Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

NAUKA I SZTUKA TOM II DANTE EDWARD PORĘBOWICZ 1906

16-01-2012, 18:13
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 40 zł     
Użytkownik serdecznie
numer aukcji: 2039709731
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 10   
Koniec: 15-01-2012 20:04:25

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI - NAUKA I SZTUKA
TOM II.
Dante
z 73 ilustracyami

AUTOR - napisał
Edward Porębowicz

WYDAWNICTWO - Wydawnictwo Towarzystwa Nauczycieli szkół wyższych we Lwowie
Skład główny w księgarni H. Altenberga we Lwowie Warszawa. E. Wende i Spółka
Druk ukończono w lipcu 1906 r.
, WYDANIE - 1, NAKŁAD - ??? EGZ.
STAN KSIĄŻKI - DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, USZKODZENIA GRZBIETU, STAN ŚRODKA BDB, PODPIS WŁASNOŚCIOWY)
RODZAJ OPRAWY - ORYGINALNA, MIĘKKA, PŁÓCIENNA ZE ZŁOTYMI TŁOCZENIAMI
ILOŚĆ STRON - IV, 170
WYMIARY - 24 x 17 x 1,3 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,529 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE - ZAWIERA 72 ILUSTRACJE.
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.

WSTĘP.

Dla historyka, psychologa czy estety człowiek był po wszystkie czasy tematem przednim ciekawości i badania. Cóż dopiero geniusz twórczy, świętą grozę budząca zagadka! W nowszych czasach, kiedy życiorysy sławnych ludzi z listów, pamiętników i wyznań dadzą się złożyć aż do najdrobniejszych szczegółów, badacz-psycholog zdoła z nich samych skreślić wizerunek duchowy o kształtach przejrzystych. Gdzie jednak, jak się to dzieje przy świadectwach dantejskich, materyał jest szczupły i niepewny, tam pomocy musi dostarczyć przedewszystkiem dzieło. Z niego zgaduje się charakter autora, konstruuje gmach jego myśli, określa gatunek twórczości. Dawnej krytyce to wystarczało; dla niej człowiek i jego epoka byli celem, dzieło środkiem badania. Ale w dobie dzisiejszej wędrowiec, żeglujący po morzach piękna w poszukiwaniu wrażeń, nie godzi się na to, aby dzieło, czyn artystyczny, miało do spełnienia jedyną rolę: mówić o swoim twórcy. Od chwili, gdy urodziło się z jego ducha, samo posiada byt indywidualny, godny najwyższego zajęcia. Doskonałością form, wielkością i harmonią idei budzi rozkosz estetyczną, która jest celem sama w sobie. Ma zatem dzieło dwie racye bytu: w pierwszym rzędzie głosi piękność własną, w drugim wykrywa duszę twórcy.
Ale próżno głosić piękność własną, gdy słuchacz piękna tego nie odczuwa. Więc tu rozpoczyna służbę swą krytyka, przewodniczka po krainie cudu. Do odczucia sztuki dantejskiej nie wystarcza jednak ani krytyka impresyonistyczna, wrażeniowa, zmienna z każdym osobnikiem, ani dogmatyczna, zmienna z każdym nowym prądem; dzieło Dantego leży zbyt od nas daleko, aby mogło być w pełni zrozumiałe, a co jest niezrozumiałe, może wywołać nastrój, lecz uczuć estetycznych po kres nie zadowoli; może niepokoić, straszyć, dziwić, nawet unosić, zachwycać, lecz już nie poeta — sam słuchacz przytem doznaje ujmy
gdy całej przepastnej myśli nie zgłębił, wszystkich piękności nie dopatrzył. Zrozumienie piękna jest dla samego Dantego w gracyjduszy ludzkiej szczytnym stopniem uciechy.
Uniwersalny cli praw wieczne ogniwo Musiałem widzieć, bo wspomnienie zjawy Rozkosz mi daje nioprzepamiclliwą N
(B. XXXIII. 91-3).
Do spotęgowania uciechy estetycznej po właściwe granice jest zatem potrzebna krytyka literacka, wykrywająca i wskazująca zarówno wszystkim widoczne, jak dla mniej biegłych utajone cuda twórczości. Aby zaś ta krytyka nie myliła i powiodła żądnego wrażeń słuchacza do szukanego celu, musi przejść z nim po tej samej drodze, którą przy tworzeniu dzieła kroczył poeta. Po tej samej, jeno w kierunku odwrotnym. Poeta naprzód odczuwa świat, który chce zakląć w słowo, potem wizyę swą odtwarza; słuchacz przeciwnie, musi naprzód przez zrozumienie wszystkich tajników i odkrycie wszystkich piękności odtworzyć sobie wizyę poety, poczem dopiero jest zdolny w pełni wyczuć arcydzieło.
Do zrozumienia Dantego potrzeba: zanim się wstąpi w progi stolicy wielkiego ducha, odbyć podróż po jego dziedzinie; uprzytomnić sobie rysy epoki, oswoić się z warunkami, w których geniusz wyrastał i działał.
Zebrać wiadomości o osobie poety, o jego losach bolesnych, o porywach wielkodusznych, rozczarowaniach tragicznych.
Potem, gdy odtworzy się dzieło, t. j. pozna jego genezę, kształt widzialny, dążność utajoną i gdy już wyraźniej zacznie się rysować i jaśnieć postać człowieka, wtedy, o ile metoda krytyczna nie zawiedzie, na podstawie zebranego materyału określi się naturę jego twórczego umysłu.
Ale jeżeli przy tej pracy zdarzy się, że pewnych niebotycznych wielkości geniuszu żadną ze znanych miar ludzkich wymierzyć się nie da, to trzeba będzie w pokorze uznać przestrogę jaką Beatrycze daje poecie i śmiertelnikom w obliczności wiecznych zagadek:
Rozumie ludzki, dość tobie ad quiaf...




SPIS ILUSTRACYI.

1. Motyw z kodeksu Nr. VI, 11, bibl. uniw. w Turynie......... 1
2. Z miniatury rękopisu bibl. Riecardiana Nr 1007 we Florencyi...... 2
3. Wilczyca kapitolińska...................... 3
4. Grobowiec księcia Can Grandę w Weronie ..... ...... 4
5. Krajobraz z Rimini.............. ........ 8
6. Luca Signorelli, Fragment z fresku w tumie orwietańskim ...... 11
7. S. Martini, Kościół wojujący i tryumfujący. Fresk w kościele Sta Maria Novella
we Florencyi........................ 13
8. Z kodeksu watykańskiego Nr. 4776. Karta tytułowa Czyśca....... 17
9. Miniatura z kodeksu Nr. 1005, bibl. Riecardiana........... 19
10. Motyw z kodeksu Nr. VI, bibl. uniw. w Turynie.......... 21
11. Głowa Dantego z sDysputy^ Raffaela.............. 21
12. Baptisterium florenckie..................... 23
13. Florencya. Palazzo vecchio.................. 25
14. Werona. Piazza dei Signori z pomnikiem Dantego......... 27
15. Las sosnowy w Rawennie................... . 29
16. Miniatura z kodeksu Nr. 1005 bibl. Riecardiana.......... 30
17. Kaplica grobowa Dantego w Rawennie............... 31
18. Portret Dantego z fresku Giotta w kaplicy podesty w Bargello florenckiem . 32
19. Głowica słupa z S. Vitale w Rawennie.............. 33
20. Kra Angelico w Akademii florenckiej: Sąd ostateczny......... 34
21. Widok Florencyi ....................... 35
22. Miniatura z kodeksu Paleh. I, 29, bibl. Magliabecchiana we Florencyi ... 37
23. Miniatura z kodeksu Nr. 1080 bibl. Trivulziana w Medyolanie...... 39
24. Werona. Amfiteatr....................... 41
25. Ferrara. Zamek książęcy................... 43
26. Pomnik Dantego w Weronie..........-........ 45
27. Cmentarz klasztoru Franciszkanów w Rawennie......,..... 47 -
28. Portret Dantego (Andrea del Castagno w klasztorze św, Apolonii we Florencyi) 51
29. Katedra w Lukce................... .53
30. Portret Dantego z Parnasu Raffaela............ ... 55
31. Kazalnica Mikołaja Pisano w katedrze sieneńskiej........... 59
32. Rzym. Zamek św. Anioła.................. 61
33. Pomnik Dantego w Trydencie............... . . 63
34. Drzeworyt z wydania florenckiego "-KomedyU 1481 r........ 65
35. Łuk Augusta w Rimini .................... 67
36. Plac katedralny w Pistoi.................... 69
37. Motyw z kodeksu Nr. VI, 11 bibl. Uniw. w Turynie........ 71
38. Michelino: ^Dante i jego dzieło^. W tumie florenckim........ 73
39—40. Miniatury z kodeksu urbinackiego w bibl. watykańskiej Nr. 365 . . 76—7
41. Starożytna kazalnica w Pizie.................. 79
42—43. Michał Anioł: Fragmenty z łSądu ostatecznego".......82 i 85
44. Ilustracya z wyd. weneckiego "Komedyi^ 1481 r. (z egzemplarza Biblioteki
Ossolińskich we Lwowie)................... 88
45. Andrea del Gastagno: Farinata degli Uberti (z klasztoru św. Apolonii we Flo-
rencyi).......................... 90
46. Luca Signorelli: Z fresków katedry w Orwieto........... 92
47. Miniatura z kodeksu urbinackiego bibl. watykańskiej, Nr. 365...... 94
48. Sandro Botticelli: Kościół tryumfujący (Ilustr do Czyśca p. XXX) .... 96
49. Giotto: Żywot św. Franciszka. Z katedry w Assyżu......... 99
50. Tryumf śmierci. Fresk na Campo Santo w Pizie........... 101
51 — 52. Rzeźby z facyaty katedralnej w Ferrarze, z Xli w., przedstawiające
miesiące roku......................104 i 107
53. Wieże (Jarisenda i Asinelli w Bolonii............... 110
54. Rzeźby z kościoła S. Maria delia Pieve w Arezzo, z XIII w. przedstawiające
pory roku......................... 111
55. Miniatura kodeksu Pluł. 40. Nr. 3 bibl. Laurenziana we Florencyi .... 114
56. Portret Danlego. Biust bronzowy z Muzeum narodowego w Neapolu . . . 115
57. Fragment z reliefu tumu orwietańskiego.............. 116
58. Chrzcielnica w Lukce..................... 118
59. Alegorya teologii katolickiej i tryumf św. Tomasza z Akwinu. Fresk z ko-
ścioła Sta Maria Novella we Florencyi. U stóp świętego trzej herezyar-chowie, w górze cnoty teologiczne i kardynalne oraz czterej ewangeliści. Niżej 14 figur symbolicznych przedstawiających nauki trivium i quadrivium: gramatykę, retorykę, dialektykę, muzykę, astronomię, geometryc, arytmetykę, teologię, prawo kanoniczne i cywilne............. 123
60. Miniatura z kodeksu bibl. narodowej w Paryżu, ital. Nr. 2017..... 125
61. Szczegół z kościoła Zbawiciela w Lukce.............. 127
62—63. Miniatury z kodeksu urbinackiego bibl. watykańskiej Nr. 365 . . 129 i 130
64. Rzeźby z kościoła św. Jana w Pistoi.......... . . . , 133
65. Luca Signorelli: Fragment z fresku w tumie orwietańskim....... 137
66. Rzeźby z portyku kościoła Sta Maria delia Pieve w Arezzo, przedstawiające
pory roku..................... . . 139
67 - 68. Miniatury z kodeksu urbinackiego Nr. 365..........142—3
69. Ołtarzyk z kości słoniowej w Rawennie. Na dole relief przedstawiający
turniej................... ...... 147
70. Rzeźby z kościoła św. Bartłomieja w Pistoi ... ....... 150
71. Szczegół z kościoła Sta Maria Maggiore w Bergamo........ 153
72. Katedra w Assyżu...................... 156
— Andrea Orcagna: Piekło według Dantego. Fresk w kościele Sta Maria No-
vella we Florencyi. (Na osobnej karcie).




TREŚĆ KSIĄŻKI.

Wstęp............................. 1
I. Tło dziejowe. Stan polityczny Włoch w epoce Dantego......... 3
Obyczaje.......................... 8
Oświata.......................... 13
Literatura......................... 1H
II. Życiorys........................... 21
Legenda dantejska...................... 30
Portrety....................... 31
III. Dzieła mniejsze. Nowe życie (Vita nuova).....(......... 34
Geneza i wykład Życia nowego..... ........... 43
Biesiada (II Convivio).........-........... 45
Kancyonarz (II Canzoniere) ................... 0^
II dolce stil nuovo...................... ^
O języku ludowym (De vulgari eloquentia)......-...... 59
O Monarchii (De monarchia).................. 62
Listy..........................- 68
IV. Boska komedya........................ l j-
Źródła Boskiej Komedyi..........-......... ^3
Budowa Boskiej Komedyi................... ^7
Koloryt i porządek Piekła ................... "^
Budowa Czyśca.......................
Budowa Raju....................- ... 98
Pochód idei w Boskiej Komedyi................. 101
Alegorya Boskiej Komedyi .... -.............. loy
V. Artysta............................ 116
Teorya sztuki Dantego..................... 1
Dante i styl epoki......................
i 194
Dante i starożytność.................... . i^t
1 Q 1
Przedstawienie natury.....................
Metafora (Przenośnia)..................... 10
Symbol i Alegorya...................... 138
Porównanie..............-.......... 146
Liryzm Dantego....................... 148
VI. Portret duchowy ..................... 150
Bibliografia i przypiski....................... 159
Spis ilustracyi.......................... 167
Treść książki........................... 169




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI