm Bogusław Śliwerski — Nauki o wychowaniu wobec wyzwań postmodernizmu Zbyszko Melosik — Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej Dziedzictwo kulturowe i edukacja kulturalna Janusz Gajda — Europejskość i polskość jako kategoria wspólnotowych wartości transmisji dziedzictwa kulturowego jednoczącej się Europy Jerzy Nikitorowicz — Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo Krystyna Ferenz — Obszary i wymiary współczesnej edukacji kulturalnej Teoria wychowania i samowychowanie Mieczysław Łobocki — Minimum wiedzy o współczesnej teorii wychowania Kazimierz Wenta — Samowychowanie i samouctwo w ponowoczesnym świecie Edukacja medialna, informatyczna i techniczna Wacław Strykowski — Rola mediów i edukacji medialnej we współczesnym społeczeństwie Bronisław Siemieniecki — Edukacja informatyczna i edukacja medialna jako jeden przedmiot kształcenia w szkole podstawowej i gimnazjum Marek Furmanek, Wielisława Osmańska-Furmanek — Technologie informacyjne cel czy narzędzie? Kształcenie informatyczne pedagogów i nauczycieli Stanisław Juszczyk — Edukacja na odległość. Kilka refleksji konstruktywistycznych i kognitywistycznych Waldemar Furmanek — Kultura informacyjna kategorią pedagogiki współczesnej Edukacja dorosłych Józef Kargul — Edukacja dorosłych w ponowoczesnym świecie RECENZJE KRONIKA Stan idealny ! Nie wysyłam za pobraniem ! | | |
| | |