Produkt przeznaczony dla osób powyżej 18 roku życia.
Celem, który przyświecał nam w trakcie prac nad Grand Theft Auto V, było stworzenie wielkiej, otwartej gry, która wykorzystywałaby wszystkie nasze doświadczenia nabyte przy produkcjach tego typu. Zastosowaliśmy zupełnie nowe podejście do prowadzenia narracji oraz nowatorskie elementy rozgrywki i osadziliśmy je w największym, najbardziej plastycznym świecie, jaki dotąd zbudowaliśmy.
Fabuła:
Los Santos: potężna metropolia, niegdyś perła zachodniego świata, dziś mekka speców od rozwoju osobistego, młodych gwiazdek i marniejących celebrytów, którzy próbują utrzymać się przy korycie w świecie kryzysu gospodarczego i tanich reality show. Właśnie tutaj trzech kryminalistów z trzech różnych światów próbuje ugrać coś dla siebie: Franklin, uliczny cwaniak, chciałby się przebić do świata dużych pieniędzy. Michael, niegdyś zawodowy kasiarz, wraca z emerytury, która zaczęła mu doskwierać. Trevora, brutalnego sadystę, interesują tylko tanie prochy i duże rozróby. Przyparci do muru, trzej antybohaterowie planują serię brawurowych napadów, które ustawią ich do końca życia lub poślą prosto za kratki.
Świat:
Mamy tu największy świat jaki dotąd stworzyliśmy, w całości dostępny od samego początku gry. Mapa podzielona jest na dwie duże części: miasto Los Santos oraz okoliczne tereny Blaine County. Świat jest bardzo zróżnicowany. Można w nim znaleźć:
- Góry
- Rzeki
- Jeziora
- Bazy wojskowe
- Plaże
- Ocean
- Farmy
- Pustynie
- Gęsto zabudowane tereny miejskie
- I wiele innych
Cały świat pełen jest flory i fauny odpowiednich dla danych warunków klimatycznych. Ponadto w grze funkcjonuje cykl dobowy oraz rozbudowany system pogody.
Bohaterowie:
Franklin - młody, bystry i ambitny. Nie ma problemów z pracą legalną inaczej. Franklin i jego kumpel Lamar zarabiają na życie, konfiskując samochody dla ormiańskiego dilera Simeona Yetariana. W trakcie jednego ze zleceń przypadkiem nawiązują znajomość z Michaelem. Franklin to świetny kierowca, który kocha samochody. Franklin mieszka w południowym Los Santos
Trevor - były pilot wojskowy i socjopata, któremu nie brak jednak uroku. Trevor i Michael parali się razem kryminalną robotą, ale to było wiele lat temu. Trevor mieszka w przyczepie nieopodal Alamo Sea, a za sąsiadów ma dilerów mety i gangi motocyklowe.
Michael - niegdyś najbardziej poszukiwany kasiarz w Ameryce, obecnie wzorowy obywatel, który dzięki znajomościom w agencjach rządowych może półoficjalnie korzystać z dobrodziejstw programu ochrony świadków. Mimo sukcesów Michael nie jest szczęśliwym człowiekiem. Małżeństwo zupełnie mu się nie układa, a jego rozpuszczone dzieci, Tracey i Amanda, nie chcą z nim rozmawiać. Z pozoru wydaje się, że Michael ma wszystko, ale tak naprawdę jest on człowiekiem znudzonym i sfrustrowanym. Michael całymi dniami żłopie whiskey, ogląda stare filmy akcji z Vinewood, czasami zagląda do terapeuty i wciąż marzy o powrocie do gangsterskiego życia, które, jakby nie było, wpędziło go w tę sytuację. Michael mieszka w wielkiej willi z basenem i kortem tenisowym, położonej w najlepszej części Rockford Hills.
Każdy z tych trzech bohaterów ma swoich własnych znajomych, wrogów i wspólników. Każdy ma także swoje hobby oraz specjalne umiejętności.
Przełączanie się między bohaterami:
W Grand Theft Auto V gracze dostaną do dyspozycji trzech różnych bohaterów, pomiędzy którymi będą się często przełączać, aby poznać całą fabułę z trzech punktów widzenia i zaplanować szereg skoków w Los Santos i okolicach.
Poza misją
Poza misjami gracz może się przełączać między bohaterami bez ograniczeń. Każdy z nich żyje w innym miejscu, co oznacza, że cały świat stoi otworem już od samego początku gry.
Przełączanie się między postaciami to świetny sposób na poznanie mapy, gdyż w ten sposób za każdym razem ląduje się w innym miejscu.
W trakcie misji
W misjach brać może jeden, dwóch lub trzech bohaterów.
Istnieje kilka sposobów na przełączanie się między nimi: można to zrobić w trakcie animowanego przerywnika, ręcznie w trakcie gry lub następuje to automatycznie, w zależności od misji.
Ręczne przełączanie między postaciami pozwala graczom wybrać styl, który najbardziej przypadł im to gustu, poprzez wykorzystanie umiejętności i uzbrojenia poszczególnych bohaterów.
Takie podejście eliminuje dłużyzny, przyśpiesza rozgrywkę i umożliwia graczom pokonywanie przeszkód na nowe, ciekawe sposoby. Strukturalnie przypomina to serial telewizyjny, który pozwala na śledzenie losów poszczególnych postaci bez utraty spójności narracyjnej.
Misja demo:
Szybka akcja to misja, która posiada wiele charakterystycznych elementów dużych skoków, takich jak zadania przygotowawcze. Nie wymaga ona jednak obecności dodatkowego personelu i aż takiego zaplecza logistycznego jak prawdziwy napad. Szybkie akcje to w całości pomysł Michaela, więc nie należy się po nich spodziewać skomplikowanych planów.
Strategie Michaela są owocem jego zamiłowania do vinewoodzkich filmów akcji i wymagają jedynie współpracy trzech osobników, których zadaniem jest zatrzymanie opancerzonej furgonetki: Trevor jest na szpicy, Michael odwraca uwagę, a Franklin unieruchamia furgonetkę, taranując ją holownikiem.
W zadaniach przygotowawczych (których tu nie pokażemy) gracze muszą na własną rękę zdobyć pojazdy, przebrania (w tym maski) i podstawić wóz do ucieczki w miejscu, które umożliwi spokojne pozbycie się maszyny użytej w napadzie.
Skoki:
GTA V nie ma liniowej fabuły, która zmierza ku jednemu, wielkiemu finałowi. Struktura całej gry kręci się wokół skoków. Skoki to wielkie, wieloczęściowe misje, które wymagają starannego planowania i nie lada dyscypliny, ale przynoszą największe zyski.
Duże skoki rozmieszczone są równomiernie na całej osi fabularnej, dzięki czemu gracze otrzymują regularne dawki adrenaliny, które zarazem pomagają zaakcentować pewne elementy narracyjne. Pozwalają one także graczom w miarę wcześnie zasmakować najbardziej widowiskowych elementów gry i zainkasować fundusze, otwierając wiele nowych możliwości.
Główne elementy skoku to:
planowanie i zadania przygotowawcze - zdobywanie broni, pojazdów i wyposażenia niezbędnego do przeprowadzenia skoku,
wybranie planu ataku - kwestia preferencji gracza. Skok będzie wyglądał zdecydowanie inaczej w zależności od tego, czy gracz zdecyduje się na atak z ukrycia, czy uderzy od frontu,
wybranie ekipy - niektóre skoki wymagają znalezienia dodatkowych członków ekipy. Czasem potrzeba więcej kierowców, strzelców lub techników. Im lepszy specjalista, tym większą działkę łupu trzeba mu będzie odpalić. Zabieranie tych samych ludzi na kolejne skoki sprawia, że stają się oni coraz lepsi.
Łupy, które trzeba podzielić między członków ekipy.
Podsumowanie, w którym rozpisane są łupy, działka każdego z członków ekipy i zarobki na czysto.
Co robić:
Daliśmy graczom możliwość wykonania setek różnych czynności, takich jak:
- rozbudowane minigry - np. BASE jumping, wyścigi terenowe, polowanie, okradanie bankomatów i wiele innych,
- drobne zadania i misje poboczne - np. kradzież wozów ochrony i podwożenie autostopowiczów,
- uprawianie sportu - joga, golf, tenis, triatlon, wyścigi motocyklowe,
- wyzwania - numery kaskaderskie, wyzwania powietrzne i wiele innych,
- kupno nieruchomości - domy, garaże, przystanie, firmy.
Modyfikacje:
- zmiana wyglądu postaci - tatuaże, fryzury, ubrania,
- modyfikacje pojazdów - lakiery, koła, przyciemniane szyby, grille, spojlery oraz tuning zawieszenia, silniku, hamulców, innych podzespołów, które wpływają na możliwości wozu,
- modyfikacje broni - tłumiki, lunety, zwiększone magazynki, celowniki laserowe i wiele innych.
Zdolności specjalne:
Michael, Trevor i Franklin pochodzą z różnych światów, co widać po umiejętnościach, które opanowali. W misjach, które wymagają obecności wszystkich trzech bohaterów, każdy z nich odgrywa określoną rolę. Ponadto każdy z nich ma wyjątkową zdolność specjalną, odróżniającą go od pozostałych. Zdolności te to:
- Michael - potrafi spowalniać czas w trakcie strzelanin.
- Franklin - potrafi spowalniać czas, siedząc za kółkiem, dzięki czemu może lepiej wykonywać skomplikowane manewry przy dużych prędkościach.
- Trevor - zadaje większe obrażenia i jest wytrzymalszy, a ponadto posiada wyjątkowy atak wręcz.
Zdolności tych nie da się wykorzystywać bez przerwy, więc należy to robić z głową.
Odmienne zdolności, osobowości i zupełnie inni znajomi pomagają zróżnicować naszą trójkę bohaterów. Wpływają one także na sposób rozgrywania misji.
Która postać najlepiej sprawdzi się w danych okolicznościach?
Zmiany w systemie walki:
Z każdą grą modernizujemy i poprawiamy system walki. Na potrzeby GTA V dopracowaliśmy wiele elementów mechaniki strzelania. Niektóre z poprawek to:
- możliwość prowadzenia celnego ognia z biodra w pełnym biegu,
- bieg bojowy, który pozwala na szybkie przemieszczanie się z dobytą, ale nieuniesioną bronią,
- oddalenie kamery przy celowaniu, pozwalające graczowi zachować większe pole widzenia,
- skok bojowy, który umożliwia przemieszczanie się od osłony do osłony i unikanie ognia przeciwników,
- zmieniony celownik,
- celownik zmieniający kolor na czerwony, gdy broń zostanie wymierzona w przeciwnika,
- pojawiający się w celowniku mały X, gdy przeciwnik ginie,
- trzy tryby celowania: swobodne celowanie, częściowe i pełne namierzanie,
- bardziej płynne przejścia przy wskakiwaniu za osłonę i wychodzeniu zza niej.
Fakty:
- Obszar lądowy 3,5 raza większy niż w Red Dead Redemption
- Całkowity obszar gry 5 razy większy niż w Red Dead Redemption (wliczając w to obszary podwodne)
- Gra jest większa niż GTA: San Andreas, GTA IV i RDR razem wzięte
- Sam Franklin ma więcej tekstur niż wszyscy przechodnie w GTA: San Andreas
- Największy wybór pojazdów w całej serii GTA
- Największy wybór broni w całej serii GTA
Tryb sieciowy:
Nowe podejście do gry sieciowej w otwartym świecie. Więcej szczegółów już wkrótce.
|