Motolotniarstwo dla każdego
Odwieczne marzenie ludzi o lataniu stało się w ciągu ostatnich kilkunastu lat całkiem realne dla wielu osób. A wszystko za sprawą motolotni - ultralekkich statków powietrznych z miękkim płatem i silnikiem, kosztujących w przybliżeniu tyle co samochód średniej klasy
Wydawnictwo | WKŁ (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności) |
Wymiary: | 145 x 210 |
Oprawa: | miękka | ISBN: | 83-[zasłonięte]-1616-6 |
Odwieczne marzenie ludzi o lataniu stało się w ciągu ostatnich kilkunastu lat całkiem realne dla wielu osób. A wszystko za sprawą motolotni - ultralekkich statków powietrznych z miękkim płatem i silnikiem, kosztujących w przybliżeniu tyle co samochód średniej klasy, umożliwiających indywidualne loty rekreacyjne i turystyczne. Jednakże nie wystarczy kupić motolotnię aby latać. Żeby latać trzeba mieć ku temu odpowiednie predyspozycje i przejść stosowne przeszkolenie.
Książka, napisana przez doświadczonego pilota i instruktora motolotniarstwa, stanowi kompendium wiedzy, znajomość której jest niezbędna pilotowi i kandydatowi na pilota motolotni. Nie jest przy tym "samouczkiem pilota", po przeczytaniu którego można samodzielnie latać, ma jedynie ułatwić przyswajanie wiedzy osobom odbywającym szkolenie. Informacje zawarte w książce dotyczą: budowy i eksploatacji motolotni, aerodynamiki i mechaniki lotu, meteorologii, nawigacji, zasad ruchu lotniczego i bezpiecznego latania oraz podstaw prawa lotniczego.
Odbiorcy: osoby zainteresowane motolotniarstwem, zwłaszcza przyszli piloci motolotni oraz uczestnicy bieżących szkoleń motolotniowych.
Przedmowa 7
1. Skrzydła dla wszystkich 9
1.1. Narodziny powszechnego lotnictwa 9
1.2. Wybieramy sprzęt dla siebie 15
1.3. Możliwości i ograniczenia motolotni 19
2. Co powinniśmy wiedzieć o prawie lotniczym 21
3. Aerodynamika i mechanika lotu 25
3.1. Wiadomości wstępne 25
3.2. Siły aerodynarniczne 29
3.3. Profile i ich charakterystyki 31
3.4. Mechanika lotu motolotni 37
3.5. Stateczność i sterowność 52
3.5.1. Stateczność i sterowanie podłużne 54
3.5.2. Stateczność i sterowanie boczne 61
4. Meteorologia 69
4.1. Podstawowe wiadomości o atmosferze 69
4.2. Układy baryczne kształtujące pogodę 73
4.3. Prądy orograficzne i konwekcyjne 79
4.4. Źródła informacji meteorologicznych 92
5. Budowa i eksploatacja motolotni 98
5.1. Skrzydło 98
5.2. Wózek 103
5.3. Zespół napędowy 106
5.4. Przyrządy pokładowe 114
5.5. Wyposażenie załogi 117
5.6. System ratowniczy 119
5.7. Eksploatacja i obsługa motolotni 122
5.8. Instrukcja użytkowania motolotni 125
6. Szkolenie motolotniowe 131
6.1. Wprowadzenie 131
6.2. Pilotaż podstawowy 135
6.3. Loty nawigacyjne według orientacji wzrokowej (VFR) 141
6.3.1. Mapy i ich wykorzystywanie 141
6.3.2. Nawigacyjny trójkąt prędkości 143
6.3.3. Przygotowanie i organizacja lotów po trasie 150
6.4. Pomoce nawigacyjne 151
6.4.1. System GPS 151
6.4.2. Transponder 153
6.5. Loty z wykorzystaniem prądów zboczowych i termicznych 154
6.6. Symulatory lotu 157
7. Ruch lotniczy 160
7.1. Podział i zasady użytkowania przestrzeni powietrznej 160
7.2. Zasady pierwszeństwa w locie 164
7.3. Zasady ruchu lotniskowego 164
7.4. Znaki i sygnały lotniskowe 166
7.5. Łączność radiowa 167
8. Bezpieczeństwo lotów 173
8.1. Zasady odpowiedzialności prawnej 173
8.2. Przyczyny i skutki wypadków 176
8.3. Czynniki zagrożenia 181
8.3.1. Bezpieczeństwo a sprzęt 181
8.3.2. Bezpieczeństwo a wyszkolenie 183
8.3.3. Bezpieczeństwo a warunki lotu 184
8.4. Niebezpieczne stany lotu 186
8.4.1. Przeciągnięcie 187
8.4.2. Niekontrolowany lot nurkowy 188
8.4.3. Ześlizg na skrzydło 189
8.4.4. Autorotacja podłużna 190
8.4.5. Niestateczność wymuszona 194
8.5. Niebezpieczne zjawiska meteorologiczne 196
8.6. Lądowania przygodne i zasady ratownictwa 198
9. Sport motolotniowy 203
9.1. Organizacje międzynarodowe 203
9.2. Kodeks Sportowy FAI 204
9.3. Polacy w światowym sporcie mikrolotowym 209
Literatura 214