e-mail: [zasłonięte]@arik.pl tel: 510 [zasłonięte] 753
» Strona "o mnie" » Inne moje aukcje » Dodaj do ulubionych
Stron: 278 Format: 16,5 x 23,5 cm Rok wydania: 2010 Oprawa: miękka, klejona
| Napastowanie seksualne. Głupia zabawa czy poważna sprawa? Anna Wołosik, współpraca Ewa Majewska W książce zostały przedstawione w przystępnej formie problemy przemocy ze względu na płeć w relacjach rówieśniczych, zjawiska uznawanego w wielu krajach za społeczny problem. W Polsce rówieśnicza agresja seksualna nie jest postrzegana jako zjawisko szczególne i odrębne, nie doczekała się, jak dotąd, należytego opracowania, nie ma też własnej nazwy. Stąd zawarta już w tytule propozycja, aby niewłaściwe zachowania o charakterze seksualnym w grupie rówieśniczej opisywać terminem „napastowanie seksualne”. Książka stawia sobie za cel: – pokazanie, iż rówieśnicza agresja i przemoc jest „zorientowana” płciowo. Czynnikiem wywołującym wiele agresywnych zachowań jest płeć osób poszkodowanych (najczęściej dziewcząt), co pozostaje faktem zupełnie niewidocznym dla młodych ludzi, nauczycieli, rodziców; – wskazanie, że napastowanie jest zjawiskiem szczególnym, posiadającym swoje unikalne przyczyny i charakterystykę, nietożsamym zszykanowaniem lub molestowaniem seksualnym; – pokazanie, w jaki sposób kultura i normy społeczne wzmacniają zjawisko napastowania seksualnego. Książka adresowana jest do nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych i oferuje im, oprócz teoretycznego wprowadzenia w problematykę napastowania seksualnego, w części II rady i sugestie, co robić, by do przemocy ze względu na płeć w szkole nie dochodziło, i jak działać w sytuacji , gdy do napastowania seksualnego jednak dojdzie, a w części III scenariusze zajęć dla młodzieży, do wykorzystania na zajęciach z profilaktyki przemocy, na godzinach wychowawczych i na zajęciach z wychowania do życia w rodzinie.
Spis treści:
Wprowadzenie Anna Wołosik, Ewa Majewska
Podziękowania
Część I
I. Wokół problemu napastowania seksualnego Anna Wołosik
Molestowanie seksualne. Z dziejów pojęcia w prawie i psychologii
Napastowanie seksualne. Z dziejów pojęcia w prawie i praktyce szkolnej
Agresja, przemoc seksualna, szykanowanie, molestowanie seksualne – z czym mamy do czynienia w szkole?
II. Wymiary seksualnego napastowania Anna Wołosik, Ewa Majewska
Typy aktów seksualnego napastowania
Napastowanie seksualne tworzy kontinuum
Kto jest ofiarą?
Kto jest sprawcą?
Na arenie i w ukryciu. Geografia napastowania seksualnego
Jak dziewczęta i chłopcy postrzegają napastowanie seksualne?
Znosić czy zgłosić? Reakcje na napastowanie seksualne
Skutki napastowania seksualnego
III. Różne formy napastowania seksualnego Anna Wołosik
Ej suczki, my znamy wasze sztuczki..., czyli o języku
Cybernapastowanie
Przemoc w intymnych związkach
Gwałt na randce
Gwałt i napaść seksualna przy użyciu substancji psychoaktywnych
Część II
IV. Szkolny program przeciwdziałania przemocy seksualnej w relacjach rówieśniczych Anna Wołosik
Odpowiedzialność spoczywa na szkole
Co robić, żeby do napastowania seksualnego w szkole nie dochodziło?
Co robić, gdy dojdzie do aktu napastowania seksualnego?
Podsumowanie
V. Prawo – wybrane przepisy dotyczące równouprawnienia płci, molestowania seksualnego w pracy i przemocy Ewa Majewska
Część III
VI. Scenariusze zajęć dla młodzieży do programu profilaktycznego dotyczącego przemocy ze względu na płeć Anna Wołosik
Załączniki
Bibliografia
Spis ramek |