Ogromny sukces wydanej w 1997 roku gry Myth: The Fallen Lords sprawił, że studio Bungie Software niemal natychmiast rozpoczęło prace nad drugą częścią. Myth II: Soulblighter zadebiutował na rynku rok później. W porównaniu z pierwowzorem twórcy gry poprawili oprawę graficzną, wprowadzili szereg modyfikacji w jednostkach i ich umiejętnościach, a także dodali dwa funkcjonalne edytory, pozwalające tworzyć własne plansze i scenariusze. Sequel przeszedł najśmielsze oczekiwania. Mimo upływu lat gra do dzisiaj cieszy się dużą popularnością, a profesjonalni gracze toczą w niej nawet zmagania o tytuł mistrza świata.
Soulblighter bazuje na pomysłach, jakie pojawiły się w pierwszej części Myth. Akcja gry osadzona została w tym samym uniwersum. Większość jednostek doskonale znana jest graczom, którzy mieli wcześniej do czynienia z pierwowzorem. Większość wydarzeń z The Fallen Lords przedstawiona jest z punktu widzenia jednego z bezpośrednich uczestników, który historię zmagań z siłami ciemności opisał w pamiętniku. Tego typu streszczenie pomaga zrozumieć skomplikowaną fabułę wszystkim, którzy nie grali w pierwszą część Myth.
Akcja Myth II: Duszożerca rozgrywa się 60 lat po zakończeniu Wielkiej Wojny. Legiony Mroku zostały pokonane, ich przywódca Balor unicestwiony, a niebezpieczeństwo zażegnane. Jednak nie wszyscy słudzy ciemności polegli. Soulblighter, jeden z generałów Balora, zdołał umknąć i przez dziesięciolecia pozostawał w ukryciu. Z czasem armie ożywieńców znów urosły w siłę, a tytułowy Duszożerca (Soulblighter) gotowy jest powrócić. Generał chce odnaleźć „Przywoływacza”, by z jego pomocą przywrócić do życia rasę krwiożerczych potworów – Myrkridia. Jedyną szansą obrońców światła, sprzymierzonych pod wodzą króla Alrica, wydaje się inny z dawnych generałów Balora. Przywrócony do życia Deceiver znajduje sojuszników w rasie potężnych Trowów i staje do walki z Soulblighterem i jego hordami.
Pod względem rozgrywki sequel tylko w niewielkim stopniu różni się od pierwowzoru. Przede wszystkim Myth II: Soulblighter jest nadal taktyczną grą czasu rzeczywistego (RTT). Od RTS-a różni się tym, że gracz nie ma możliwości produkcji jednostek. Każdą misję należy wykonać dysponując z góry ustalonymi siłami. Większość jednostek w grze znana jest z pierwszej części, sporo zmian wprowadzonych zostało natomiast w umiejętnościach specjalnych. Przykładowo łucznicy w Myth II mogą wystrzeliwać płonące strzały, a walcząc w zwarciu mają do dyspozycji noże.
Kampania w grze dla pojedynczego gracza oferuje 25 poziomów. Niestety, w dalszym ciągu grając solo można stanąć jedynie po stronie sił dobra. Inaczej jest w przypadku trybu multiplayer przeznaczonego maksymalnie dla 16 graczy. Twórcy Myth II: Duszożerca zadbali o rozmaitość opcji rozgrywki wieloosobowej: od „body count” (wygrywa gracz, który w wyznaczonym czasie zada przeciwnikom najwięcej obrażań), przez „assassin” (celem zabawy jest zabicie wybranej jednostki) po „hunting” (polowanie na zwierzęta znajdujące się na mapie).
Poprawiona, trójwymiarowa grafika ze swobodną pracą kamery to mocny punkt gry. Największą zaletę Myth II: Soulblighter stanowią jednak dwa dołączone edytory poziomów - Fear i Loathing, które dzięki kreatywności graczy produkcję Bungie Software uczyniły ponadczasowym hitem.