Podręcznik niniejszy ułożony jest w celu ułatwienia nauczycielstwu szkół powszechnych prowadzenia-nauki śpiewu według metod, stosowanych przy nauczaniu innych przedmiotów. Jest on dalszym ciągiem pracy p. t: „Wskazówki metodyczne na pierwszy rok nauczanialł i oparty na tych samych, ogólnie obowiązujących zasadach, do których stosować się trzeba ze względu na wymaganą w szkolnictwie jednolitość metod nauczania, Przedstawia to nieraz trudności, szczególniej dlatego, że chcemy doprowadzić dzieci do możliwie samodzielnego zdobywania nowych wiadomości z dziedziny muzyki, przeważnie dla nich obcej, ale da się uskutecznić, jeśli będziemy umieli zawczasu pobudzić spostrzegawczość, rozwinąć odpowiednio krytycyzm i zdolność wnioskowania.
Dążąc do tego, aby osiągnąć należyte rezultaty w nauce, która ma dać dzieciom na cale życie podstawy kultury muzycznej i rozwinąć w ich duszach poczucie piękna, musimy przedewszystkiem zachęcić je do tej nauki.
W tym celu, wierząc mocno we wpływ śpiewu na wychowanie fizyczne, na pogłębienie uczuć, kształcenie woli i zmysłu społecznego przyszłych obywateli kraju, dokładamy jako wychowawcy wszelkich starań, aby, rozbudziwszy jak najwcześniej gorące zamiłowanie do śpiewu, móc wykorzystać