Tytuł
Nauczyciel Między ideałem a codziennością
Opis
Wydawnictwo WSPiA
ISBN [zasłonięte]978-83038-40-6
Poznań 2012, wydanie 1, format 145 x 205, objętość 328
str., oprawa miękka
Ze wstępu Autora
Troska o właściwą jakość kształcenia i wychowania wymaga, żeby w pierwszym
rzędzie nadać należytą rangę formacji nauczycieli. Dlatego stajemy wobec
konieczności reformy w systemie kształcenia, dokształcania i doskonalenia
nauczycieli – jako podstawy zmiany edukacyjnej. Trzeba więc stale zdobywać
wiedzę o reformowaniu edukacji i podejmować próby rozwijania wyobraźni osób
odpowiedzialnych za kształt proponowanych zmian i efekty ich realizacji.
Z przedmowy prof. dr hab. Wandy Woronowicz
Książka ta, dedykowana przez Profesora Kazimierza Denka polskim nauczycielom
wszelkich poziomów ustawicznej edukacji, niesie ogromne treści o charakterze
uniwersalnym. Formalnie zbiór przemyśleń i dociekań z ostatniego dziesięciolecia
konferencyjnej oraz publicystycznej działalności pełnego pasji uczonego zawiera
praktycznie zwarty, nowoczesny wykład oraz głęboką refleksję o polskim
nauczycielu współczesnym. Z jednej strony lapidarny, rzeczowy przegląd
zasadniczych problemów, które łączy wspólny temat, z drugiej, w szerokim
kontekście, przypomnienie oraz niezmiernie trafna krytyka powszechnych braków
mających związek z poruszanymi kwestiami. Bezcenne zaś to, że Autor z głęboką
znajomością rzeczy proponuje oraz uzasadnia sposoby właściwego rozwiązywania
niedostatków naszej dzisiejszej oświaty tak, by dorównała europejskiej,
korzystając z gwarantujących wolność poczynań mechanizmów demokracji,
zachodzących głębokich procesów integracyjnych, a nade wszystko poprzez
wcielanie w życie humanistycznych wartości, zwłaszcza moralnych, budujących
właściwe, refleksyjne postawy człowieka w niesłychanie szybko zmieniającej się
rzeczywistości.
Przedmowa. Misja nauczyciela nauczycieli
Wstęp
I Edukacja nauczycieli w kontekście wyzwań XXI stulecia
Wstęp
Megatrendy
Wyzwania XXI wieku
O reformie systemu edukacji
zadecydują nauczyciele
Kwalifikacje niezbędne do pełnienia ról
nauczycieli
w transformowanej szkole
Kompetencje
nauczycieli
Konstatacje końcowe
II Pedagogiczna edukacja nauczycieli w Polsce na progu
zjednoczenia jej z
Unią Europejską
Wstęp
Teoria kapitału ludzkiego
Teoria ludzkiego
rozwoju
Ilościowo-jakościowy problem pedagogicznych
studiów
nauczycielskich
Słabe i silne strony pedagogicznego kształcenia
nauczycieli
Rozwijanie kultury pedagogicznej wśród społeczeństwa
Wykonawcy
reformy
III Aksjologiczny aspekt uniwersyteckiej edukacji nauczycielskiej
Wstęp
Istota i znaczenie wartości w edukacji szkolnej
Interpretacja
wartości w edukacji
Kategorie wartości
Ogólnoludzkie wartości
edukacji
Podstawy i klaryfikacja wartości
Techniki klaryfikacji
wartości
IV Tożsamość nauczyciela i ucznia w "płynnej nowoczesności"
Wstęp
Doskonalenie zawodowe nauczycieli
Formy i treści doskonalenia
zawodowego nauczycieli
Doskonalenie nauczycieli w miejscu ich
pracy
Nieodłączny atrybut nauczycielskiego "trudnego siewu"
Istota
tożsamości
Czasowy aspekt kształtowania tożsamości
Rodzaje tożsamości
nauczyciela
Kryteria tożsamości nauczyciela
Tożsamość w "płynnym
świecie"
Poszukiwanie przez ucznia własnej tożsamości
Konkluzja
V Kompetencje nauczycieli w "edukacji jutra"
i ich europejski wymiar
Wstęp
O jakie chodzi kompetencje?
Kształtowanie kluczowych kompetencji
nauczycielskich
w kontekście toczącej się reformy edukacji
Europejski
drogowskaz kształcenia nauczycieli w Polsce
Konkluzja
VI Kształcenie nauczycieli w zakresie krajoznawstwa i jego rola
w
zintegrowanym nauczaniu i uczeniu się
Wstęp
Programy w kodzie kolekcji i integracji
Odkrywanie sensu zwrotu
"poznaj swój kraj, Ojczyźnie służ"
Reforma systemu edukacji a zadania
krajoznawstwa
wśród młodzieży
Otwarcie edukacji i krajoznawstwa na
humanistyczne wartości
Krajoznawcze płaszczyzny oddziaływań
wychowawczych
na młodzież
Krajoznawstwo w kontekście teorii potrzeb A. H.
Maslowa
i kształtowania potrzeb młodzieży
Konkluzje
VII
Nauczyciel w roli oceniającego postępy uczniów w nauce
Wstęp
Nowy wymiar ewaluacji postępów uczniów w nauce
Funkcje i rodzaje
oceniania uczniowskich osiągnięć szkolnych
Wewnątrzszkolna ewaluacja
osiągnięć uczniów
Ocenianie zewnętrzne
Nowa matura
Testowa ewaluacja
wiedzy uczniów
Wpływ oceniania na jakość edukacji szkolnej
Zakończenie
Wykaz publikacji profesora zw. dra hab. Kazimierza Denka
Nota o autorze
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!