Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecz

28-02-2012, 14:16
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 30.50 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029716905
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 7   
Koniec: 30-01-2012 10:34:56

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Rok wydania (xxxx): 2010
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 216
Format: B5
Rok wydania: 2010
Oprawa: miękka, klejona



Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecznych nieletnich

Joanna Różańska-Kowal

Problematyka niedostosowania społecznego i przestępczości budzi ciągle zainteresowanie naukowców, praktyków oraz społeczeństwa w związku z nasilającą się falą przestępczości i brakiem skutecznych metod zapobiegania jej. Książka wychodzi naprzeciw tym zainteresowaniom, prezentując uwarunkowania zarówno zachowań prospołecznych, jak i antyspołecznych nieletnich na tle rówieśników ze szkół średnich i wolontariuszy.

Dotychczasowe badania nad zachowaniami pro i antyspołecznymi prowadzone były dwutorowo i niezależnie od siebie, na różnych grupach badanych. Stanowiło to nadmierne uproszczenie tej problematyki, wskazując, że jedni zachowują się dobrze, a inni źle. W rzeczywistości naszych zachowań nie można tak prosto klasyfikować. Uspołecznienie stanowi bowiem kontinuum, na krańcach którego znajdują się jednostki zarówno prospołeczne, jak i antyspołeczne. Autorka proponuje właśnie takie ujęcie przedstawionego problemu. Umożliwia ono nie tylko dokładną diagnozę zjawiska przestępczości nieletnich, ale także formułowanie działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, które powinny opierać się na wiedzy o pozytywnych cechach i zachowaniach badanych.

Część teoretyczna pracy przybliża prawne rozumienie pojęcia nieletni, zawiera także istoty zachowań prospołecznych i antyspołecznych oraz przegląd podstawowych teorii i badań poświęconych motywacji zachowań prospołecznych i antyspołecznych adolescentów.

Część empiryczna zawiera charakterystykę motywacji zachowań prospołecznych i antyspołecznych nieletnich na tle uczniów ze szkół średnich i wolontariuszy ze względu na podstawowe cechy procesu motywacyjnego – kierunek i natężenie motywacji, a także analizę osobowościowych, środowiskowych i sytuacyjnych czynników motywacyjnych. Analiza prowadzona jest dwutorowo – przez porównanie badanych grup (nieletni, uczniowie szkół średnich, wolontariusze) z uwzględnieniem płci badanych; na drodze porównania grup wyodrębnionych ze względu na częstotliwość zachowań prospołecznych i antyspołecznych (antyspołeczni, prospołeczni, impulsywni, konformiści).

Książka przeznaczona jest głównie dla psychologów, prawników, pedagogów zajmujących się w pracy naukowej i zawodowej problematyką niedostosowania społecznego, patologii społecznej, wychowania i resocjalizacji. Powinna ona zainteresować przede wszystkim pracowników: wymiaru sprawiedliwości, rodzinnych ośrodków diagnostyczno-konsultacyjnych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków wychowawczych i zakładów poprawczych. Książka skierowana jest także do pracowników naukowo-dydaktycznych i studentów psychologii, prawa, pedagogiki i socjologii.



Spis treści

Wstęp

Rozdział I

Nieletni w świetle przepisów prawnych i badań kryminologicznych

1. Pojęcie nieletniego. Podstawowe zasady postępowania w sprawach nieletnich

2. Statystyka czynów karalnych popełnianych przez dzieci i młodzież

3. Etiologia przestępczości nieletnich w teoriach i badaniach kryminologicznych

3.1. Teorie przyczyn przestępczości

3.2. Badania kryminologiczne nieletnich

Rozdział II

Charakterystyka psychologiczna motywacji

1. Pojęcie i rodzaje motywacji

2. Cechy procesu motywacyjnego

3. Osobowość jako system regulacji i integracji zachowania w koncepcji J. Reykowskiego

4. Motywacja czynów przestępczych w ujęciu J. K. Gierowskiego

Rozdział III

Zachowania antyspołeczne w ujęciu psychologicznym, pedagogicznym i prawnym

1. Zachowania antyspołeczne jako element niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania i procesu demoralizacji

2. Charakterystyka agresji i agresywności

2.1. Pojęcie i rodzaje agresji

2.2. Rozwój zachowań agresywnych

3. Motywacja zachowań antyspołecznych u młodzieży w okresie dojrzewania

4. Inhibitory i facylitatory zachowań antyspołecznych a ich ciągłość i trwałość

Rozdział IV

Zachowania prospołeczne – indywidualny i społeczny kontekst pomagania innym

1. Pojęcie i rodzaje zachowań prospołecznych

2. Geneza zachowań prospołecznych w świetle teorii i badań

3. Motywacja zachowań prospołecznych dzieci i młodzieży

Rozdział V

Metodologia badań własnych

1. Charakterystyka modelu badawczego

2. Teren badań, grupy badawcze

3. Metody badawcze

4. Przebieg badań

5. Kierunki analizy wyników empirycznych

Rozdział VI

Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecznych młodzieży – cechy procesu motywacyjnego

1. Kierunek i natężenie motywacji czynów karalnych i zachowań świadczących o demoralizacji u nieletnich – analiza porównawcza nieletnich dziewcząt i chłopców

2. Motywacja zachowań antyspołecznych młodzieży – porównanie wolontariuszy, uczniów szkół średnich i nieletnich

3. Motywacja zachowań prospołecznych w trzech badanych grupach młodzieży

4. Charakterystyka młodzieży ze względu na natężenie zachowań prospołecznych i antyspołecznych

Rozdział VII

Osobowościowe tło motywacyjne zachowań prospołecznych i antyspołecznych

1. Prospołeczne i antyspołeczne style ustosunkowań interpersonalnych adolescentow

2. Poziom empatii oraz inteligencja emocjonalna jako predykatory zachowań prospołecznych badanych

3. Rola poczucia umiejscowienia kontroli w genezie zachowań prospołecznych i antyspołecznych młodzieży

4. Wpływ agresywności na częstotliwość zachowań antyspołecznych

Rozdział VIII

Środowiskowe tło motywacyjne – znaczenie społecznego uczenia się, dynamiki grupowej i więzi emocjonalnych w genezie zachowań prospołecznych i antyspołecznych

1. Wpływ modelowania na uruchamianie zachowań społecznie pożądanych i niepożądanych w badanych grupach

2. Rola nagród i kar – metody wychowawcze stosowane przez rodziców

3. Zachowania prospołeczne i antyspołeczne przejawiane w grupie rówieśniczej

4. Weryfikacja teorii wymiany społecznej

5. Znaczenie doboru krewniaczego w genezie zachowań prospołecznych i antyspołecznych

6. Wpływ norm społecznych na zachowania badanych

7. Altruizm w etiologii zachowań prospołecznych

Rozdział IX

Sytuacyjne tło motywacyjne zachowań prospołecznych i antyspołecznych

1. Sytuacje trudne jako czynnik wzmacniający gotowość do zachowań antyspołecznych adolescentow

2. Rola facylitatorow społecznych w uruchamianiu zachowań prospołecznych badanej młodzieży

Rozdział X

Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecznych nieletnich – podsumowanie wyników, kierunki dalszych badań

1. Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecznych a częstotliwość tych zachowań – weryfikacja założeń badawczych

2. Empiryczne modele zachowań prospołecznych i antyspołecznych

3. Podsumowanie i wnioski

4. Kierunki dalszych badań

Zakończenie

Bibliografia

Aneks