Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Muzyka a Dramaty Wyspiańskiego Wesele WYSPIAŃSKI

19-01-2012, 22:37
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 22.50 zł     
Użytkownik paralala
numer aukcji: 2042092886
Miejscowość Toruń
Wyświetleń: 6   
Koniec: 16-01-2012 21:23:41
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


KOSZT PRZESŁANIA

 I . przedpłata na konto
  • 1 książka - priorytet 8,50 zł
  • 2 książki - priorytet 9 zł
  • 3 i więcej - priorytet GRATIS !
                     II. POBRANIE
  • 1 książka - priorytet 15,50 zł
  •                 - ekonom. 12,50 zł
  • 2 książki - priorytet 17,00 zł
  •                 -ekonom. 14,00 zł
  • 3 książkl i więcej - priorytet 19,00 zł
  •                 - ekonom. 16,00 zł
(poczta polska)

KONTA BANKOWE:

47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439


57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236

FORMA:
 

I. wysłanie pozycji po wpłacie na podane konto (przedpłata)
II. wysłanie pozycji z zapłatą przy odbiorze (przesyłka pobraniowa)


Muzyka w twórczości Wyspiańskiego

Tadeusz Makowiecki


STAN:  bdb
PWN 1955 rok
 stron: 106
Format: 24 x 17 cm


____________________________________PRZEDMOWA
____________________________________

W ostatnich latach swego życia Tadeusz Makowiecki pracował nad dziełem o związku twórczości Wyspiańskiego z muzyką. Pracy tej nie zdążył wykończyć, doprowadził ją jednak do stanu dostatecznie rozwiniętego, żeby mogła być udostępniona w druku. Ogłaszamy więc niniejsze dzieło w tej postaci, jaką przekazują pośmiertne papiery Zmarłego.
Naczelne zagadnienie dzieła nurtowało Makowieckiego już w okresie pisania znakomitej monografii o Wyspiańskim pt. Poeta-Malarz (Warszawa 1935). W ostatnim rozdziale tej książki, stanowiącym syntezę całości, autor porusza marginesowo związek twórczości literackiej Wyspiańskiego z muzyką (str. 237-239). Poza utworami komponowanymi wyraźnie jako libretta, widzi ów związek przede wszystkim w tych dziełach, w których motyw muzyczny staje się osią dramatu (Warszawianka, Wesele, Sędziowie i Akropolis). Inny aspekt tegoż problemu widzi w związkach stylu literackiego z muzyką (ballady i pieśni rusałek, onomatopei czne strofy o dzwonach krakowskich, powtarzanie pewnych słów i zwrotów, refreny, liczne porównania i przenośnie z zakresu muzyki). Wreszcie wskazuje na metodę kompozycji dramatycznej u Wyspiańskiego, wyrażającą się w wiązaniu różnych wątków nie na zasadzie konsekwencji psychologicznej czy historycznej, lecz w sposób zbliżony do wiązania motywów muzycznych w symfoniach i koncertach. W tym ostatnim punkcie stwierdza zbliżanie sdę Wyspiańskiego do Wagnera, aczr kolwiek zastrzega się jednocześnie by nie przeceniać wpływów Wagnera na twórczość Wyspiańskiego.
Tak wyglądał pierwszy zarys pomysłu niniejszego dzieła. Zanim jednak autor mógł przystąpić do jego realizacji (na konieczność szczegółowego opracowania związków Wyspiańskiego z muzyką zwracał w przytoczonym ustępie uwagę), ukazała się książka Tadeusza Szuka Muzyka w dziele literackim (Warszawa 1937), kwestionująca teoretyczną możliwość dopatrywania się pierwiastków muzycznych w dziele literackim


_____________________________________SPIS TREŚCI_____________________________________

Przedmowa..............................      
Wstęp:

POEZJA A MUZYKA
.....................            1

Rozdział    pierwszy:
LIBRETTA  i DRAMATY   MŁODOŚCI.   LEGION      .......         30

Rozdział   drugi:
UWAGI   O   WESELU        .....................         47

Rozdział   trzeci:
WYZWOLENIE,  AKROPOLIS    ................          72

Rozdział   czwarty:
NOC  LISTOPADOWA.....................        85

Bibliografia.............................           91
'Resume..............................        93
CoHpameHMe...........................           99
Aneks     ............................         103