Myślenie przyczynowo-skutkowe
Myślenie przyczynowo-skutkowe to zestaw obrazkowy rozwijający u dzieci umiejętność rozumienia tego, co było najpierw, co potem, co było przyczyną, a co jest skutkiem oraz linearnego porządkowania bodźców.
Autor: Agnieszka Fabisiak-Majcher, Marta Korendo, Elżbieta Ławczys
Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego warunkuje zdolność przewidywania konsekwencji własnych działań, usprawnia jednocześnie umiejętność skutecznego planowania i unikania błędów w codziennym postępowaniu. Obszerny materiał obrazkowy ma na celu ćwiczenie myślenia przyczynowo-skutkowego w sposób wieloaspektowy. Służą temu zestawy historyjek kilkuelementowych (3-, 4-, 6-częściowych), pary obrazków Co - z czego?, historyjki z różnymi zakończeniami, ze skutkiem natychmiastowym lub odroczonym, tematyczne relacje czasowe i wiele innych. Pomoc ułatwia stymulację procesów myślowych dzieci prawidłowo rozwijających się. Może także zostać wykorzystana w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, m.in. niesłyszącymi, autystycznymi, zagrożonymi dysleksją, dyslektycznymi oraz o obniżonej sprawności intelektualnej.
ISBN:[zasłonięte]978-83739-37-0
Format: A4
Ilość stron: 40 kolorowych, foliowanych kart A4 + książeczka 20 stron A5
WYDAWNICTWO: WiR
Kategoryzacje obrazkowe
Autorzy: Jagoda Cieszyńska, Agata Dębicka - Cieszyńska
W zestawie są obrazki z 6 kategorii (meble, owoce, pojazdy, ubranie, ptaki, zwierzęta).
Dokonywanie kategoryzacji wymaga dostrzegania cech wspólnych oraz różnicujących i jest warunkowane przez działanie zarówno lewej jak i prawej półkuli mózgu. Stanowi podstawę do nauki reguł społecznych i językowych.
Umiejętność dokonywania kategoryzacji jest warunkiem formowania się myślenia przez analogię, warunkującego uczenie się reguł gramatycznych języka etnicznego i języków obcych. Rozumowanie przez analogię umożliwia dostrzeżenie wspólnych elementów (podobieństw) w odmiennych sytuacjach, bądź stosowanie tych samych schematów rozumowania podczas rozwiązywania różnych zadań.
Zestaw składa się z 30 elementów.
W zestawie są obrazki z 6 kategorii (meble, owoce, pojazdy, ubranie, ptaki, zwierzęta).
wydawnictwo : Centrum Metody Krakowskiej
Analogie sylabowe
Analogia to metoda rozumowania, w której szuka się tych samych relacji w różnych sytuacjach, bądź stosuje się te same schematy rozumowania w odmiennych warunkach.
Analogia ułatwia transfer (przenoszenie) wiedzy i szczegółowych rozwiązań z jednego problemu na drugi, a nawet z jednej dziedziny na zupełnie inną. Obok kategoryzacji analogia stanowi istotny wymiar rozwoju intelektualnego człowieka.
Myślenie przez analogię warunkuje skuteczne uczenie się odmiany wyrazów i umiejętność budowania zdań gramatycznie poprawnych, przyswajanie reguł społecznych i ich stosowanie w kontaktach indywidualnych i grupowych.
Ponieważ myślenie przez analogie wymaga:
⁃ dostrzeżenia relacji,
⁃ dostrzeżenia różnic,
⁃ dokonania analizy,
⁃ odkrycia reguły,
⁃ wykorzystania reguły,
jest ono przede wszystkim zależne od funkcji lewej półkuli mózgu.
Ćwiczenia rozumowania przez analogię powinny być prowadzone w przypadkach zaburzeń komunikacji językowej, zakłóceń uwagi i koncentracji oraz w sytuacji specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
W zależności od zastosowanego materiału analogie można podzielić na: atematyczne (abstrakcyjne), tematyczne, językowe (na materiale werbalnym).
Wydawnictwo: Wydawnictwo Metody Krakowskiej
Ćwiczenia pamięci symulacyjnej i sekwencyjnej WYD.2
Autor: Agata Dębicka-Cieszyńska, Jagoda Cieszyńska
PAMIĘĆ – FUNKCJE PRAWO I LEWOPÓŁKULOWE
Ćwiczenia pamięci są ważną częścią wszystkich działań terapeutycznych i logopedycznych. Dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, z deficytami uwagi i koncentracji, zagrożone dysleksją, z zakłóceniami funkcji sekwencyjnych i linearnych powinny codziennie przez 10-15 minut wykonywać zadania pamięciowe. Dorosłe osoby z afazją powinny ćwiczyć pamięć lewo i prawopółkulową kilka razy w ciągu dnia.
Zestaw zawiera 42 kartoniki (21 par) o wymiarach 6x6cm. W zestawie znajdują się obrazki tematyczne (realnie istniejące przedmioty, postaci) jak i atematyczne (symboliczne, figury).
Wydawnictwo: Wydawnictwo Metody Krakowskiej
Ćwiczenia wnioskowania przez analogię
Autorzy: Agata Dębicka-Cieszyńska; Jagoda Cieszyńska
Analogia to metoda rozumowania, w której szuka się tych samych relacji w różnych sytuacjach, bądź stosuje się te same schematy rozumowania w odmiennych warunkach.
Analogia ułatwia transfer (przenoszenie) wiedzy i szczegółowych rozwiązań z jednego problemu na drugi, a nawet z jednej dziedziny na zupełnie inną. Obok kategoryzacji analogia stanowi istotny wymiar rozwoju intelektualnego człowieka.
Myślenie przez analogię warunkuje skuteczne uczenie się odmiany wyrazów i umiejętność budowania zdań gramatycznie poprawnych, przyswajanie reguł społecznych i ich stosowanie w kontaktach indywidualnych i grupowych.
Ponieważ myślenie przez analogie wymaga:
⁃ dostrzeżenia relacji,
⁃ dostrzeżenia różnic,
⁃ dokonania analizy,
⁃ odkrycia reguły,
⁃ wykorzystania reguły,
jest ono przede wszystkim zależne od funkcji lewej półkuli mózgu.
Ćwiczenia rozumowania przez analogię powinny być prowadzone w przypadkach zaburzeń komunikacji językowej, zakłóceń uwagi i koncentracji oraz w sytuacji specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
W zależności od zastosowanego materiału analogie można podzielić na: atematyczne (abstrakcyjne), tematyczne, językowe (na materiale werbalnym).
Pomoc "Ćwiczenia wnioskowania przez analogię" składa się z szesnastu tablic. Do każdej z nich przypisane są trzy obrazki, spośród których należy wybrać ten, który pasuje w puste miejsce na tablicy. Każda tablica ilustruje jedną regułę, którą dziecko musi zaobserwować na podstawie dwóch par obrazków i zastosować w odniesieniu do trzeciej pary. Tablice różnią się trudnością – dla każdego dziecka trudność analogii jest warunkowana przede wszystkim doświadczeniem.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Metody Krakowskiej