W literaturze dotyczącej zarządzania mówi się o fenomenie zaangażowania pracowników, rozważając go jako potencjalne źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Wskazuje się jednocześnie, że zaangażowanie to bezpośrednio wynika z umiejętności motywacyjnego oddziaływania na pracowników.
Prezentowana publikacja jest zbiorem podstawowych zagadnień dotyczących problematyki motywowania ludzi w procesach pracy. Głównym celem jej powstania było przedstawienie złożonych problemów kształtowania motywacji pracowniczej w sposób jasny i zrozumiały dla każdego Czytelnika tak, by ułatwić ich rozpoznawanie i rozwiązywanie w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem, jak również zachęcić i przygotować do bardziej pogłębionych studiów w tym zakresie.
W książce przedstawiono wiedzę w sposób skondensowany, dzięki czemu może ona stanowić swoisty przewodnik dla menedżerów poszukujących sposobów aktywizowania swoich podwładnych. Publikacja ta zwraca uwagę na sytuacje i zjawiska zagrażające skuteczności systemu motywacyjnego w przedsiębiorstwie, prezentując jednocześnie odpowiednie działania o charakterze profilaktycznym. Pokazuje przy tym, że nawet relatywnie wysokie opłacanie pracy ludzi nie gwarantuje wysokiego poziomu ich zaangażowania i lojalności wobec pracodawcy.
Forma prezentacji, w tym jej zwięzłość i prosty język, powoduje, że oddawana w ręce Czytelnika pozycja, może być także traktowana jako materiał pomocniczy w rozmaitych przedsięwzięciach edukacyjnych organizowanych przez służby personalne w przedsiębiorstwach lub przez firmy szkoleniowe. Studentom zarządzania może być polecana jako repetytorium systematyzujące wiedzę przed egzaminami oraz pomoc w przygotowywaniu prac licencjackich i magisterskich.
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
MOTYWOWANIE W PROCESIE ZARZĄDZANIA
1.1. Istota motywacji i jej odmiany
1.2. Motywacje pracownicze – przegląd koncepcji motywowania
ROZDZIAŁ II
NARZĘDZIA I PODMIOTY MOTYWOWANIA W PRZEDSIĘBIORSTWIE
2.1. Klasyfikacja, cele i zasady stosowania narzędzi motywowania
2.2. Wpływ kadry kierowniczej na przebieg procesu motywowania
ROZDZIAŁ III
WARUNKI PODNOSZENIA SKUTECZNOŚCI MOTYWOWANIA
3.1. Cele przedsiębiorstwa a wymagania stawiane pracownikom
3.2. Oczekiwania pracowników i możliwości ich diagnozowania
ROZDZIAŁ IV
WYNAGRADZANIE PRACOWNIKÓW
4.1. Składowe wynagrodzenia i ich funkcje
4.2. Motywacyjne znaczenie wyboru formy płac
4.3. Kształtowanie polityki płac w przedsiębiorstwie
ROZDZIAŁ V
PARTYCYPACJA PRACOWNICZA JAKO NARZĘDZIE MOTYWOWANIA
5.1. Podstawowe formy uczestnictwa pracowników w procesach regulacyjnych przedsiębiorstwa
5.2. Kreowanie zaangażowania pracowników przez partycypację finansową
ROZDZIAŁ VI
SATYSFAKCJA PRACOWNICZA I PROBLEMY JEJ DIAGNOZOWANIA
6.1. Czynniki kształtujące satysfakcję pracowników
6.2. Badanie poziomu satysfakcji pracowników
ROZDZIAŁ VII
DYSFUNKCJE PROCESU MOTYWOWANIA
7.1. Symptomy nieprawidłowości w sferze motywacyjnej
7.2. Identyfikacja przyczyn spadku skuteczności motywowania
LITERATURA
SPIS RYSUNKÓW
Spis tabel