|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
|
|
|
|
|
|
KATEGORIE - kliknij i wybierz:
|
|
|
|
|
|
47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
tytułem: nick i nr aukcji
|
|
|
|
|
|
I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 8,50 zł *2 książki - priorytet 9zł *3 i więcej - priorytet GRATIS ! II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - ekonomiczna - 12,50 zł - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł
|
|
|
|
|
|
|
|
O NATCHNIENIU PISMA ŚWIĘTEGO KS. JÓZEF ARCHUTOWSKI (prof Uniw. Jagiellońskiego) 1930 Księgarnia Krakowska W Krakowie, ul.Św.Krzyża 13. STAN: dobry - książka oprawiona folią zabezp. podklejona taśmą z zewnątrz (przód i tył) jak i niektóre strony - cały blok trzyma się sztywno razem bez zarzutu - w pełni czytelna, brak zabrudzeń.
O AUTORZE /fragment z pracy: Ks. Piotr KLIMEK HERMENEUTYKA BIBLIJNA KS. JÓZEFA ARCHUTOWSKIEGO/:
Na początku prezentacji hermeneutyki biblijnej ks. Józefa Archutowskiego warto przypomnieć jego życiorys. Urodził się 1 listopada 1879 roku w Karolinie koło Pułtuska, (...). W latach 1[zasłonięte]918-19 był wykładowcą Starego Testamentu na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, a od 1920 przenosi się na Uniwersytet Jagielloński, gdzie na Wydziale Teologicznym podjął zajęcia z zakresu Starego Testamentu. Był kilkakrotnie dziekanem tego Wydziału. Wraz z profesorami Uniwersytetu został aresztowany 6 listopada 1939 r. i osadzony w obozie koncentracyjnym w Sachsenhausen. Po zwolnieniu 9 lutego 1940 r. wraca do Krakowa, a 30 maja 1943 przyjeSdSa do Warszawy i obejmuje probostwo parafii Nawiedzenie NMP na Nowym Mieście. Tu, podczas Powstania Warszawskiego, 31 sierpnia 1944 roku ginie pod gruzami klasztoru Sióstr Sakramentek17. Przytoczone fakty pokazują, że większość swojego życia poświęcił pracy naukowej, przede wszystkim jako nauczyciel akademicki w Lublinie i Krakowie18. Ale dydaktyka nie była jedynym polem jego działalności, poszerzał swoją wiedzę uczestnicząc (w czasie urlopów) w wykładach w europejskich ośrodkach uniwersyteckich, dwukrotnie odwiedził Ziemię Świętą, aby tam poszerzyć swą wiedzę z archeologii biblijnej. Był także wspaniałym popularyzatorem Pisma Świętego. Należy zgodzić się z R. Bogaczem, Se jego dorobek w tej dziedzinie zaskakuje róznorodnością podejmowanych zagadnień19: zajmował się tematami z zakresu introdukcji ogólnej, szczegółowymi sprawami Starego Testamentu, religioznawstwa oraz Nowego Testamentu. Podejmował takze różne inicjatywy związane z szeroko pojętymi badaniami i popularyzacją Biblii: w 1920 rozpoczął wydawanie serii Sprawy Biblijne, w 1921 załoSył Koło Biblistów UJ, zaś w 1937 współorganizował Zjazd Biblistów Polskich. Z jego inicjatywy wydano pierwszą Polską bibliografię biblijną, redagował takSe czasopismo Przegląd biblijny20. To pełne pracy Sycie ks. Archutowskiego jest bardzo dobrą ilustracją jego odczytania wspomnianej na początku encykliki Leona XIII. Przede wszystkim możemy je dostrzec w problematyce podejmowanych przez niego badań naukowych, ujawnionych w publikacjach. Pierwszą jego publikacją jest podręcznik do nauki języka hebrajskiego, wielką zasługą jest takze wydanie ksiązki Historia i krytyka tekstu hebrajskiego Starego Testamentu – do dziś podziwianej za solidne opracowanie problematyki odpisów Starego Testamentu i metody badań. Po koniecznych uzupełnieniach podręcznik ten mógłby i dziś słuzyć studentom biblistyki. Ks. Archutowski podjął także zagadnienia związane z natchnieniem w książeczce "O natchnieniu Pisma Świętego" w której przekłada wskazania Leona XIII na język wykładu teologicznego . (...) ------------------------------------------------------------- /fragment z pracy: Ks. Piotr KLIMEK HERMENEUTYKA BIBLIJNA KS. JÓZEFA ARCHUTOWSKIEGO/ SPIS TREŚCI
Wstęp .................................................... ROZDZIAŁ PIERWSZY. Ogólne pojęcie o natchnieniu ksiąg św. . . . 9 —18 ROZDZIAŁ DRUGI. I. R z e c z y w i s t o ś ć n a t c h n i e n i a k s i ą g św. . 14—22 1. Przeciwnicy natchnienia ksiąg św. ... 14 2. Kryterja natchnienia ksiąg św. . 15—22 II. Natchnienie ksiąg św. Starego Test. 22—34 1. Świadectwo Starego Testamentu ... 22 2. Świadectwo tradycji żydowskiej ... 24 3. Nauczanie Chrystusa Pana i Apostołów 28 4. Świadectwo tradycji chrześcijańskiej . 31 III. Natchnienie ksiąg św. Nowego Test. . . .34 — 29 1. Kryterjum natchnienia ksiąg św. Now. Test. 34 2. Świadectwo o natchnieniu ksiąg św. N. T. 37 3. Świadectwo tradycji o księgach N. T. . 38 IV. Orzeczenie Kościoła Katolickiego . . . . 39 — 41 ROZDZIAŁ TRZECI. C h a r a k t e r n a t c h n i e n i a b i b l i j n e g o . . 42 — 67 I. Przesadne poglądy o natchnieniu .... 42—45 II. Niedostateczne poglądy o natchnieniu . . . 45 — 49 III. Nauczanie katolickich teologów o natchnieniu . 49-67 1. Różnica w poglądach 49 — 55 a) Różnica metody... 50 b) Różnica poglądów o charakterze natchnienia 52c) Różnica poglądów o rozciągłości natchnienia ...... 54 2. Krytyka teorji natchnienia realnego 3. Natchnienie — przyczyna intrumentalna ROZDZIAŁ CZWARTY. Z a k r e s n a t c h n i e n i a b i b l i j n e g o 1. Ograniczanie natchnienia . 2. Bezpodstawność ograniczania 3. Natchnienie realne 4. Natchnienie wyrazowe ROZDZIAŁ PIĄTY. N a s t ę p s t w a n a t c h n i e n i a: P r a w d z i w o ś ć P i s m a ś w. ...... 1. Pismo św. nie może zawierać błędów 2. Trudności i wskazania ogólne . A. Pismo św. i nauki przyrodnicze . . . B. Pismo św. i historja . . . 1. Księgi historyczne i charakter ich religijno moralny ...... 2. Trudności historyczne .... 3. Zasady o zewnętrznem przedstawianiu C. Pismo św. i rodzaje literackie D. Księgi św. i ich dokumenty a) Cytaty wyraźne b) Charakter osób c) Cytaty domyślne |
| |