Nauka. Tożsamość i tradycja
Redakcja, Janusz Goćkowski, Stanisław Marmuszewski
Kraków 1995, Universitas
ISBN: 83-7052-219-x
Str. 303
Oprawa broszurowa, 24 cm
Stan bdb-. (lekkie otarcia brzegów oprawy).
Treść:
Od redaktorów, Tożsamość nauki i tradycja w nauce jako problem poznawczy i społeczny
I. Tożsamość nauki
W. Stróżewski, Wielość nauk i jedność wiedzy
T. Sozański, Co to jest nauka?
J. Such, Nauka i racjonalność
B. Tuchańska, Tożsamość nauki- zagubiony paradygmat?
G. Kocjan, R. Zielińska, Granice tożsamości w nauce
A. Szóstak, Między rozsądkiem i obłędem. O pewnych socjopsychologicznych aspektach sporu wokół kryterium demarkacji
M. Sikora, Problem znaczenia wyrażeń w świetle współczesnej filozofii nauki
II. Tradycja w nauce
J. Goćkowski, Dwie role- dwie tradycje: scholarstwo i eksploracja
E. Pietruska-Madej, Podmiot, twórczość i tradycja w świetle popperyzmu
B. Siewierski, Między metaforą a dosłownością: w stronę semiotycznej analizy ciągłości i zmienności w nauce
T. Buskiński, Scjentystyczna krytyka Gadamera hermeneutyki tradycji
M. Zabierowski, Tradycja krytycyzmu w nauce: casus fizyki i astronomii
III. Nauka a filozofia, sztuka i polityka
T. Grabińska, Czy zasada kosmologiczna jest naukowa?
M. Reut, Krytyka i dialog
A. Radzio, Kryterium demokracji: Nauka i metafizyka- wzajemne przenikanie
P. Madejski, Husserla krytyka metody naukowej
P. Kisiel, Sztuka i nauka: dwa typy tradycji i kręgów społecznych
B. Trojanowska, Nauka i sztuka w perspektywie heideggerowskiej koncepcji prawdy
J. Goćkowski, S. Marmuszewski, Pomieszanie i udawanie w kulturze nauki PRL
B. Jałowiecki, Nauka a rozwój społeczny
T. Woźniak, Strategie ugruntuwywania autorytetu nauki w czasopiśmiennictwie popularnonaukowym