Muslimgauze to pseudonim artystyczny Bryna Jones’a, brytyjskiego artysty
tworzącego na gruncie muzyki elektronicznej, inspirowanego rytmami
Bliskiego Wschodu. Bryn Jones rozpoczął działalność artystyczną w odpowiedzi
na izraelską inwazję na Liban w 1982 roku (Wojna libańska). Pierwotnie jego
projekt nosił nazwę E.g Oblique Graph. W swojej twórczości, czerpiącej
garściami z muzyki arabskiej, Bryn Jones poruszał się po różnych gatunkach
muzycznych takich jak dub, ambient czy techno. Muslimgauze bazował
wyłącznie na sprzęcie analogowym, odcinał się od komputerowego
tworzenia i przetwarzania muzyki.
Punktem wyjścia dla Muslimgauzowskich dekonstrukcji i preparacji
jest „muzyka arabska”, wzbogacona jednakże o najnowsze zdobycze
muzyki „elektronicznej”, „tanecznej” oraz tzw. „minimal music”. W wielu
swoich najciekawszych utworach Muslimgauze stosuje pewien dość
charakterystyczny zabieg. Otóż, tworzy on dwie naraz, równoległe i
symultaniczne względem siebie ścieżki dźwiękowe. Pierwszą z nich kreują
melodie, rytmy i dźwięki wydobywane z tradycyjnych instrumentów
bliskowschodnich, wzbogacone niekiedy o pozamuzyczne tło
dźwiękowe „świata arabskiego”: odgłosy ulicy, śpiew muezzina,
komunikaty radiowe i telewizyjne etc. Druga ścieżka, nałożona na
pierwszą, powstaje ze spreparowanych elektronicznie szumów,
zgrzytów i sprzężeń, które uzupełniają, powtarzają i naśladują, czy
wręcz imitują brzmienie, melodykę i rytmikę muzyki arabskiej.
Rootsman jest jedną z głównych postaci, które pojawiły się na fali eksplozji sceny UK dub roots na
początku lat 90-tych. Począwszy od swojego pierwszego wydawnictwa w 1994 roku, wyprodukował on dużo najbardziej
oryginalnej i twórczej muzyki pochodzącej z dubowego rdzenia. Do chwili obecnej wydał 20 albumów CD, w większości
nakładem swojego wydawnictwa Third Eye Music. Jego utwory ukazały się na całym świecie na niezliczonej ilości kompilacji.
Dzięki utylizacji sampli i wpływów z całego globu i wymieszanie ich z nowoczesnym hip-hopem, jungle, dancehallem, ragga
oraz elektronicznymi beatami, jego muzyka wciąż wyróżnia się na muzycznym rynku. Sample ze Środkowego Wschodu,
Turcji oraz krajów arabskich są cechą wspólną jego oryginalnego brzmienia.
Rootsman wydawał również albumy współtworzone z takimi artystami jak Muslimgauze, Celtarabia,
The Bug czy The Disciples. Produkował wiele powszechnie znanych nazwisk reggae jak Horace Andy, Sugar
Minott, Michael Prophet, Earl 16, Daddy Freddy, Johnny Clarke, Admiral Bailey czy Jah Mason. Jego remixerskie
umiejętności zostały docenione przez takie gwiazdy jak Dub Syndicate, Dub War, Black Star Liner czy giganci
metalu Soulfly, dla których produkował swoje charakterystyczne wersje. Rootsman pojawił się na scenie
reggae'owych sound systemów już w 1985 roku - grał w klubach w całej Europie, Mozambiku, Izraelu.