NAPĘD ELEKTRYCZNY
Zygmunt Gogolewski
Zygmunt Kuczewski
Wydawnictwo: WNT, 1971
Oprawa: twarda płócienna
Stron: 730
Stan: bardzo dobry, nieaktualna pieczątka
Książka zawiera teorię napędu elektrycznego, omawia silniki i przekładnie stosowane w napędach, przyrządy sterujące i zabezpieczające, automatyzację układów napędowych, . specjalne układy regulacyjne, wzmacniacze maszynowe oraz podaje przykłady rozwiązań napędów pomp, sprężarek, urządzeń transportowych itp. Książka jest przeznaczona dla studentów wyższych szkół technicznych odpowiednich specjalności oraz inżynierów zajmujących się zagadnieniami napędu elektrycznego.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
1. Ogólne wiadomości o napędzie elektrycznym
1.1. Części składowe układu napędowego .
1.2. Automatyczne sterowanie i automatyczna regulacja
1.3. Podstawowe pojęcia opisujące układ napędowy
2. Statyka elektrycznych układów napędowych . . .
2.1. Charakterystyki napędzanych urządzeń mechanicznych
2.1.1. Urządzenia o ruchu postępowo-zwrotnym
2.1.2. Maszyny napędzane o ruchu obrotowym . . . ....
2.1.3. Urządzenia mechaniczne o momencie aktywnym i reaktywnym .
2.2. Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych i ich formowanie
2.21. Silniki bocznikowe prądu stałego .
2.2.11. Zależności podstawowe
2.2.12. Formowanie charakterystyki mechanicznej silnika bocznikowego prądu stałego
2.2.13. Rozruch silnika bocznikowego .
2.2.14. Hamowanie silnika bocznikowego
2.2.15. Regulacja prędkości obrotowej silnika bocznikowego
2.2.16. Praca silnika bocznikowego przy napięciu różnym od znamionowego . 2.2.2. Silniki szeregowe prądu stałego
2.2.21. Zależności podstawowe
2.2.22. Formowanie charakterystyki n = f(J) silnika szeregowego prądu stałego
2.2.23. Rozruch silnika szeregowego prądu stałego
2.2.24. Hamowanie silnika szeregowego prądu stałego
2.2.25. Regulacja prędkości obrotowej silnika szeregowego
2.2.3. Silniki bocznikowo-szeregowe prądu stałego
2.2.31. Rozruch silnika bocznikowo-szeregowego
2.2.32. Hamowanie silnika bocznikowo-szeregowego
2.2.33. Regulacja prędkości obrotowej silnika bocznikowo-szeregowego . 2.2.4. Układy napędowe z silnikiem prądu stałego i regulowaną prędkością
obrotową
2.2.41. Układ z maszyną dodawczą
2.2.42. Układ Leonarda otwarty jednostopniowy i wielostopniowy
2.2.43. Formowanie charakterystyki mechanicznej silnika Leonarda za pomocą sprzężeń zwrotnych
2.2.44. Projektowanie regulatorów prędkości obrotowej w układzie Leonarda 2.2.5. Silniki asynchroniczne
2.2.51. Zależności podstawowe odnoszące się do silników trójfazowych .
2.2.52. Charakterystyka mechaniczna jednofazowego silnika asynchronicznego
Rozruch silnika asynchronicznego trójfazowego klatkowego .
2.2.53. Silniki asynchroniczne klatkowe z ulepszonym rozruchem .
2.2.54. Rozruch silnika jednofazowego
2.2.55. Rozruch silnika trójfazowego pierścieniowego
2.2.56. Rozruch silnika pierścieniowego przy niesymetrycznym włączaniu rezystancji w obwód wirnika
2.2.57. Hamowanie silnika asynchronicznego synchronicznego trójfazowego
2.2.58. Regulacja prędkości obrotowej silnika asynchronicznego .
2.2.59. Kaskada asynchroniczna
2.2.510. Wpływ dodatkowego napięcia wprowadzonego do obwodu wirnika na parametry trójfazowego silnika asynchronicznego
2.26. Maszyny komutatorowe prądu przemiennego
2.2.61. Zależności ogólne
2.2.62. Silniki komutatorowe trójfazowe bocznikowe
2.2.63. Układy kaskadowe silnika asynchronicznego z trójfazowymi maszynami komutatorowymi
2.2.64. Silniki komutatorowe trójfazowe szeregowe
2.2.65. Silniki komutatorowe jednofazowe szeregowe
2.27. Silniki synchroniczne
2.2.71. Zależności podstawowe
2.2.72. Rozruch silnika synchronicznego
2.2.73. Hamowanie silnika synchronicznego
2.2.74. Regulacja prędkości obrotowej silnika synchronicznego
2.2.75. Automatyczna regulacja cos
2.2.76. Silniki synchroniczne małej mocy
3.
Dynamika elektrycznych układów napędowych 31. Pojęcia podstawowe
3.11. Równanie momentów układu elektromechanicznego
3.12. Wyznaczanie całkowitego momentu oporowego na wale silnika .
3.13. Wyznaczanie całkowitego momentu bezwładności układu mechanicznego
3.1.31. Wyznaczanie momentu bezwładności elementów o ruchu obrotowym .
3.1.32. Wyznaczanie momentu bezwładności elementów o ruchu postępowo- -zwrotnym na wale silnika
32. Stany przejściowe układów elektromechanicznych
3.21. Elementy układów automatycznej regulacji i sterowania
3.2.11. Wzmacniacze maszynowe
3.2.12. Wzmacniacze magnetyczne
3.2.13. Silnik elektryczny
3.2.14. Wzmacniacze elektroniczne
3.2.2. Charakterystyki dynamiczne silnika bocznikowego prądu stałego przy
stałym momencie oporowym
3.2.21. Przebieg prędkości obrotowej i prądu w funkcji czasu przy rozruchu silnika napędzającego urządzenie o momencie aktywnym ....
3.2.22. Przebieg prędkości obrotowej i prądu w funkcji czasu przy rozruchu silnika napędzającego urządzenie o momencie reaktywnym ....
3.2.23. Przebieg prędkości obrotowej i prądu w funkcji czasu przy hamowaniu dynamicznym
3.2.24. Przebieg prędkości obrotowej i prądu w funkcji czasu przy nawrocie
3.2.25. Przebieg prędkości obrotowej i prądu w funkcji czasu przy skokowej zmianie momentu obciążeniowego
3.2.3. Charakterystyki dynamiczne układu Leonarda
3.2.31. Metody analizowania stabilności złożonego układu napędowego .
3.2.32. Rozruch jednostopniowego otwartego układu Leonarda przy Mm = 0
3.2.33. Oddziaływanie na szybkość narastania prądu wzbudzenia ....
3.2.34. Rozruch jednostopniowego otwartego układu Leonarda obciążonego tylko momentem aktywnym
3.2.35. Rozruch jednostopniowego otwartego układu Leonarda obciążonego momentem reaktywnym
3.2.36. Hamowanie jednostopniowego otwartego układu Leonarda ....
3.2.37. Nawrót jednostopniowego otwartego układu Leonarda przy momencie oporowym aktywnym i reaktywnym
3.2.38. Wpływ sprzężeń zwrotnych na charakterystyki dynamiczne układu .
3.2.39. Wpływ7 ujemnego napięciowego sprzężenia zwTrotnego na stany przejściowe układu Leonarda
3.2.310. Wpływ ujemnego prędkościowego sprzężenia zwrotnego na stany przejściowe układu Leonarda
3.2.311. Wpływ dodatniego prądow7ego sprzężenia zwrotnego na stany przejściowe układu Leonarda
3.2.312. Wpływ nieliniowości wzmacniaczy na charakterystyki dynamiczne .
3.2.313. Elementy stabilizacyjne w układzie Leonarda
3.2.314. Metody analizowania złożonych układów napędowych
3.2.315. Analityczno-graficzna metoda wyznaczania przebiegu czasowego parametru na wyjściu z układu (metoda h-funkcji)
3.24. Graficzne metody wyznaczania charakterystyk dynamicznych prostych układów napędowych
3.25. Wyznaczanie wartości elektromagnetycznych stałych czasowrych uzwojeń silników prądu stałego
3.26. Charakterystyki dynamiczne silnika szeregowego prądu stałego .
3.27. Stany przejściowe trójfazowego silnika asynchronicznego ....
3.2.71. Charakterystyki dynamiczne pierścieniowego silnika asynchronicznego w czasie rozruchu i hamowania
3.2.72. Współpraca pierścieniowego silnika asynchronicznego z kołem zamachowym
3.2.73. Wyznaczanie czasu rozruchu i czasu nawrotu klatkowego silnika asynchronicznego
3.2.74. Silnik asynchroniczny ze zwiększonym poślizgiem
3.2.75. Samorozruch silników asynchronicznych
3.28. Stany nieustalone silnika synchronicznego przy zmianie momentu obciążeniowego .........
4. Energetyka układów napędowych 4.1. Straty energii w czasie rozruchu
4.1.1. Straty rozruchowe silnika bocznikowego prądu stałego
4.2. Straty energii w czasie hamowania silnika
4.3. Silniki asynchroniczne klatkowe do pracy o dużej częstości włączeń i do napędów nawrotnych
5. Układy pracy współbieżnej 5.1. Wał elektryczny silników asynchronicznych
5.2. Uproszczony wał elektryczny
5.3. Wał elektryczny z przetwornicą częstotliwości . . . . .
5.4. Synchronizacja biegu silników prądu stałego
Synchronizacja wstępna układów pracy współbieżnej .
55. Hamowanie wału elektrycznego
56. Stany nieustalone w układzie wału elektrycznego
57. Selsyny
58. Synchronizacja za pomocą przekładni różnicowych . . . . .
59. Regulacja biegu silników w celu utrzymania żądanego naciągu wyn
6. Połączenia pędne i przekładnie 6.1. Przekładnie pasowe
6.2. Pasy klinowe
6.3. Przekładnie łańcuchowe
6.4. Przekładnie zębate
6.5. Sprzęgła
7. Wybór mocy silnika elektrycznego . *.
7.1. Podśtawowe zależności termiczne . . .
7.2. Praca dorywcza .'
7.3. Praca przerywana . . . .
7.4. Metody wyznaczania mocy silnika przy różnych obciążeniach .
7.4.1. Wyznaczanie wartości zastępczych prądu, momentu i mocy .
7.4.2. Metoda strat zastępczych
7:4.3. Metoda przyrostów temperaturowych .
7.5. Obliczanie mocy silników przy temperaturze otoczenia różniącej się
przepisowej temperatury maksymalnej
7.6. Dobór silników z uwzględnieniem ekonomicznego kryterium trwałe
8. Przyrządy sterujące i zabezpieczające 8.1. Rozruszniki silników elektrycznych
8.1.1. Rozruszniki oporowe i oporowo-stycznikowe
8.1.1.1. Obliczanie rozrusznika oporowego
8.1.1.2. Zasadnicze układy połączeń rozruszników oporowych ....
8.1.1.3. Sterowanie rozruszników oporowo-stycznikowych
8.1.2. Rozruszniki cieczowe
8.1.3. Rozruszniki dławikowe
8.1.4. Rozruszniki głębokożłobkowe
8.1.5. Rozruszniki wiroprądowe
8.2. Nastawniki i sterowniki
8.21. * Nastawnik walcowy (pierścieniowy)
8.22. Nastawnik krzywkowy (młotkowy)
8.23. Sterowniki
83. Styczniki z napędem elektromagnesowym
84. Przyrządy zabezpieczające
85. Uziemienia ochronne
86. Zabezpieczenie od zakłóceń radiowych .
9. Projektowanie elektrycznych układów napędowych 9.1. Podstawy projektowania i organizacji pracy projektowej .
9.2. Założenia wstępne i opis techniczny
9.3. Projekt wstępny
Projekt techniczny
94. Podstawy dokonania wyboru rodzaju napędu i sposobów sterowania lub
automatycznej regulacji parametrów zmiennych
10. Napęd niektórych urządzeń mechanicznych 101. Napęd pomp tłokowych
102. Napęd sprężarek tłokowych
103. Napęd wentylatorów odśrodkowych • . .
104. Napęd pomp odśrodkowych
105. Napęd urządzeń dźwignicowych i transportowych
10.51. Obliczenia podstawowe
10.52. Silniki dźwignicowe
10.53. Zasadnicze układy połączeń silników asynchronicznych do podnoszenia
i opuszczania ciężarów
10.54. Specjalna aparatura dźwignicowa • . .
106. Napęd wirówek
Literatura
Skorowidz