rok wydania: 2009
stron: 240
oprawa: twarda
Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty−Łódź” S.A. jako jednostka samodzielna od blisko dwudziestu lat funkcjonuje na rynku budowlanym, zwłaszcza w budownictwie komunikacyjnym, a szczególnie w budownictwie mostowym. Wcześniej łódzcy mostowcy budowali obiekty mostowe pracując przede wszystkim w strukturach ówczesnego Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, którego początki sięgały roku 1945. W okresie dotychczasowej działalności Przedsiębiorstwo systematycznie rozwijało się i podejmowało coraz trudniejsze zadania, w tym zadania wymagające stosowania najnowszych technik i technologii.
Zbudowało liczne obiekty mostowe (niektóre we współpracy z innymi jednostkami), w tym tak wielkie dzieła, jak mosty drogowe:
* podwieszony jednopylonowy przez Martwą Wisłę w Gdańsku, nazwany mostem „III Tysiąclecia im. Jana Pawła II” (największy obecnie w Polsce most podwieszony jednopy lonowy), o rozpiętości przęsła głównego wynoszącej 230 m,
* most podwieszony dwupylonowy przez rzekę Wisłę w Płocku, noszący imię „Solidarności”, o największej obecnie w Polsce rozpiętości przęsła głównego, wynoszącej 375 m,
* most przez rzekę Wisłę w Puławach, nazwany imieniem Jana Pawła II, z przęsłem łukowym o największej obecnie w Polsce rozpiętości, wynoszącej 212 m,
* most przez rzekę Bug w ciągu obwodnicy Wyszkowa, z największym obecnie w Polsce belkowym przęsłem z betonu sprężonego, o rozpiętości wynoszącej 136 m.
Zarząd PRM „Mosty−Łódź” SA, w celu utrwalenia dotychczasowych dokonań Przedsiębiorstwa w historii polskiego mostownictwa, z nawiązaniem do wcześniejszej działalności na terenie „łódzkim” mostowców z Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych i Oddziału PPRM we Włocławku oraz w Łodzi, postanowił opublikować niniejszą monografię pt. Nasze osiągnięcia w budowie mostów.
Dodatkowo w rozdz. 2 omówiono wybrane problemy budownictwa mostowego w Polsce.