Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej
Studium metodologiczno-badawcze
Mirosław Kisiel
Wydawnictwo UŚ
Strony:224
Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział 1. wprowadza w obszar prowadzonych badań, które miały na celu uchwycenie i dokumentację zmian zachodzących w ciągu ostatnich dziesięcioleci w szeroko pojętej edukacji muzycznej uczniów klas I-III. Zanalizowano wybrane programy nauczania, pakiety multimedialne oraz przewodniki metodyczne i podręczniki dla uczniów pod kątem uwzględnienia w nich różnorodnych form wprowadzania dziecka w świat muzyki. Kolejny etap badań obejmował zgromadzenie, opracowanie oraz adaptację ćwiczeń i zadań jako propozycji przybliżania muzyki dzieciom w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Problem badań został sformułowany w formie pytań: Problem główny: Jaka rolę odgrywa muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej? Problemy wiodące: 1. Jakie jest miejsce muzyki w nauczaniu zintegrowanym w świetle programów nauczania i podręczników? 2. W jakim stopniu nauczyciele klas I-III są przygotowani do prowadzenia zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem muzyki? 3. Czy i w jakim zakresie muzyka, śpiew i taniec wspomagają nabywanie przez uczniów klas młodszych kompetencji edukacyjnych? Rozdział 2. poświęcony został uwarunkowaniom wczesnej edukacji muzycznej dziecka. W rozdziale 3. ukazano edukacje muzyczną uczniów klas I-III w kontekście przemian oświatowych w świetle programów nauczania, ewolucji podręcznika, wiedzy muzycznej nauczycieli, metod i form przybliżania dzieciom muzyki. Rozdział 4 zawiera prezentację wyników badań stanu realizacji działań w zakresie zróżnicowanych form wprowadzania dziecka w świat muzyki, a także zebrane, opracowane i zaadaptowane ćwiczenia. W rozdziale 5. sformułowane zostały wnioski oraz prognoza dalszych dociekań naukowych.