Opis książki: W niniejszej monografii podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, jak w warunkach dokonującej się ekonomizacji stosowania art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej powinno się obecnie interpretować ustawowe przesłanki zakazu nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorców, zamieszczone w art. 9 polskiej ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Opracowanie zawiera analizę sankcji nakładanych na przedsiębiorców za naruszenie wspomnianego zakazu, a także charakteru postępowań jurysdykcyjnych prowadzonych przez organy państwa wobec przedsiębiorców odpowiedzialnych za nadużycie pozycji dominującej.Adresaci:Książka jest skierowana do osób zajmujących się na co dzień prawem konkurencji, jak również do osób odpowiedzialnych za ustalanie strategii rynkowej przedsiębiorstw oraz przedstawicieli władz lokalnych.
Wykaz skrótów Przedmowa Rozdział 1. Przedsiębiorca dominujący na rynku 1. Pojęcie przedsiębiorcy w prawie konkurencji 2. Rynek właściwy 3. Pozycja dominująca Rozdział 2. Zakaz nadużywania pozycji dominującej na rynku 1. Uwagi wprowadzające 2. Cele przepisu zakazującego nadużywania pozycji dominującej 3. Istota i pojęcie nadużywania pozycji dominującej 4. Przejawy nadużywania pozycji dominującej 4.1. Narzucanie cen (ceny nadmiernie wygórowane i rażąco niskie) 4.2. Ustalanie kontyngentów 4.3. Dyskryminacja 4.4. Wymuszanie transakcji wiązanych 4.5. Przeciwdziałanie rozwojowi konkurencji 4.6. Narzucanie uciążliwych warunków umów 4.7. Podział rynku 4.8. Praktyki nienazwane 5. Charakter zakazu nadużywania pozycji dominującej oraz dopuszczalne wyjątki Rozdział 3. Sankcje z tytułu nadużycia przez przedsiębiorcę posiadanej na rynku pozycji dominującej 1. Sankcja cywilnoprawna w postaci nieważności czynności prawnych będących przejawem nadużycia pozycji dominującej 2. Sankcje administracyjnoprawne Wykaz wykorzystanej literatury
|