Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Myśl polityczna reformacji i kontrreformacji tom 1

21-02-2015, 7:27
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 51.99 zł     
Użytkownik sredniowieczna
numer aukcji: 5017777801
Miejscowość Wodzisław Śląski
Wyświetleń: 3   
Koniec: 21-02-2015 07:22:11

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 2013
Kondycja: bez śladów używania
Tematyka: Pozostałe
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Adam Wielomski – Myśl polityczna reformacji i kontrreformacji. Tom 1. Rewolucja protestancka

Wydawnictwo: Von Borowiecky

Rok wydania : 2013

Wydanie : bd

Nakład : bd

ISBN:[zasłonięte]978-83748-37-4

Stron : 440

Format : 155x210 mm

Oprawa : twarda



Opis:

 

Tę książkę powinno się czytać jako ciąg dalszy Teokracji papieskiej 1[zasłonięte]073-13. Razem z tym dziełem tworzy swoistą summę poświęconą polityce i władzy. Pokazuje, jak zmieniały się treści wypełniające te pojęcia, jak ewoluowało ich rozumienie. Czytelnik z łatwością odczyta kierunek tych zmian niezwykle szczegółowo i w interesujący sposób opisanych przez prof. Wielomskiego. Tym bardziej, że Teokracja papieska nie ogranicza się tylko do ram wyznaczonych przez tytułowe daty, ale omawia zagadnienie władzy właściwie od początku pojawienia się chrześcijaństwa i od momentu zetknięcia się tej doktryny z wierzeniami pogańskimi przede wszystkim ludów germańskich.

Możemy zatem powiedzieć, że problem władzy jest obecny od zarania naszej kultury i że w zasadzie od początku z władzą człowieka nad człowiekiem, nad grupą, społecznością ludzką był kłopot polegający na konieczności jakiegoś jej usprawiedliwienia, uwarunkowania podania racji dostatecznej przemocy, która władzy towarzyszy od zawsze.

W pierwszych wiekach chrześcijaństwa mieliśmy do czynienia z absorpcją przez tę doktrynę wierzeń, przekonań i tradycji pogańskiej a przede wszystkim łączenia tradycji antyku greckiego i rzymskiego z tradycją starotestamentalną. Władzę usprawiedliwiano Bożym Prawem. Władza pochodziła od Boga. Według świętego Pawła Apostoła była to kwestia oczywista. Władza była gwarantem Bożego porządku i ładu społecznego na ziemi. Bunt przeciwko władzy był buntem przeciwko Bogu i jego – można powiedzieć – naczelnemu władztwu. W jego imieniu władzę na ziemi sprawowali cesarz, papież, królowie, książęta itd. w dół hierarchii społecznej.


Spis treści:

 

Wstęp

 

Część I. Reformacja klasyczna

 

Rozdział I. Średniowiecze i Renesans, a Reformacja

I. Rozpad jedności europejskiego dyskursu

1. Geografia Reformacji

2. Północ i Południe

Burckhardt versus Skiner

Renesans Włoski i Północny

Wpływ Renesansu na kiełkowanie Reformacji

 

Rozdział II. Teologia Reformacji

I. Główne idee reformatorów

1. „Sola Scriptura”

2. „Sola gratia”

3. „Sola fide”

II. Neo–Reformacja — jansenizm

 

Rozdział III. Eklezjologia ojców Reformacji

I. „Prymarnie nieinstytucjonalny” kościół Marcina Lutra

II. Protestanckie próby odbudowy kościoła

1. Jan Kalwin

2. Filip Melanchton

3. Heinrich Bullinger i nowy kościół w Zürichu

4. Kościół miejski Martina Bucera

5. Reformacyjny neo–papalizm Jana Łaskiego

6. Rekapitulacja – protestancki neo–katolicyzm

 

Rozdział IV. Nauka ojców Reformacji o państwie

I. „Bicz Boży” Marcina Lutra

1. „Prymarnie nieinstytucjonalna” nauka o polityce Lutra

2. Etap pierwszy: Luter — liberał

3. Etap drugi: Luter — etatysta

4. Antygregoriańskie der Obrigkeitstaat

II. Eklezjologia i polityka uczniów Lutra

1. Filip Melanchton i ewangelicy

2. Luteranie angielscy

III. Eklezjologia polityczna w Szwajcarii

1. Archetyp: państwo–kościół w Genewie

2. Zwingli i pomniejsi reformatorzy niemieckojęzyczni

IV. Reformowana nauka o państwie — próba rekapitulacji

 

 

Część II. Druga fala Reformacji

 

Rozdział I. Erastianizm angielski i idea Boskich Praw Królów

I. Religia a polityka u źródeł anglikanizmu. Erastianizm

II. Roztropny erastianizm Richarda Hookera

III. Od erastianizmu do monarszej idolatrii

IV. Król będący bogiem, czyli Jakub VI/I

V. Laicyzacja Boskiego Prawa Królów w XVII wieku

1. Thomas Hobbes, czyli erastianista wątpiący

2. Robert Filmer i kryzys Boskiego Prawa Królów

VI. Erastiańskie źródła rewolucyjnej tyranii

 

Rozdział II. Rewolucja kalwińska

I. Luter i Kalwin wobec prawa do oporu

II. Program rewolucji światowej: odcinek francuski

III. Program rewolucji światowej: odcinek angielski

IV. Narodziny prawa do oporu

V. W stronę doktryny rewolucyjnej

VI. Casus jansenizmu

VII. Doktryna triumfującego kalwinizmu w Holandii

 

Rozdział III. Druga Reformacja

I. Sekty rewolucyjne

II. Niemieccy anabaptyści

1. Anabaptyzm a Wojna Chłopska

2. Anabaptyzm a Luter

3. Typologia drugiej Reformacji

4. Szaleństwo i totalność „sola Scriptura”

III. Arianie w Rzeczypospolitej

1. Arianie a chrześcijaństwo

2. Arianizm polski a kalwinizm i anabaptyzm

3. Wewnętrzne rozłamy w ruchu ariańskim

IV. Levellerzy i diggerzy angielscy

1. Radykalizacja purytanizmu

2. Levellerzy

3. Diggerzy

 

Podsumowanie: rewolucyjny charakter Reformacji

I. Dekonstrukcja „Christianitas”

1. Rozpad jedności cywilizacyjno–politycznej Europy

2. Nacjonalistyczna demagogia niemieckich reformatorów

3. Partykularyzmy reformacyjne w innych krajach

II. Dekonstrukcja klasycznej epistemologii

III. Rozkład wiary religijnej

 

Bibliografia

 

Skorowidz

 

 

 

 

Stan książki bardzo dobry, nowa. Okładka zgodna ze zdjęciem. Zobacz inne moje aukcje. Dane do przelewu otrzymasz w liście od Allegro informującym Cię o wygraniu aukcji (na samym dole).