Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

NAUKA RYSUNKU RYSUNEK ZASADY MATERIAŁ PLAN 1933

16-01-2012, 18:14
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 40 zł     
Użytkownik serdecznie
numer aukcji: 2039709966
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 12   
Koniec: 15-01-2012 20:05:42

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO - , WYDANIE - , NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM)
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE -
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.

HENRYK POLICHT
NAUKA RYSUNKU
CZĘŚĆ PIERWSZA
ZASADY, MATERJAŁ, PLAN
NAKŁADEM WŁASNYM KRAKÓW 1933.





WSTĘP.
Poglądy na prowadzenie nauki rysunku są rozmaiłe, zachodzi mięć w obecnej chwili potrzeba ponownego wniknięcia w istotę rysunku, rozpatrzenia stosunku tej nauki do innych przedmiotów nauczania, do potrzeb życia praktycznego, do sztuki i określenia jej wartości wychowawczych, aby tą drogą ustalić pewne, ogólne zasady, na których możnaby zbudować odpowiedni plan tej nauki. Wprawdzie wnioski pedagogiczne, trafnie sformułowane w książce Szumana: Sztuka dziecka, mogą przy układaniu planu i prowadzeniu nauki oddać dobre usługi, a metoda prowadzenia nauki w niższych klasach szkoły powszechnej podana przez N. Bobieńską, a w klasach wyższych i w szkole średniej przez S. Miskyego pozwala zorjentować się w zagadnieniach metody, to jednak konieczne jest ponowne oświetlenie tych zagadnień z innego stanowiska. Chodzi mi o większy udział miedzy o kształtach przedmiotów i o ich przedstawianiu rysunkiem, gdyż oparcie nauki jedynie na wyczuwaniu kształtu i barwy przedmiotu pozwala się rozwijać jednostkom utalentowanym, a większość ogólnie kształcącej się młodzieży nie odnosi dostatecznej korzyści ze swojej pracy.
Odpowiedniego wyjaśnienia wymagały uwzględniane dotąd w nauce rysunku rozmaite kategorje rysunku. Ten podział na kilka kategoryj prowadził do poszufladkowania nauki, co również odbijało się szkodłiwie na wynikach pracy. Dlatego uważam, że zamiast planu epizodycznego należy stosować w nauce rysunku plan strukturalny, odpowiadający strukturze psychofizycznej dziecka na każdym stopniu rozwojowym. W związku z tem omawiam także, jak uczyć rysunku, czego uczyć,. jak pogodzić postulaty psychologiczne, domagające się twórczości artystycznej dziecka, z postulatami dydaktycznemi, wymagającemi systematycznego prowadzenia nauki.
Uznałem za konieczne rozpatrzyć materjal nauczania z tego wzglądu, że często byma umażany za materjal - temat rysunku i wyjaśnić, że mogą być różne tematy na opanowanie jednego zagadnienia z materjalu rysunkowego.
Dla prowadzenia nauki rysunku wybrałem jako najod- 4 pomiedniejszą metodą psychologiczną, gdyż tą drogą dziecko poznaje zjawiska w swojem otoczeniu i dochodzi do odpowiednich wyobrażeń konkretnych i jasnych pojąć. Chciałbym tutaj zaznaczyć, że rysunek jest cennym przedmiotem naukowym nietylko na stopniu niższym i średnim, ale także na stopniu wyższym, gdyż łączy sią w nim myślenie z działaniem i w ten sposób kształci on rozum i wolą dziecka. Jeżeli rysunek nie jest dotąd dostatecznie wyzyskany, to tylko z tego powodu, że uważano go za przedmiot artystyczny — za ukłon w kierunku sztuki, która wchodzi w skład dóbr kulturalnych. A przecież psychologja dziecka została opracowana dziąki rysunkom, bo w nich właśnie najżywiej przejawiają sią jego dyspozycje psychiczne. Zatem przez rysunek te dyspozycje psychiczne można też w dużej mierze rozwijać. Uczyłem różnych przedmiotów, ale najlepiej na nauce rysunków mogłem poznać różne usposobienia dzieci, ich ustrój
psychiczny, ich osobowość.
Niniejszą pracą wydają z tą myślą, że poruszone w niej zagadnienia przyczynią sią do wprowadzenia nauki rysunku na poziom wymagań współczesnej myśli pedagogicznej, że te zagadnienia pobudzą do nowych badań i doświadczeń tych, którzy pragną znaleźć w tej nauce jaknajwiącej — przeczuwanych intuicyjnie — wartości wychowawczych oraz ułatwią nauczycielowi prowadzenie nauki.

Autor





SPIS RZECZY.

Wstęp.
I. Rozwój nauki rysunku ........... 7
Ogólne uwagi o akcie rysowania........ 12
Tworzenie się obrazu ideowego........ 13
Rysowanie według obrazu ideowego...... 17
Czem jest rysowanie ............ 22
Rozwój rysunkowy dzieci:
Okres bazgrot ............. 24
Okres tworzenia schematu .... .... 26
Rysowanie dowolne............. 28
Zainteresowanie rysunkowe dzieci....... 29
Rysunek „z głowy" na temat wyznaczony..... 33
Formy schematów, tworzonych przez dzieci .... 38
Typy rysunkowe:
Typ impresyjny ............ 39
Typ realistyczny............. 42
Typ ekspresyjny............. 44
Przekształcanie się typu ekspresyjnego w realistyczny 51
Orjentowanie się w typach rysunkowych..... 53
Organizowanie układów ilustracyjnych..... 54
Warunki rozwoju kompozycji......... 60
Rozwijanie umiejętności postrzegania...... 62
Wiedza o przedmiotach ........... 70
Umiejętność rysowania........... 76
II. Materjał rysunkowy............ 79
Synteza w nauczaniu............ 81
Opracowanie materjału........... 87
Opanowanie techniki rysunku......... 88
Kiedy można pokazywać dzieciom, jak się rysuje
formę ................ 92
Rysunek poobserwacyjny..........96
— Z pamięci ..............97
— Z pokazu...............99
— Z natury ...............102
Rysunek z wyobraźni............110
— Ilustrowanie .............114
— Rysowanie innych przedmiotów z wyobraźni . .116
Projektowanie ..............120
— Projektowanie form płaskich........122
— Projektowanie form trójwymiarowych . . . .124
— Projektowanie napisów..........130
Kształcenie estetyczne ...........134
— Kiedy budzi się u dzieci zainteresowanie zdobieniem ................137
— Estetyka życia codziennego........141
— Ćwiczenia zdobnicze...........143
III. Wytyczne dla ułożenia planu nauki.......147
— Kolejność ćwiczeń w planie .......151
IV. Pomoce naukowe .............




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI