Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni

28-02-2012, 14:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 32 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029713988
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 8   
Koniec: 30-01-2012 09:59:53

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2010
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 344 strony
Format: B5
Rok wydania: 2010
Oprawa: miękka,klejona



Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie Z zaburzeniami i dysfunkcjami

Elżbieta Zawadzka-Bartnik

Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie ważnej, lecz niedostatecznie uwzględnianej lub wręcz pomijanej w kształceniu przyszłych nauczycieli problematyki. Niedostateczna wiedza nauczycieli o trudnościach oraz możliwościach uczniów o innych prawidłowościach rozwojowych, o ich problemach psychologicznych i społecznych, błędne przekonania i postawy dotyczące roli integracji społecznej, brak odpowiedniego przygotowania metodycznego powodują liczne nieporozumienia w kontaktach z nimi i ograniczają efektywność oddziaływań dydaktycznych, terapeutycznych i wychowawczych.

Analizie zagadnień teoretycznych i wynikających z niej wnioskom są poświęcone trzy rozdziały opracowania. W rozdziale pierwszym zostały omówione zagadnienie niepełnosprawności w aspekcie społecznym oraz postrzeganie osób niepełnosprawnych i postawy społeczeństwa wobec nich. Rozdział drugi jest poświęcony problemom edukacyjnym. Analizie zostały poddane wiedza i postawy nauczycieli i rówieśników wobec uczniów niepełnosprawnych oraz został omówiony stan obecny i tendencje w kształceniu specjalnym (tj. kształceniu uczniów potrzebujących specjalnej pomocy) w Polsce i w Europie. W rozdziale trzecim są przedstawione zalety, trudności i warunki efektywnej realizacji idei integracji oraz sugestie dotyczące kształcenia nauczycieli.

Kolejny rozdział jest próbą przybliżenia nauczycielom języków obcych i kandydatom do tego zawodu problemów uczniów niepełnosprawnych (z rożnymi deficytami i zaburzeniami) w zależności od rodzaju niepełnosprawności.

 

Analizie poddane zostały te niepełnosprawności, z którymi najczęściej się może spotkać nauczyciel w szkołach masowych. W każdym z siedmiu podrozdziałów zostały nakreślone zarys niepełnosprawności oraz przyczyny, objawy i charakterystyczne zachowanie uczniów, skutki niepełnosprawności i trudności psychologiczne, dydaktyczne i społeczne, a także są sformułowane wskazania dydaktyczne w odniesieniu do nauczania języków obcych.

Niepełnosprawność, deficyty rozwojowe, zaburzenia i trudności mają jednak bardzo indywidualny charakter, rożny zakres i głębokość, mogą dotyczyć rożnych aspektów, mogą być sprzężone, dlatego ich opis został ograniczony do najczęściej występujących problemów.



Spis treści

Wstęp      

                                                                                                                         

Rozdział 1                                                                                                                    

Niepełnosprawność jako problem społeczny       

                                                       

1.1. Osoby niepełnosprawne w dokumentach UE i w dokumentach polskich                  

1.2. Spostrzeganie niepełnosprawności w społeczeństwie- rola stereotypów                

1.3. Postawy społeczeństwa wobec osób niepełnosprawnych           

                            

Rozdział 2                                                                                                                  

Niepełnosprawni uczniowie jako problem edukacyjny        

                                   

 2.1. Niepełnosprawni uczniowie w realizacji reformy edukacji                                      

 2.2. Wiedza i przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami niepełnosprawnymi       

 2.3. Postawy nauczycieli wobec niepełnosprawności i kształcenia integracyjnego       

 2.4. Wiedza uczniów o niepełnosprawności                                                                  

 2.5. Postawy uczniów wobec niepełnosprawnych rówieśników                                    

 2.6. Stan i tendencje kształcenia  uczniów niepełnosprawnych w Polsce i w Europie  

 

Rozdział 3

Idea kształcenia integracyjnego   i  problemy w jej realizacji       

                          

 3.1 Zalety, trudności i ograniczenia w realizacji kształcenia integracyjnego                

 3.2. Warunki efektywnej realizacji idei integracji                                                          

 3.3. Kształcenie nauczycieli dla potrzeb nauczania uczniów   niepełnosprawnych     

 

Rozdział 4

Analiza  wybranych niepełnosprawności / specjalnych potrzeb edukacyjnych i

wskazania metodyczne   

                                                                                           

 4.1. Uczniowie z niepełnosprawnością słuchu (niedosłyszący i niesłyszący)              

 4.2  Uczniowie niedowidzący (słabowidzący) i niewidomi                                            

 4.3.  Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową                                                         

 4.4.  Uczniowie z zaburzeniami mowy / zaburzeniami komunikacji                             

 4.5.  Uczniowie dyslektyczni                                                                                        

 4.6.  Uczniowie z  ADHD                                                                                              

 4.7.  Uczniowie przewlekle chorzy        

                                                                       

Zakończenie                                                                                                               

Bibliografia