Adam Wielomski – Myśl polityczna reformacji i kontrreformacji. Tom 1. Rewolucja protestancka
Wydawnictwo: Von Borowiecky
Rok wydania : 2013
Wydanie : bd
Nakład : bd
ISBN:[zasłonięte]978-83748-37-4
Stron : 440
Format : 155x210 mm
Oprawa : twardaOpis:
Tę książkę powinno się czytać jako ciąg dalszy Teokracji papieskiej 1[zasłonięte]073-13. Razem z tym dziełem tworzy swoistą summę poświęconą polityce i władzy. Pokazuje, jak zmieniały się treści wypełniające te pojęcia, jak ewoluowało ich rozumienie. Czytelnik z łatwością odczyta kierunek tych zmian niezwykle szczegółowo i w interesujący sposób opisanych przez prof. Wielomskiego. Tym bardziej, że Teokracja papieska nie ogranicza się tylko do ram wyznaczonych przez tytułowe daty, ale omawia zagadnienie władzy właściwie od początku pojawienia się chrześcijaństwa i od momentu zetknięcia się tej doktryny z wierzeniami pogańskimi przede wszystkim ludów germańskich.
Możemy zatem powiedzieć, że problem władzy jest obecny od zarania naszej kultury i że w zasadzie od początku z władzą człowieka nad człowiekiem, nad grupą, społecznością ludzką był kłopot polegający na konieczności jakiegoś jej usprawiedliwienia, uwarunkowania podania racji dostatecznej przemocy, która władzy towarzyszy od zawsze.
W pierwszych wiekach chrześcijaństwa mieliśmy do czynienia z absorpcją przez tę doktrynę wierzeń, przekonań i tradycji pogańskiej a przede wszystkim łączenia tradycji antyku greckiego i rzymskiego z tradycją starotestamentalną. Władzę usprawiedliwiano Bożym Prawem. Władza pochodziła od Boga. Według świętego Pawła Apostoła była to kwestia oczywista. Władza była gwarantem Bożego porządku i ładu społecznego na ziemi. Bunt przeciwko władzy był buntem przeciwko Bogu i jego – można powiedzieć – naczelnemu władztwu. W jego imieniu władzę na ziemi sprawowali cesarz, papież, królowie, książęta itd. w dół hierarchii społecznej.Spis treści:
Wstęp
Część I. Reformacja klasyczna
Rozdział I. Średniowiecze i Renesans, a Reformacja
I. Rozpad jedności europejskiego dyskursu
1. Geografia Reformacji
2. Północ i Południe
— Burckhardt versus Skiner
— Renesans Włoski i Północny
— Wpływ Renesansu na kiełkowanie Reformacji
Rozdział II. Teologia Reformacji
I. Główne idee reformatorów
1. „Sola Scriptura”
2. „Sola gratia”
3. „Sola fide”
II. Neo–Reformacja — jansenizm
Rozdział III. Eklezjologia ojców Reformacji
I. „Prymarnie nieinstytucjonalny” kościół Marcina Lutra
II. Protestanckie próby odbudowy kościoła
1. Jan Kalwin
2. Filip Melanchton
3. Heinrich Bullinger i nowy kościół w Zürichu
4. Kościół miejski Martina Bucera
5. Reformacyjny neo–papalizm Jana Łaskiego
6. Rekapitulacja – protestancki neo–katolicyzm
Rozdział IV. Nauka ojców Reformacji o państwie
I. „Bicz Boży” Marcina Lutra
1. „Prymarnie nieinstytucjonalna” nauka o polityce Lutra
2. Etap pierwszy: Luter — liberał
3. Etap drugi: Luter — etatysta
4. Antygregoriańskie der Obrigkeitstaat
II. Eklezjologia i polityka uczniów Lutra
1. Filip Melanchton i ewangelicy
2. Luteranie angielscy
III. Eklezjologia polityczna w Szwajcarii
1. Archetyp: państwo–kościół w Genewie
2. Zwingli i pomniejsi reformatorzy niemieckojęzyczni
IV. Reformowana nauka o państwie — próba rekapitulacji
Część II. Druga fala Reformacji
Rozdział I. Erastianizm angielski i idea Boskich Praw Królów
I. Religia a polityka u źródeł anglikanizmu. Erastianizm
II. Roztropny erastianizm Richarda Hookera
III. Od erastianizmu do monarszej idolatrii
IV. Król będący bogiem, czyli Jakub VI/I
V. Laicyzacja Boskiego Prawa Królów w XVII wieku
1. Thomas Hobbes, czyli erastianista wątpiący
2. Robert Filmer i kryzys Boskiego Prawa Królów
VI. Erastiańskie źródła rewolucyjnej tyranii
Rozdział II. Rewolucja kalwińska
I. Luter i Kalwin wobec prawa do oporu
II. Program rewolucji światowej: odcinek francuski
III. Program rewolucji światowej: odcinek angielski
IV. Narodziny prawa do oporu
V. W stronę doktryny rewolucyjnej
VI. Casus jansenizmu
VII. Doktryna triumfującego kalwinizmu w Holandii
Rozdział III. Druga Reformacja
I. Sekty rewolucyjne
II. Niemieccy anabaptyści
1. Anabaptyzm a Wojna Chłopska
2. Anabaptyzm a Luter
3. Typologia drugiej Reformacji
4. Szaleństwo i totalność „sola Scriptura”
III. Arianie w Rzeczypospolitej
1. Arianie a chrześcijaństwo
2. Arianizm polski a kalwinizm i anabaptyzm
3. Wewnętrzne rozłamy w ruchu ariańskim
IV. Levellerzy i diggerzy angielscy
1. Radykalizacja purytanizmu
2. Levellerzy
3. Diggerzy
Podsumowanie: rewolucyjny charakter Reformacji
I. Dekonstrukcja „Christianitas”
1. Rozpad jedności cywilizacyjno–politycznej Europy
2. Nacjonalistyczna demagogia niemieckich reformatorów
3. Partykularyzmy reformacyjne w innych krajach
II. Dekonstrukcja klasycznej epistemologii
III. Rozkład wiary religijnej
Bibliografia
Skorowidz
Stan książki bardzo dobry, nowa. Okładka zgodna ze zdjęciem. Zobacz inne moje aukcje. Dane do przelewu otrzymasz w liście od Allegro informującym Cię o wygraniu aukcji (na samym dole).