Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

MUZYKA POLSKA 1[zasłonięte]945-19 AKADEMIA MUZYCZNA KRAKÓW

29-01-2014, 22:37
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 59.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3900385376
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 3   
Koniec: 29-01-2014 19:50:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1996
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

MUZYKA POLSKA 1[zasłonięte]945-19
MATERIAŁY SESJI NAUKOWEJ 6—10 GRUDNIA 1995
W 20-LECIE ZAKŁADU ANALIZY I INTERPRETACJI MUZYKI
POD REDAKCJĄ KRZYSZTOFA DROBV, TERESY MALECKIEJ. KRZYSZTOFA SZWAJGIERA
REDAKTOR
Herbert Oleschko
PROJEKT OKŁADKI I STRONY TYTUŁOWEJ
Jadwiga Gołębiewska
STRESZCZENIA ANGIELSKIE
Władysław Chłopicki
Wydanie I
Oddano do druku w listopadzie 1996 r
Druk ukończono w grudniu 1996 r.




Spis treści

Wstęp .................................................................. ' 9
I. KIERUNKI. IDEE. GATUNKI
Mieczysław TOMASZEWSKI, Sonorystyczna ekspresywność i alegoryczny symbolizm:
symfonia polska 1[zasłonięte]944-19 .......................................... 13
Leszek POLONY, Powikłania ideologii estetycznych w powojennym pięćdziesięcioleciu ... 41
Małgorzata GĄSIOROWSKA, Witalizm - panorama ........................... 53
Zbigniew SKOWRON, Recepcja postaw i programów awangardowych w powojennej
muzyce polskiej ................................................... 67
Anna OBERC, Utwory na głos z zespołem instrumentalnym 1[zasłonięte]945-19............ 81
Anna NOWAK, Polski koncert fortepianowy 1[zasłonięte]945-19 ........................ 91
II. DZIEŁA. TWÓRCY
Marta SZOKA, Liturgia sacra Zygmunta Mycielskiego- misterium tremendum et fascinosum ... .113
Zofia HELMAN, Roman Palester - Kantata Wisła do słów Stefana Żeromskiego.....125
Krzysztof BILICA, Sylwetka Romana Maciejewskiego ..........................147
Regina CHŁOPICKA, Związki z tradycją literacką i muzyczną w Paroles tissées
Witolda Lutosławskiego .............................................155
Ewa SIEMDAJ, „Pomiędzy uczuciem a intelektem". Geneza autorefleksji muzycznej
Andrzeja Panufnika ................................................175
Ewa MIZERSKA-GOLONEK, Krysty na Moszumańska-Nazar i jej muzyka na perkusję solo ...183 Krystyna TARNAWSKA-KACZOROWSKA, Tadeusz Baird (1[zasłonięte]928-19). Ekspozycja.
Epizody i ekskursy. Epilog ...........................................199
Teresa MALECKA, Odnawianie tradycji w muzyce Zbigniewa Bujarskiego ........217
Danuta MIRKA, Sonorystyczny strukturalizm Krzysztofa Pendereckiego ...........235
Bohdan POCIEJ, Henryka Mikołaja Góreckiego przestrzenie kameralizmu..........249
Leszek POLONY, Twórczość Marka Stachowskiego. Przyczynek do syntezy .......257
Krzysztof SZWAJGIER. Unistyczna twórczość Zygmunta Krauzego ..............265
Ewa WÓJTOWICZ, Sylwetka Tomasza Sikorskiego (1[zasłonięte]939-19).................277
Stanisław KOSZ, Eugeniusz Knapik - Wyspy .................................289
Irina NIKOLSKA, Postmodernizm w interpretacji Pawła Szymańskiego............297
III. PREZENTACJE. DYSKUSJE
FESTIWALE, FESTIWALE... . Prezentacje, relacje, wspomnienia .................311
Józef Patkowski, Warszawska Jesień .....................................311
Roman Kowal, Jazz Jamboree ..........................................313
Janusz Kempiński, Poznańska Wiosna Muzyczna ...........................315
Ewa Woynarowska, Młodzi Muzycy Młodemu Miastu ........................317
Joanna Wnuk-Nazarowa, Spotkania Muzyczne w Baronowie...................322
Małgorzata Janicka-Słysz, Wrzesień Muzyczny w Baranowie
i Collectanea w Sandomierzu................................326
Jerzy Stankiewicz, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich ..................329
Marek Chołoniewski, Audio-Art .........................................330
Andrzej Kosowski, Forum Młodych Kompozytorów .........................332
Andrzej Chłopecki, Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów.................333
NAJWYBITNIEJSZE UTWORY PIĘĆDZIESIĘCIOLECIA......................337
Krzysztof Droba, NUP-y według SEMP-ów ...............................337
Wypowiedzi: Krzysztof Bilica, Andrzej Chłopecki, Krzysztof Droba, Małgorzata Gąsiorowska, Irina Nikolska, Olgierd Pisarenko, Bohdan Pociej, Marta Szoka, Krzysztof Szwajgier, Paweł Szymański. Mieczysław Tomaszewski, Joanna Wnuk-Nazarowa ........................340
Andrzej Chłopecki, O recepcji polskiej muzyki 1[zasłonięte]945-19....................357
OWOCE PIĘĆDZIESIĘCIOLECIA - dyskusja końcowa .........................383
Dokumentacja Sesji .......................................................407
Seminaria, sesje i konferencje naukowe Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki........410
Publikacje Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki...............................411
Contents
Introduction ............................................................. 9
I. CURRENTS. IDEAS. GENRES
Mieczysław TOMASZEWSKI. Sonoristic Expressiveness and Alegorie Symbolism:
the Polish Symphony 1[zasłonięte]944-19 ...................................... 13
Leszek POLONY, The Tangled Story of Esthetic Ideologies in the 50 Years After World War II___41
Małgorzata GĄSIOROWSKA, Vitalism: an Overview .......................... 53
Zbigniew SKOWRON, The Reception of Avant-garde Attitudes and Programme
in Post-war Polish Music ............................................ 67
Anna OBERC, Compositions for Voice and Instrumental Ensemble 1[zasłonięte]945-19 ...... 81
Anna NOWAK, The Piano Concerto in Poland: 1[zasłonięte]945-19 ...................... 91
II. WORKS. COMPOSERS
Marta SZOKA, Zygmunt Mycielski's Liturgia sacra - misterium tremendum et fasci-
nosum............................................................113
Zofia HELMAN, Roman Palester - Vistula Cantata to Words by Stefan Żeromski .... 125 Krzysztof BILICA, Roman Maciejewski - the Man and the Music .................147
Regina CHŁOPICKA, Witold Lutosîawski's Paroles tissées and its Links with Literary
and Musical Tradition ...............................................155
Ewa SIEMDAJ, Between Emotion and Intellect: The Genesis of Andrzej Panufnik's
Self-image and his Perception of Music.................................175
Ewa MIZERSKA-GOLONEK, Krystyna Moszumańska-Nazar and her Music for Solo
Percussion ........................................................183
Krystyna TARNAWSKA-KACZOROWSKA, Tadeusz Baird (1[zasłonięte]928-19). Exposition.
Episodes and Excursions. Epilogue ....................................199
Teresa MALECKA, The Renewing of Tradition in the Music of Zbigniew Bujarski . . .217 Danuta MIRKA, The Sonoristic Structuralism of Krzysztof Penderecki ............235
Bohdan POCIEJ, Dimensions of Henryk Mikołaj Gorecki's Chamber Works ........249
Leszek POLONY, The Works of Marek Stachowski: Towards a Synthesis ..........257
Krzysztof SZWAJGIER, The "Unistic" Works of Zygmunt Krauze ................265
Ewa WÓJTOWICZ, Tomasz Sikorski (1[zasłonięte]939-19): the Man and the Music.........277
Stanisław KOSZ, Eugeniusz Knapik - Islands .................................289
Irina NIKOLSKA, Postmodernism in the Interpretation of Paweł Szymański ........297
III. PRESENTATIONS. DISCUSSIONS
FESTIVALS, FESTIVALS.... Presentations, Reports, Reminiscences...............311
Józef Patkowski, Warsaw Autumn .......................................311
, Roman Kowal, Jazz Jamboree ..........................................313
Janusz Kempiński, Poznań Musical Spring ................................315
Ewa Woynarowska, Young Musicians for The Young City ....................317
Joanna Wnuk-Nazarowa, Baranów Musical Encounters ......................322
Małgorzata Janicka-Słysz, Baranów Musical September
and Sandomierz Collectanea ................................326
Jerzy Stankiewicz, Cracovian Composer"s Festival .........................329
Marek Chołoniewski, Audio-Art .........................................330
Andrzej Kosowski, Young Composers' Forum .............................332
Andrzej Chłopecki, International Composers' Forum ........................333
THE MOST EMINENT WORKS OF THE POSTWAR PERIOD (1[zasłonięte]945-19)........337
Krzysztof Droba, The NUPs According to the SEMPs .......................337
Statements: Krzysztof Bilica, Andrzej Chłopecki, Krzysztof Droba, Małgorzata Gąsiorowska, Irina Nikolska, Olgierd Pisarenko, Bohdan Pociej, Marta Szoka, Krzysztof Szwajgier, Paweł Szymański, Mieczysław Tomaszewski, Joanna Wnuk-Nazarowa ........................340
Andrzej Chłopecki, On the Reception Polish Music of 1[zasłonięte]945-19 ..............357
THE FRUITS OF THE FIFTY YEARS - Closing Discussion .....................383
Documentation of the Conference ............................................407
Seminars, Roundtables and Conferences organized by Institute of Music Analysis
and Interpretation ..................................................410
Publications of the Institute of Music Analysis and Interpretation ..................411




Wstęp

Teksty zawarte w tym zbiorze zostały wygłoszone podczas Sesji naukowej, która odbyła się w Akademii Muzycznej w Krakowie w dniach 6-10 grudnia 1995. Okazja do zorganizowania naszej Sesji była podwójna: półwiecze powojennej twórczości muzycznej, a także dwudziestolecie blisko związanego z problematyką polskiej muzyki współczesnej krakowskiego Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki.
Zbieżność tych dwóch jubileuszy jest zapewne dziełem przypadku. Nie było natomiast przypadkiem to, że grupa młodych teoretyków muzyki skupiła się 20 lat temu wokół osoby Mieczysława Tomaszewskiego. Wspólne inicjatywy i przedsięwzięcia doprowadziły w krótkim czasie do stworzenia wokół Zakładu znacznie szerszego środowiska, nie tylko muzykologiczno-teoretycznego, przyjaciół z różnych ośrodków w Polsce i za granicą. W dwudziestolecie Zakładu do osób z tego właśnie grona zwróciliśmy się z prośbą o obecność, współudział, twórczy wkład w naszą wspólną Sesję.
Pierwotny projekt spotkania obejmował szeroki zakres tematów związanych z problematyką muzycznego półwiecza. Informował o obszarze interesujących nas zagadnień, ale mógł być też propozycją czy inspiracją dla potencjalnych autorów. Przytaczamy fragmenty tego projektu:
Ideologie artystyczne
4 Inspiracje polityczne (doświadczenie wojny, „polska muzyka radziecka", „muzyka bez cenzury", propaganda sukcesu, „muzyka Solidarności" itp.);
4 Inspiracje religijne (formy religijne i liturgiczne, krąg „Sacrosongu", odniesienia metafizyczne itp.);
t Inspiracje estetyczne (neoklasycyzm, witalizm, folkloryzm, redukcjonizm, postmodernizm itd.);
4 Fascynacje osobiste: człowiek - świat - natura - kultura (np. „człowiek" Bujar-skiego, „kosmos" Panufnika, Góry Lasonia i Wyspy Knapika, „wiatry" Kotoń-skiego, Ptaki Stachowskiego, Spirale Ciuciury ...).
Przemiany techniki, języka i stylu ^ Koncepcje periodyzacji muzyki pięćdziesięciolecia (m.in. Chomińskiego, Mali-
nowskiego, Baculewskiego, Tomaszewskiego); ^ Polska a świat: prądy, wpływy, inspiracje, reakcje (serializm, aleatoryzm, media
elektroniczne, postmodernizm - sonoryzm, ekpresjonizm redukcyjny, unizm, nowy
romantyzm, surkonwencjonalizm...); ^ Drogi przemian indywidualnych (u Lutosławskiego, Pendereckiego, Góreckiego,
Schaeffera, Palestra, Panufnika i in.);
4 Przełomy i „rewolucje" (Łagów, Październik, 1960, Sierpień, 1989...).
Poglądy, spojrzenia i oceny (muzykologia, teoria, krytyka)
4 Postawy ideologiczne (perspektywa marksistowska, fenomenologiczna, struktura-listyczna, antropologiczna, hermeneutyczna itp.);
t Zmiany postaw estetycznych (np. estetyka socrealizmu, sonoryzmu, serial i-zmu, programowości, sensów i znaczeń ...);
4 Historia recepcji współczesnej twórczości w krytyce i piśmiennictwie muzycznym;
f Życie muzyczne jako przejaw recepcji (festiwale, orkiestry i filharmonie, wybitni wykonawcy - zespoły i soliści, studia muzyki eksperymentalnej, PWM i inni wydawcy ...);
4 Warsztat teoretyczny (np. system harmoniki Sikorskiego, Zalewskiego, struktu-ralizm, metody statystyczne, metody muzykologii i etnomuzykologii).
Owoce pięćdziesięciolecia
4 Twórcy; najwybitniejsze osobowści; formacje artystyczne (np. „Grupa 49", polska szkoła kompozytorska, pokolenie stalowowolskie, krakowska szkoła kompozytorska, śląska szkoła kompozytorska, studia muzyki elektronicznej, formacja emigracyjna);
4 Dzieła pięćdziesięciolecia;
t Teksty pięćdziesięciolecia (najważniejsze książki, artykuły, wystąpienia).
Nasza grudniowa sesja tylko w niewielkim stopniu, co naturalne, mogła wypełnić tak zarysowany projekt. Przeważyły indywidualne zainteresowania i preferencje. Czytelnik nie powinien więc szukać w przedkładanej książce ani kompletności materiałów dotyczących muzyki polskiej ostatniego półwiecza, ani definitywnych rozstrzygnięć estetyczno-teoretycznych.
Oddawana do rąk Czytelnika książka różni się w układzie od planu Sesji. Teksty zostały pogrupowane tematycznie w trzech działach: I. Kierunki - idee - gatunki, II. Twórcy - dzieła, III. Prezentacje - dyskusje. Naturalnym dopełnieniem teoretycznych rozważań były koncerty. Jak zwykle nie zawiedli nasi przyjaciele-kompozyto-rzy obdarowując nas nowymi, specjalnie na tą okazję napisanymi utworami.
W przedmowie do programu Sesji pisaliśmy:
„Od naszej pierwszej sesji minęło 20 lat. Przez ten czas spotykaliśmy się w pewnych okresach częściej, w innych rzadziej. Dziś ze zdziwieniem stwierdzamy, że ów rytm spotkań należy do rytmu historii muzyki polskiej.
Spotykamy się dzisiaj, żeby znów porozmawiać o muzyce i zastanowić się, co z nami i muzyką działo się przez te lata. Perspektywę spojrzenia poszerzamy i będziemy zajmować się ostatnim muzycznym półwieczem. Wiele problemów uległo przewartościowaniu, pojawiły się nowe. My również zmieniliśmy się. Na ile te zmiany wpłynęły na nasz ogląd muzyki? Czy możemy już dokonywać podsumowań i ocen? Podczas sesji będziemy szukali odpowiedzi na te pytania".
Przedłożone teksty nie są niczym więcej, niż właśnie próbą „odpowiedzi na te pytania".

Redakcja



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.