| | Mirosław Kisiel
MUZYKA
W ZINTEGROWANEJ EDUKACJI
WCZESNOSZKOLNEJ
STUDIUM METODYCZNO-BADAWCZE wyd. Katowice 2006, stron 223 + wklejka, bibliogr., aneks, rys., tab., fot., summ., rés., oprawa miękka foliowana, format ok. 17 cm x 24 cm
Nakład tylko : 350 + 50 egz. !!! Z notatki wydawniczej : Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział 1. wprowadza w obszar prowadzonych badań, które miały na celu uchwycenie i dokumentację zmian zachodzących w ciągu ostatnich dziesięcioleci w szeroko pojętej edukacji muzycznej uczniów klas I-III. Zanalizowano wybrane programy nauczania, pakiety multimedialne oraz przewodniki metodyczne i podręczniki dla uczniów pod kątem uwzględnienia w nich różnorodnych form wprowadzania dziecka w świat muzyki. Kolejny etap badań obejmował zgromadzenie, opracowanie oraz adaptację ćwiczeń i zadań jako propozycji przybliżania muzyki dzieciom w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Problem badań został sformułowany w formie pytań: Problem główny: Jaka rolę odgrywa muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej? Problemy wiodące: 1. Jakie jest miejsce muzyki w nauczaniu zintegrowanym w świetle programów nauczania i podręczników? 2. W jakim stopniu nauczyciele klas I-III są przygotowani do prowadzenia zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem muzyki? 3. Czy i w jakim zakresie muzyka, śpiew i taniec wspomagają nabywanie przez uczniów klas młodszych kompetencji edukacyjnych? Rozdział 2. poświęcony został uwarunkowaniom wczesnej edukacji muzycznej dziecka. W rozdziale 3. ukazano edukację muzyczną uczniów klas I-III w kontekście przemian oświatowych w świetle programów nauczania, ewolucji podręcznika, wiedzy muzycznej nauczycieli, metod i form przybliżania dzieciom muzyki. Rozdział 4 zawiera prezentację wyników badań stanu realizacji działań w zakresie zróżnicowanych form wprowadzania dziecka w świat muzyki, a także zebrane, opracowane i zaadaptowane ćwiczenia. W rozdziale 5. sformułowane zostały wnioski oraz prognoza dalszych dociekań naukowych. SPIS TREŚCI : 1. Wprowadzenie oraz kilka słów o metodologii badań własnych 2. Uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej dziecka 2.1. Idea integracji w sztuce i edukacji artystycznej 2.2. Specyfika kształcenia muzycznego uczniów klas początkowych 2.3. Źródła, założenia i cele integralnego nauczania początkowego 3. Edukacja muzyczna uczniów klas I—III w kontekście przemian oświatowych 3.1. Muzyka w świetle programów nauczania dla klas początkowych 3.2. Ewolucja podręcznika do muzyki dla uczniów klas młodszych 3.3. Wiedza muzyczna nauczycieli nauczania początkowego 3.4. Aktywne metody i formy przybliżania muzyki dzieciom 4. Różne aspekty edukacji muzycznej dziecka w kształceniu zintegrowanym 4.1. Muzyka czynnikiem stymulującym aktywność językową dziecka 4.2. Nabywanie umiejętności matematycznych aktywizowane muzyką 4.3. Aktywność ruchowa dziecka w tańcu i podczas muzycznych zabaw integracyjnych 4.4. Elementy sztuki regionalnej a poczucie zakorzenienia dziecka w środowisku 4.5. Aktywność muzyczno-plastyczna dziecka w praktyce edukacyjnej 4.6. Muzyka stymulatorem aktywności technicznej dziecka 4.7. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji muzycznej dziecka 4.8. Rozwijanie wyobraźni twórczej dziecka z wykorzystaniem elementów sztuki 4.9. Muzyka w profilaktyce i wspomaganiu rozwoju dziecka niepełnosprawnego 4.10. Muzyka w integralnej edukacji z językiem angielskim 4.11. Zróżnicowane formy przybliżania dzieciom pojęć o Unii Europejskiej 5. Zakończenie i podsumowanie pracy Aneks Bibliografia Summary Resume Stan bardzo dobry ! Nie wysyłam za pobraniem ! | | |
| | |