Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje i wnioski
autor: Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
format: B5
ilość stron:
oprawa: miękka
rok wydania: 2013
producent: Nowa Era
stan: NOWY
opis przedmiotu:
Ta oczekiwana przez środowisko nauczycielskie książka autorstwa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej przedstawia całościową koncepcję diagnozy nauczycielskiej w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji matematycznej dzieci na poziomie przedszkola i klas 1–3 szkoły podstawowej. Jako publikacja przeznaczona dla nauczycieli-praktyków, książka zawiera wyczerpujące i użyteczne opisy metod, narzędzi i procedur badawczych stosowanych w diagnozie nauczycielskiej oraz wskazówki do interpretacji wyników diagnozy, ułatwiające formułowanie wniosków do własnej działalności pedagogicznej. Czytelnik znajdzie w niej także scenariusze eksperymentów służących rozpoznawaniu matematycznych uzdolnień u dzieci. Opisaną przez Autorki nauczycielską diagnozę edukacji matematycznej można stosować w odniesieniu do grupy dzieci, aby określić, jaki poziom reprezentuje, oraz do poszczególnych dzieci, aby uchwycić różnice indywidualne w zakresie wiedzy i umiejętności. Daje to nauczycielowi możliwość „dostrzeżenia” i wspomagania zarówno dzieci, które wykazują uzdolnienia matematyczne, jak i dzieci, które wymagają działań dydaktyczno-wyrównawczych.
Fragment wstępu:
Opracowałam więc pakiet metod wzorowanych na metodyce Piageta, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości diagnozy nauczycielskiej. W jego skład wchodzą metody pozwalające badać u dzieci poziom operacyjnego rozumowania w zakresie potrzebnym do:
- rozumienia ważniejszych aspektów pojęcia liczby naturalnej;
- ustalania stałości ilości nieciągłych i pojmownaia sensu mierzenia. (...)
Korzystając z pomysłu Gelman, skonstruowałam metodę dostosowaną do standardów nauczycielskiej diagnozy i przeprowadziłam badania nad kształtowaniem się umiejętności liczenia u dzieci polskich. Wyniki tych badań stały się podstawą wytyczenia etapów w rozwoju dziecięcych umiejętności liczenia oraz oszacowania liczby dzieci znajdujących się na każdym z etapów. Na tej podstawie ustaliłam wskazówki do interpretacji i działań podejmowanych w celu wspomagania dzieci w nabywaniu umiejętności liczenia. Scenariusz tej metody znajdzie Czytelnik w drugim rozdziale tej książki. Są tam też podane wszystkie ważniejsze informacje dotyczące liczenia. Pomogą one właściwie interpretować wyniki badań i formułować trafne zalecenia pedagogiczne. (...)
W roku 2010 ukończyłam realizację projektu, którego celem było opracowanie narzędzi do rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci i ustalenie, ile starszych przedszkolaków i małych uczniów jest obdarzonych takim darem. Okazuje się, że więcej niż połowa dzieci manifestuje uzdolnienia matematyczne już w piąty, szóstym i siódmym roku życia. Jeżeli uzdolnienia te nie są rozwijane i pielęgnowane w przedszkolu i na początku edukacji szkolnej, marnieją i nie da się tego później naprawić. W tym okresie życia kształceniem dzieci zajmują się nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i od nich zależy, jak uzdolnione dziecko będzie traktowane.
Problem w tym, że metody naukowego rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci są skomplikowane i czasochłonne. Trzeba więc było opracować metody dostosowane do specyfiki diagnozy nauczycielskiej. Nie oznacza to, że są one gorsze - są po prostu inne. Czytelnik znajdzie je w siódmym rozdziale tej książki. Przed ich prezentacją, tak jak w poprzednich rozdziałach, zamieszczone są najważniejsze informacje dotyczące uzdolnień matematycznych wraz z charakterystyką cech umysłu uzdolnionego dziecka. Uważne przestudiowanie tych informacji umożliwi nauczycielom unikanie błędów w prowadzeniu diagnozy, w interpretacji i formułowaniu wniosków.
W ósmym rozdziale znajduje się sprawdzian wiadomości i umiejętności matematycznych uczniów kończących I klasę wraz z arkuszem do zapisywania wyników i wnioskami do dalszej działalności pedagogicznej. Narzędzie to ma inną konstrukcję niż tradycyjne sprawdziany nauczycielskie. Opracowując go, starałam się unikać słabych stron takich narzędzi. Zadbałam też o to, aby zawarte w nim zadania diagnostyczne obejmowały wszystkie zakresy edukacji matematycznej w I klasie, a ponadto, aby można było na jego podstawie ustalić, w jakich zakresach edukacji dziecko ma braki w wiadomościach i umiejętnościach matematycznych i jakie są tego przyczyny. (...)
To, co odróżnia nauczycielsą diagnozę od diagnozy realizowanej przez specjalistów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych dla dzieci i młodzieży, odnosi się do możliwości objęcia diagnozą jednocześnie wszystkich dzieci w grupie i rozpatrywania problemów konkretnych dzieci na tle tego, jak się zachowują i co potrafią rówieśnicy.
Jeżeli celem diagnozy nauczycielskiej jest ustalenie kompetencji wszystkich dzieci w grupie (co potrafią i z czym mają kłopoty), wnioskowanie diagnostyczne jest prowadzone w kierunku ustalania ewentualnych wad procesu wychowania i kształcenia oraz określania działań naprawczych (np. co trzeba zmienić, aby działalność pedagogiczna nauczyciela była skuteczniejsza).
Jeśli celem diagnozy jest ustalenie różnic indywidualnych w kompetencjach dzieci, wnioskowanie diagnostyczne idzie w kierunku typowania, np. które z nich wykazują się uzdolnieniami matematycznymi, których osiągnięcia są na poziomie średnim, a które wyraźnie gorzej funkcjonują. Dla jednych planuje się zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, aby mogły dogonić rówieśników i na równi z nimi korzystać z edukacji. Inne otacza się specjalistyczną opieką, aby nie zmarnować uzdolnień, którymi zostały obdarzone.
Jesteśmy legalnie działającą firmą. Do każdej transakcji wystawiamy paragon lub na życzenie fakturę VAT. Od ponad dziesięciu lat zbieramy doświadczenie na rynku wydawniczo-księgarskim i z każdym dniem dążymy do doskonałości. Staramy się, aby nasza oferta była możliwie najaktualniejsza i najciekawsza.
Prowadzimy specjalistyczną księgarenkę edukacyjną. W naszej ofercie znajdziesz literaturę oraz gry i pomoce związane z szeroko pojętym rozwojem dziecka. Specjalizujemy się w takich dziedzinach jak: logopedia, trudności w nauce (dysleksja, dysgrafia, dysortografia…), wychowanie, specjalne potrzeby edukacyjne (ADHD, integracja sensoryczna, autyzm, zespół Downa…).
|