WSTĘP.Zadaniem dzi&jów sztuki jest zobrazowanie ewolucji ideałów piękna w ciągu wieków.
Historja winna obejmować możliwie przedmiotową analizę i charakterystykę dziel wszystkich epok, wszystkich szkól, wszystkich twórców. Dziejopis powinien posiadać sąd możliwie szeroki, nie skrępowany żadną ciasną doktryną, żadną formułką. Celem jego nie jest stwarzanie jakiejkolwiek hierarchji w dziedzinie sztuki, lecz analiza sumienna, prowadząca do określenia, co dana szkoła lub dany twórca wnosi rzeczywiście nowego w krainę piękna.
Takim jest ideał dziejopisarstwa este-
tycznego. Osiągnięcie jego jest trudne, a nawet niedostępne, jak niedostępny jest dla człowieka bezwzględny obiektywizm, jak niedostępne jest dlań wyjście poza obręb własnych upodobań, wierzeń i poglądów.
Doktryny estetyczne, starające się wyjaśnić rozwój sztuki, mogą być złączone w dwie teorje zasadnicze: jedna z nich — wprowadzona przez Hipolita Taine'a—uważa artystę i jego dzieło za wytwór środowiska i epoki, druga—stawia twórcę i dzieło ponad epoką, poza wpływami rasy, ziemi i chwili dziejowej.
Prawda, jak się zdaje, leży pośrodku: trudno wyjaśnić powstanie gienjusza jedynie przez wpływy fizyczne i moralne otoczenia, jak również trudno zgodzić się z tym, aby środowisko na urabianie się i działalność gienjusza nie wywierało żadnego wpływu.
Piszący te słowa jest właśnie wyznawcą tej prawdy, leżącej pomiędzy dwiema wyżej wskazanemi teorjami, prawdy, uznającej wzajemne oddziaływanie na siebie twórcy i środowiska.
Zobrazowanie rozwoju ideałów piękna po przez wieki jest zadaniem ogromnym, przerastającym siły jednostki; dla wyczerpania tematu należałoby napisać całą wielką bibljotekę. W szkicu popularnym dziejów sztuki możliwym było jedynie wskazanie punktów wytycznych tej ewolucji. Znawca, a nawet zwykły miłośnik sztuki ze zdziwieniem zauważy tu brak wielu nazwisk i dzieł, uznanych i popularnych. Skrępowany ramami książki autor, z konieczności musiał ograniczać się do tych tylko, które najwybitniej charakteryzują daną e-pokę i daną szkołę. Zresztą, celem książki nie było bynajmniej częściowe chociażby wyczerpanie kwestji, lecz jedynie wskazanie rysów zasadniczych historji sztuki i zachęcenie czytelnika, mało z nią obeznanego, do studjów poważniejszych.
Sztuce polskiej zostało poświęcone miejsce bardzo niewielkie. Uczyniono tak z tego powodu, że plan wydawnictwa „Książek dla wszystkich" przeznacza dla dziejów sztuki polskiej tomik oddzielny.
— 6 -
Wreszcie, należy dodać, że ,,Szkic dziejów sztuki" obejmuje jedynie sztuki plastyczne, czyli architekturę, rzeźbę i malarstwo.
AUTOR.
Paryż, w kwietniu 1902 r.
SPIS RZECZY I TOMU.CZJJŚO PIERWSZA. SZTUKA STAROŻYTNA.
Cza^y przedhistoryczne . . 7
Sztuka egipska , . . . . 10
Babilon (Chaldeja) i Assyrja . . 25
Feninja i Jadeja . . . ,31
Persja . , . . . . ' 3-5
Sztuka indyjska . . . H9
Sztuka grecka . . . .45
Sztuka etruska . . . 108
Sztuka rzymska . . . .110
CZ-KŚĆ DRUGA. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA.
Sztuka starochrześcijańska i bizantyj. 123 Sztuka arabska . . , .143
Sztuka romańska . . , ,147
Sztuka gotycka . . . . loj
SPIS RZECZY II TOMU.Str.
I. Odrodzenie we Włoszech.....3
Okres pierwszy. Prymitywi .... 11
Okres drugi. Wiek zloty ..... 60
Okres trzeci Schyłek renesansu . . 137
II. Odrodzenie we Francji . .193
flL Odrodzenie w Niderlandach i Niemczech 204
WIELKOŚĆ 13,5X9,5CM,TWARDA INTROLIGATORSKA OPRAWA.
I TOM - 186 STR.,56 FIGUR
II TOM - 228 STR.,54 FIGURY STAN:OKŁADKA DB,STRONY SĄ POŻÓŁKŁE,POZA TYM STAN W ŚRODKU DB/DB+ .
WYSYŁKA GRATIS NA TERENIE POLSKI / PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA ,W PRZYPADKU PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ PROSZĘ O KONTAKT W CELU USTALENIA JEJ KOSZTÓW / .
WYDAWNICTWO M.ARCTA WARSZAWA 1908.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.
PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"
NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!
ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE
ZOBACZ STRONĘ O MNIE