Mirosław Kisiel
MUZYKA
W ZINTEGROWANEJ EDUKACJI
WCZESNOSZKOLNEJ
STUDIUM METODYCZNO-BADAWCZE
wyd. Katowice 2006, stron 223 + wklejka,
bibliogr., aneks, rys., tab., fot., summ., rés.,
oprawa miękka foliowana, format ok. 17 cm x 24 cm
Nakład tylko : 350 + 50 egz. !!!
Z notatki wydawniczej :
Praca składa się z pięciu rozdziałów.
Rozdział 1. wprowadza w obszar prowadzonych badań, które miały na celu
uchwycenie i dokumentację zmian zachodzących w ciągu ostatnich dziesięcioleci
w szeroko pojętej edukacji muzycznej uczniów klas I-III.
Zanalizowano wybrane programy nauczania, pakiety multimedialne oraz przewodniki metodyczne
i podręczniki dla uczniów pod kątem uwzględnienia w nich różnorodnych form
wprowadzania dziecka w świat muzyki. Kolejny etap badań obejmował zgromadzenie,
opracowanie oraz adaptację ćwiczeń i zadań jako propozycji przybliżania muzyki dzieciom
w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Problem badań został sformułowany w formie pytań:
Problem główny: Jaka rolę odgrywa muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej?
Problemy wiodące: 1. Jakie jest miejsce muzyki w nauczaniu zintegrowanym w świetle programów
nauczania i podręczników? 2. W jakim stopniu nauczyciele klas I-III są przygotowani do prowadzenia zajęć
zintegrowanych z wykorzystaniem muzyki? 3. Czy i w jakim zakresie muzyka, śpiew i taniec wspomagają
nabywanie przez uczniów klas młodszych kompetencji edukacyjnych?
Rozdział 2. poświęcony został uwarunkowaniom wczesnej edukacji muzycznej dziecka.
W rozdziale 3. ukazano edukację muzyczną uczniów klas I-III w kontekście przemian oświatowych
w świetle programów nauczania, ewolucji podręcznika, wiedzy muzycznej nauczycieli, metod i form
przybliżania dzieciom muzyki. Rozdział 4 zawiera prezentację wyników badań stanu realizacji działań
w zakresie zróżnicowanych form wprowadzania dziecka w świat muzyki, a także zebrane, opracowane
i zaadaptowane ćwiczenia. W rozdziale 5. sformułowane zostały wnioski oraz prognoza dalszych dociekań naukowych.
SPIS TREŚCI :
1. Wprowadzenie oraz kilka słów o metodologii badań własnych
2. Uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej dziecka
2.1. Idea integracji w sztuce i edukacji artystycznej
2.2. Specyfika kształcenia muzycznego uczniów klas początkowych
2.3. Źródła, założenia i cele integralnego nauczania początkowego
3. Edukacja muzyczna uczniów klas I—III w kontekście przemian oświatowych
3.1. Muzyka w świetle programów nauczania dla klas początkowych
3.2. Ewolucja podręcznika do muzyki dla uczniów klas młodszych
3.3. Wiedza muzyczna nauczycieli nauczania początkowego
3.4. Aktywne metody i formy przybliżania muzyki dzieciom
4. Różne aspekty edukacji muzycznej dziecka w kształceniu zintegrowanym
4.1. Muzyka czynnikiem stymulującym aktywność językową dziecka
4.2. Nabywanie umiejętności matematycznych aktywizowane muzyką
4.3. Aktywność ruchowa dziecka w tańcu i podczas muzycznych zabaw integracyjnych
4.4. Elementy sztuki regionalnej a poczucie zakorzenienia dziecka w środowisku
4.5. Aktywność muzyczno-plastyczna dziecka w praktyce edukacyjnej
4.6. Muzyka stymulatorem aktywności technicznej dziecka
4.7. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji muzycznej dziecka
4.8. Rozwijanie wyobraźni twórczej dziecka z wykorzystaniem elementów sztuki
4.9. Muzyka w profilaktyce i wspomaganiu rozwoju dziecka niepełnosprawnego
4.10. Muzyka w integralnej edukacji z językiem angielskim
4.11. Zróżnicowane formy przybliżania dzieciom pojęć o Unii Europejskiej
5. Zakończenie i podsumowanie pracy
Aneks
Bibliografia
Summary
Resume
Stan bardzo dobry !
Nie wysyłam za pobraniem !
|
|
|
|