NAUKI O WYCHOWANIU
W PONOWOCZESNYM ŚWIECIE
„CHOWANNA” 2003, R. XLVI (LIX), T. 1 (20)
red. STANISŁAW JUSZCZYK
wyd. Katowice 2003 , stron 235 , oprawa karton foliowany,
format ok. 23,5 cm x 16,5 cm
Nakład 300 + 50 egz. + 25 nadb.
W tym tomie CHOWANNY prezentowane są refleksje polskich pedagogów nad istotnymi problemami
współczesnej pedagogiki, sprawozdania ze zorganizowanych ostatnio konferencji naukowych oraz
recenzje wybranych publikacji pedagogicznych.
Część zawierająca artykuły została podzielona na cztery działy tematyczne. W pierwszym ukazano
relacje między modernizmem a postmodernizmem oraz możliwości implikacji teorii postmodernistycznej
w pedagogice, a także wpływ współczesnych przemian kulturowych na teorię i praktykę edukacyjną.
W dziale drugim przedstawiono teksty, których autorzy wyjaśniają znaczenie pojęć "europejskość", "polskość"
w kontekście państwa, narodu i ogólnie pojętej edukacji, ukazują problem integracji i dezintegracji
współczesnych społeczeństw, różnorodnych uwarunkowań edukacji kulturalnej młodzieży.
Najobszerniejszy dział trzeci zwiera artykuły dotyczące kwestii edukacji medialnej, informatycznej i technicznej.
Tematem rozważań są m.in. zagadnienia terminologiczne edukacji medialnej, problem przygotowania uczniów
do wykorzystania technologii informacyjnej, kompetencje informacyjne pedagogów.
Autorzy tekstów stanowiących dział czwarty podejmują polemikę ze zwolennikami technologicznego
modelu pracy z uczniami dorosłymi.
Z Wprowadzenia :
" Trzy kolejne tomy „Chowanny" będą odmienne od dotychczasowej formuły tego jednego z najstarszych
czasopism pedagogicznych w Polsce. Przede wszystkim do Rady Naukowej czasopisma zaproszono wybitnych
polskich przedstawicieli nauk o wychowaniu. Zadaniem Rady jest utrzymywanie wysokiego poziomu naukowego
zamieszczanych w nim tekstów oraz dążenie do wzbogacenia ich tematyki zagadnieniami nurtującymi współczesną
pedagogikę. Kolegium redakcyjne przyjęło, że „Chowanna" powinna stać się ogólnopolskim forum wymiany myśli
pedagogicznej o postmodernistycznej rzeczywistości społecznej i kulturowej w Polsce.
Do napisania tekstów pod ogólnym tytułem Nauki o wychowaniu w ponowoczesnym świecie zostali zaproszeni
wybitni przedstawiciele różnych subdyscyplin w pedagogice, wywodzący się z kilku ośrodków akademickich w kraju.
Zróżnicowanie zagadnień prezentowanych w napływających do redakcji artykułach spowodowało konieczność
wprowadzenia tematycznych działów, które mają charakter dynamiczny, tzn. mogą w pewnej części powtórzyć się
w następnych tomach, a w części zostać zastąpione nowymi. Uważamy, że prezentowane na łamach „Chowanny"
refleksje dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o wychowaniu będą wskazywać na rozwijające się nowe nurty
w polskiej pedagogice, eksponować zjawiska i procesy, które mogą być niezwykle istotne w rozwoju tej dyscypliny,
przypominać o nowych aspektach problemów na pozór już przebrzmiałych oraz o zagadnieniach niezwykle istotnych
dla nauk humanistycznych w okresie poprzedzającym nasz akces do struktur unijnych..."
SPIS TREŚCI :
Wprowadzenie (Stanisław Juszczyk)
ARTYKUŁY
Nauki o wychowaniu a postmodernizm
Bogusław Śliwerski — Nauki o wychowaniu wobec wyzwań postmodernizmu
Zbyszko Melosik — Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej
Dziedzictwo kulturowe i edukacja kulturalna
Janusz Gajda — Europejskość i polskość jako kategoria wspólnotowych wartości transmisji
dziedzictwa kulturowego jednoczącej się Europy
Jerzy Nikitorowicz — Typy tożsamości człowieka w społeczeństwie zróżnicowanym kulturowo
Krystyna Ferenz — Obszary i wymiary współczesnej edukacji kulturalnej
Teoria wychowania i samowychowanie
Mieczysław Łobocki — Minimum wiedzy o współczesnej teorii wychowania
Kazimierz Wenta — Samowychowanie i samouctwo w ponowoczesnym świecie
Edukacja medialna, informatyczna i techniczna
Wacław Strykowski — Rola mediów i edukacji medialnej we współczesnym społeczeństwie
Bronisław Siemieniecki — Edukacja informatyczna i edukacja medialna jako jeden przedmiot kształcenia
w szkole podstawowej i gimnazjum
Marek Furmanek, Wielisława Osmańska-Furmanek — Technologie informacyjne cel czy narzędzie?
Kształcenie informatyczne pedagogów i nauczycieli
Stanisław Juszczyk — Edukacja na odległość. Kilka refleksji konstruktywistycznych i kognitywistycznych
Waldemar Furmanek — Kultura informacyjna kategorią pedagogiki współczesnej
Edukacja dorosłych
Józef Kargul — Edukacja dorosłych w ponowoczesnym świecie
RECENZJE
KRONIKA
Stan idealny !
Nie wysyłam za pobraniem !
|
|
|
|