Murdered: Soul Suspect to oryginalny interaktywny thriller autorstwa Airtight Games, studia odpowiedzialnego za Quantum Conundrum oraz Dark Void, z którym współpracowała firma Square Enix. Gra jest reprezentantem gatunku przygodowych gier akcji, a główny nacisk położono na elementy detektywistyczne.
Miejsce akcji przenosi gracza w objęcia miasteczka Salem, w stanie Massachusetts, kojarzonego przede wszystkim z XVII-wieczną historią dotyczącą czarownic, na które polowano, a następnie bardzo często – w wyniku udowodnienia zakazanych praktyk – palono na stosie. W grze pokuszono się również o stworzenie mistycznego klimatu, z wyeksponowaniem mocy nadnaturalnych. Wcielamy się bowiem w Ronana O’Connora, detektywa, który na początku rozgrywki zostaje zamordowany, a jego postać – niczym w filmie Uwierz w ducha z Patrickiem Swayze’em i Demi Moore w rolach głównych – przeistacza się w ducha. Musimy zmierzyć się ze swoimi demonami, rozwikłać intrygującą zagadkę własnego zabójstwa i odkryć, kto stoi za tym niecnym uczynkiem, tym samym sprowadzając spokój duszy. Studio Airtight Games dużo uwagi poświęciło zrealizowaniu trzymającej w napięciu warstwy fabularnej.
Bohater, przybierając nową formę, otrzymuje zdolności paranormalne, dzięki którym nie tylko jest niewidzialny dla oczu innych, ale również potrafi czytać w umysłach ludzi, przenikać do nich, wykorzystując je do własnych celów, a nawet kontrolować je w ograniczonym stopniu. W trakcie rozgrywki, w życiu „pomiędzy”, napotyka inne, nękane dusze oraz złe demony, głodne rzekomo zbawiających dusz. Za sprawą tych ostatnich twórcy wprowadzili nieco elementów akcji w tej przygodowo-detektywistycznej przygodzie, gdyż stanowią dla Ronana zagrożenie, przed którym uciekamy albo je eliminujemy.
Rozgrywka w Murdered polega głównie na odkrywaniu kolejnych fragmentów śledztwa – jej formuła pod wieloma względami przypomina detektywistyczną produkcję studia Team Bondi – L.A. Noire. Wyciągamy wnioski na podstawie dostępnych poszlak, a gdy bohaterowi uda się zebrać odpowiednią liczbę faktów, doprowadzimy do nieskomplikowanej mini-gry, dzięki której dosłownie odtworzymy przebieg wydarzeń.
Grafika została utrzymana w mrocznym tonie. Akcja rozgrywa się wyłącznie po zmroku, a twórcy starali się uchwycić tajemniczą naturę miasta. Oprawa wizualna, którą generuje zmodyfikowany silnik Unreal 3, prezentuje bogate w detale otoczenie oraz wykonane z dbałością modele postaci. Dużą uwagę poświęcono również muzyce, oddającej przygnębiającą atmosferę Salem, oraz aktorom użyczającym głos. O’Connor komentuje żywo kolejne poczynania i celnie opisuje bieżące wydarzenia, dzięki czemu w większym stopniu utożsamiamy się z bohaterem opowieści.