Muslimgauze to pseudonim artystyczny Bryna Jones’a, brytyjskiego artysty
tworzącego na gruncie muzyki elektronicznej, inspirowanego rytmami
Bliskiego Wschodu. Bryn Jones rozpoczął działalność artystyczną w odpowiedzi
na izraelską inwazję na Liban w 1982 roku (Wojna libańska). Pierwotnie jego
projekt nosił nazwę E.g Oblique Graph. W swojej twórczości, czerpiącej
garściami z muzyki arabskiej, Bryn Jones poruszał się po różnych gatunkach
muzycznych takich jak dub, ambient czy techno. Muslimgauze bazował
wyłącznie na sprzęcie analogowym, odcinał się od komputerowego
tworzenia i przetwarzania muzyki.
Punktem wyjścia dla Muslimgauzowskich dekonstrukcji i preparacji
jest „muzyka arabska”, wzbogacona jednakże o najnowsze zdobycze
muzyki „elektronicznej”, „tanecznej” oraz tzw. „minimal music”. W wielu
swoich najciekawszych utworach Muslimgauze stosuje pewien dość
charakterystyczny zabieg. Otóż, tworzy on dwie naraz, równoległe i
symultaniczne względem siebie ścieżki dźwiękowe. Pierwszą z nich kreują
melodie, rytmy i dźwięki wydobywane z tradycyjnych instrumentów
bliskowschodnich, wzbogacone niekiedy o pozamuzyczne tło
dźwiękowe „świata arabskiego”: odgłosy ulicy, śpiew muezzina,
komunikaty radiowe i telewizyjne etc. Druga ścieżka, nałożona na
pierwszą, powstaje ze spreparowanych elektronicznie szumów,
zgrzytów i sprzężeń, które uzupełniają, powtarzają i naśladują, czy
wręcz imitują brzmienie, melodykę i rytmikę muzyki arabskiej.