Numer aprobaty MEN:
547/1/2012
Muzyka. Nuty, smyki i patyki. Podręcznik z ćwiczeniami dla klasy 4 szkoły podstawowej, część 2
Zupełnie nowy cykl Nuty, smyki i patyki stworzony został przez autorki z ogromnym doświadczeniem w kształceniu muzycznym dzieci, jak również nauczycieli (wykładowcy Uniwersytetu Muzycznego i UKSW w Warszawie, a także Studium Wychowania Muzycznego Carla Orffa). Opracowany jest zgodnie z zasadą „od doświadczenia do teorii” według której uczniowie najpierw muzykują, a później dowiadują się, jakie zjawisko muzyczne właśnie poznali. W myśl aktualnej podstawy programowej uczniowie kształcą swoje umiejętności praktyczne przez śpiewanie, granie na instrumentach, aktywne słuchanie, rozróżnianie form muzycznych, a nawet taniec. Cykl nastawiony na praktyczne umiejętności, a jednocześnie pozwalający nadrobić zaległości z etapu nauczania początkowego, zawiera wszystkie niezbędne pomoce: pełną obudowę metodyczną, nagrania akompaniamentów (do wszystkich piosenek) oraz utworów wybitnych kompozytorów w najlepszych interpretacjach do słuchania na lekcjach, zabawy i ćwiczenia, a także utwory do grania na instrumentach.
Dwuczęściowy podręcznik, skonstruowany według nowatorskiej koncepcji, łączy część teoretyczną z formułą zeszytu ćwiczeń. Podzielony jest na 30 tematów, których podstawą jest piosenka, utwór do grania bądź sylwetka kompozytora. Oparty na zasadzie spiralnej pozwala – poprzez powracanie zagadnień – utrwalać zdobytą wiedzę wprowadzaną w lekkiej, często zabawowej formie. Większości lekcji zawiera dział „Gramy na instrumentach” zachęcający dzieci do muzykowania na flecie, instrumentach klawiszowych bądź perkusyjnych. Znalazły się tu, oprócz utworów do grania, także nowe, specjalnie skomponowane do tego cyklu piosenki. Atrakcyjna, współczesna szata graficzna z mnóstwem ilustracji, także humorystycznych, a także prosty i przystępny język narracji pomaga przyswoić nowe wiadomości. Obszerne infografiki (o Chopinie i polskim hymnie narodowym w części 1. oraz operze, Mozarcie i Vivaldim w części 2.) poszerzają zainteresowania uczniów, a osie czasu uczą chronologicznego porządkowania wydarzeń. Każdą lekcję w syntetycznej, zwartej formie kończy „Zapamiętaj”, podsumowujące i utrwalające zdobytą wiedzę. Nieocenioną pomocą aktywizującą i uwrażliwiającą muzycznie uczniów jest dołączona do 1.części podręcznika CD-Extra, na której znalazły się interaktywne plansze z prezentacją o hymnie narodowym, regionach i folklorze polskim oraz instrumentach muzycznych (a po kliknięciu odpowiedniej ikony również w formie dźwiękowej). Uczniowie mogą z nią także pomuzykować na żywo, gdyż zawiera ona akompaniamenty do piosenek i utworów do grania na instrumentach.