|
|
Małgorzata Nitka
RAILWAY DEFAMILIARISATION
THE RISE OF PASSENGERHOOD
IN THE NINETEENTH CENTURY
[ NARODZINY PASAŻERA
KOLEJ I DEFAMILIARYZACJA RZECZYWISTOŚCI W XIX WIEKU ] wyd. Katowice 2006, stron 242 + wkl. ilustr., bibliogr., indeks, , streszcz., Zsfg., ilustracje barwne na wklejkach z papieru kredowego, oprawa miękka matowa, format ok. 17 cm x 24 cm Nakład tylko : 300 + 50 egz. !!! Uwaga : tekst w języku angielskim (streszczenia w jęz. polskim i niemieckim) ! Z notatki wydawniczej : Praca porusza kwestie technicznych, społecznych i kulturowych aspektów podróży w epoce wiktoriańskiej. Rozprawa w szczególności analizuje powstanie i rozwój kolei jako środka nie tylko lokomocji, ale defamiliaryzacji podróży i rzeczywistości. XIX-wieczne materiały źródłowe: dokumenty historyczne, propagandowe, teksty literackie, a także obrazy i litografie stanowią podstawę do analizy wpływu jednego z najważniejszych wynalazków rewolucji przemysłowej na nowe rozumienie ruchu, szybkości i przestrzeni oraz na destabilizację procesu postrzegania, który nabiera charakteru pasywnego i syntetycznego. „Redukując” przestrzeń kolej przenosi podróżowanie w kontekst czasowy, a wyostrzając znaczenie czasu, poprzez między innymi, nadanie nowej wartości minutom przyczynia się do wykształcenia pośpiechu, jednego z istotnych zjawisk definiujących nowoczesność. Ze streszczenia w jęz. polskim : Narodziny pasażera. Kolej i defamiliaryzacja rzeczywistości w XIX wieku Niniejsza rozprawa dotyczy technicznych, społecznych i kulturowych aspektów podróży w epoce wiktoriańskiej. W pracy w szczególności zanalizowane zostało powstanie i rozwój kolei jako środka nie tylko lokomocji, ale również defamiliaryzacji podróży i rzeczywistości. XIX-wieczne materiały źródłowe: dokumenty historyczne, propagandowe, teksty literackie, a także obrazy i litografie stanowią podstawę do analizy wpływu jednego z najważniejszych wynalazków rewolucji przemysłowej na nowe rozumienie ruchu i szybkości, przestrzeni i destabilizację procesu postrzegania, który nabiera charakteru pasywnego i syntetycznego. "Redukując" przestrzeń, kolej przenosi podróżowanie w kontekst czasowy, a wyostrzając znaczenie czasu poprzez, między innymi, nadanie nowej wartości minutom przyczynia się do wykształcenia się pośpiechu, jednego z istotnych zjawisk definiujących nowoczesność. Do tematów analizowanych w pracy należą ponadto związki pomiędzy kategorią klasy a podróżowaniem w XIX wieku, szczególnie istotne w brytyjskim społeczeństwie, komercjalizacja podróży i jej nowy wymiar etyczny. Kolej, ingerując w krajobraz, proponuje też nową estetykę, której głównym elementem jest linearność, a sama linia prosta staje się symbolem dynamiki i nowoczesności. Inną metaforę nowoczesności stanowi postać pasażera, uosobienie pasywności, niecierpliwości, powierzchowności i alienacji, które to postawy są uwarunkowane przez rozwój techniczny i zarazem są formą przystosowania się do nowego rytmu rzeczywistości. Contents [Spis treści] Introduction I. The Defamiliarisation of Speed II. A Crisis in Vision III. Passengerhood and the Ethic of Effort IV. The Aesthetic of Speed V. Soft Space and Slow Time VI. Artists and Engineers VII. Travellers in Time The Stopping Point Bibliography Index Streszczenie Zusammenfassung KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH ! ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS NA AUKCJACH ALLEGRO !!! W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość. |
|
|
|
|
|