Brzmienie jako konstytutywny element dzieła muzycznego na przykładzie partii fortepianowych w wybranych utworach Maurice’a Ravela, Manuela de Falli, Béli Bartóka i Johna Cage’a
Małgorzata Furche-Jurczyk
2009 rok
stron 103
+ CD:______________________OPISWe wstępie książki podejmowane są zagadnienia tzw. nowej brzmieniowości w muzyce fortepianowej, co stanowi klucz dla dalszych uszczegółowionych rozważań i sytuuje podejmowane zagadnienia w szerokiej perspektywie piśmiennictwa. Książka prezentuje różnorodne aspekty XX-wiecznej brzmieniowości fortepianu. Autorka formułuje własne sądy i twierdzenia dotyczące realizacji określonych rozwiązań pianistycznych na podstawie interesująco dobranych kompozycji.
SPIS TREŚCI
Wstęp............................................................................7
Rozdział 1...................................................................................... 13
W kierunku nowej brzmieniowości muzyki fortepianowej. Czołowi reformatorzy i twórcy przemian w muzyce I połowy XX wieku
Rozdział 2 ................................................................................ 19
Maurice Ravel Sonutine pour piano. Przez syntezę tradycji ku brzmieniowej transformacji
2.1. Część I - Modere....................................................................20
2.2. Część II - Mouv' de Menuet......................................................23
2.3. Część III - Anime....................................................................26
Rozdział 3 ....................................................................................... 30
Manuel de Falla Siete Canciones Populares Espańolas. W stronę transbrzmieniowości (od gitary do fortepianu)
3.1. El pano moruno.........................................................................30
3.2. Seguidilla Murciana..................................................................34
3.3. Asturiana...............................................................................36
3.4. Jota............................................................................................39
3.5. Nana..............................................................................................41
3.6. Canción.........................................................................................43
3.7. Polo.............................................................................................46
Rozdział 4..............................................................................49
Bela Bartok Sonata for Two Pianos and Percussion. Perkusyjna projekcja brzmieniowości
4.1. Cześć I - Assai lento.............................................................................49
4.2. Część II - Lento, ma non troppo..........................................................62
4.3. Część III - Allegro non troppo.............................................................70
Rozdział 5.............................................................................. 88
John Cage Sonatas and Interludes. Przez brzmieniowy eksperyment ku nowym horyzontom muzyki
Zakończenie........................................................................................................95
Bibliografia.........................................................................................................97
Wykaz skrótów muzycznych.............................................................................98
Spis przykładów nutowych................................................................................99
Opis płyty..........................................................................................................101
Indeks nazwisk..................................................................................................102
Summary...........................................................................................................103