MOSTY STALOWE NITOWANE Pszenicki
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Książka zawiera obszerne wiadomości o konstrukcji mostów stalowych nitowanych w układach belkowych, łukowych i wiszących oraz omawia zasady ich projektowania i metody obliczania.
Książka przeznaczona jest dla inżynierów i studentów politechniki.
PRZEDMOWA
Polska literatura techniczna w zakresie budownictwa mostowego ma poważne braki, ponieważ nieliczne prace z tej dziedziny już przed ostatnią wojną były wyczerpane.
W celu wypełnienia tej tuki profesor Politechniki Warszawskiej dr Andrzej Pszenicki na krótko przed wojną przystąpił do opracowania dzieła, obejmującego icszystkie zagadnienia związane z projektowaniem i budową mostów. Tom, pierwszy tego dzieła, iv którym opisano budowę, mostów drewnianych ze szczególnym uwzględnieniem podpór kamiennych, ukazał się w 1938 r. Nakład tej książki został również wyczerpany.
Ostateczne opracoujanie drugiego tomu „Mosty stalowe'1 przerwała w 1941 r. śmierć pro}. A. Pszenickiego.
Ocalone z pożogi wojennej materiały, zebrane i przygotowane do druku przez mgr. inż. Leona Pszenickiego, zostały przekazane Wydawnictwom Komunikacyjnym.
Ponieważ przekazany materiał nie wyczerpywał aktualnych zagadnie/ń dotyczących najnowszych metod obliczeniowych, zatem pracę prof. Pszenickiego uzupełniono niezbędnymi wiadomościami wstępnymi {część pierwsza, rozdz. I.), obecnie stosowanymi metodami wyznaczania Unii wpływowych {część druga, rozdz. IV) oraz metodami obliczania mostóiu wiszących (część piąta, rozdz. III). Rozdziały te opracował mgr inż. Jerzy Szymkicwicz, adiunkt Politechniki Warszawskiej. Rozdział zaś o zasadach projektowania mostów kolejowych i drogowych {część pierifsza, rozdz. IV) został opracowany przez mgr. inż. Bronisława Kędzierskiego i mgr. inż. Jerzego Szymkiewicza, którzy w pracy swej posługiwali się projektem Normatywu obliczania stalowych mostóib kolejowych oraz Przepisami o budowie i utrzymaniu mostów drogowych {część ogólna i S), zatwierdzonych Zarządzeniem Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 21 marca 1951 r. oraz Zarządzeniem Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 23 listopada 1950 r.
Praca prof. A. Pszenickiego nie obejmuje zagadnień mostów spawanych, stanowiących specjalną dziedzinę w budownictwie, co wymagałoby obszernego i odrębnego omówienia; przeto pracę prof. A. Pszenickiego wydajemy pod tytułem: ,,Mosty stalowe nitowane".
Książkę przeznacza się do użytku młodzieży akademickiej studiującej mosto-imiictwo oraz inżynieróio projektujących i budujących mosty stalowe. Mamy nadzieję, że książka ta będzie dużą pomocą w nauce i praktyce.
Redakcja
i*
Tytuł:
MOSTY STALOWE NITOWANE
Autor:
Doktor Nauk Technicznych
Wydawnictwo i rok wydania:
1954
WYDAWNICTWA KOMUNIKACYJNE
Wyd. I
Stan: db+ lekkie przytarcia okladki, odbarwienia na wyklejkach, naklejka - nagroda
Oprawa: twarda
Ilość stron i format: 459str.
17x24cm
Ilustracje: rys.
Spis treści:
Przedmowa 3
Część pierwsza Zasady budowy mostów stalowych
Rozdział I. Wiadomości ogólne 5
Klasyfikacja mostów 5
Ogólna charakterystyka mostów stalowych 7
Rozdział II. Stal do budowy mostów 7
Własności stali S
Sortyment stali 9
Walcowanie blach 9
Blachy uniwersalne 10
Rozdział III. Zasady projektowania stalowych mostów nitowanych
A. Wytrzymałość stali i rodzaje naprężeń 12
Graniczna wytrzymałość i sprężystość stali 12
Naprężenie zasadnicze i drugorzędne 12
Wpływ wiatru r. 13
B. Zasady projektowania stalowych mostów kolejowych 14
Obciążenia mostów 14
Dokładność obliczeń statycznych , . . 18
Materiały 19
Naprężenia dopuszczalne 20
i 5. Współczynnik dynamiczny 22
Zespoły obciążeń 22
Sprawdzanie naprężeń i badania stateczności oddzielnych
części 22
C. Zasady projektowania stalowych mostów drogowych 25
Klasyfikacja mostów 25
Skrajnia ruchu w mostach drogowych 26
Normy obciążenia mostów drogowych 26
Współczynnik dynamiczny 28
Parcie wiatru 28
Siła odśrodkowa _ 29
Wpływ zmian temperatury 29
Materiały 30
Rodzaje naprężeń dopuszczalnych 31
Dopuszczalne naprężenia dla stali konstrukcyjnej 31
Dopuszczalne naprężenia dla nitów 32
Dopuszczalne naprężenia dla śrub 32
Dopuszczalne naprężenia dla żeliwa, stali lanej i kutej... 33
Elementy rozciągane 33
Elementy ściskane 34
Wyboczenie prętów prostych 34
Wyboczenie prętów złożonych 38
Elementy zginane 39
Elementy obciążone mimośrodowo '. 39
456
229 [zasłonięte] 229 235 [zasłonięte] 237 238* 244 [zasłonięte] 245 248 [zasłonięte] 250 251 253
254 [zasłonięte] 555 255 [zasłonięte] 257 258 [zasłonięte] 261 261
40 40 41 44 44 45 46
D. Szczegóły obliczania mostów drogowych
Diwigary kratowe .'
Dźwigary o ściance pełnej (blachownice)
.'{. Słupki wahadłowe i nogi ramownic
Szczegóły obliczania jezdni , .:
Ugięcie mostu
Rusztowania ;
Dokładność obliczeń statycznych
Rozdział IV. Ciężar własny mostów stalowych 47
Części składowe przęsła 4=7
Ciężar własny nawierzchni jezdni i chodników 47
Ciężar własny tężników 48
Ciężar własny dźwigarów głównych i mostu 49
Obliczenie ciężaru dźwigara przy przejściu od istniejących na
prężeń do nowych 52
Rozdział V. Wykonanie konstrukcji mostowej w warsztatach 53
1. Zasady ogólne 53
-• Wyginanie profilów i blach 55
Trasowanie 56
Otwory do nitów i składanie konstrukcji w wytwórni 56
Kozdział VI. Nitowanie 58
Zasady nitowania 58
Obliczanie nitów 62
Obliczanie połączeń nitowanych 64
Sprawdzanie nitów na zgniatanie 67
Stykowanie i nitowanie kątowników 68
Styki średników belek zginanych 70
Właściwości połączeń nitowanych 71
Oznaczanie średnicy nitów na rysunkach konstrukcji stalowej 73
Część druga
Mosty belkowe
Rozdział T. Belki o ściance polnej 76
Rodzaje belok o ściance pełnej . . . 75
Kształt przekroju blachownie 76
Wysokość blachownie 77
Obliczanie blachownie nitowanych 79
Obliczanie długości blach poziomych 85
Przekrycia styków elementów blachownie 87
Usztywnianie środnika blachownicy 91
Rozdział II. Układy głównych belek kratowych .94
Dźwigary jednoprzęslowe 94
Dźwigary wieloprzęsłowe 100
Dźwigary wspornikowe '. . , . . 101
Ogólne uwagi dotyczące dźwigarów mostowych.' 106
Rozdział III. Własności różnych układów belok kratowych 109
Najkorzystniejsza wysokość dźwigarów kratowych 109
Obliczanie teoretycznego ciężaru dźwigarów kratowych 113
Własności dźwigarów parabolicznych 114
Własności dźwigarów hiporbolicznych 117
Najkorzystniejsze pochylenie krzyżulców, dźwigarów o kracie >
zastrzałowej 120
Najkorzystniejsze pochylenie krzyżulców do pasa w.kracie pro
stokątnej 121
Porównanie kraty krzyżulcowej z prostokątną 121
Krata pólkrzyżulcowa 122
Uwagi ogólne 123
Rozdział IV7. Linie wpływowe iZł
A. Budowa linii wpływowych najczęściej stosowanych kratownic w bu
dowie mostów .....' 124
124 127 1C6 167
169
172 172
1. Pojęcie linii wpływowej i 'i
2, Linie wpływowe sił w elementach kratownic
H. Systematyzacja i tabelaryzacja obliczeń
Dane geometryczne dźwigara kratowego
Obliczenie rzędnych linii wpływowych, sił w poszczególnych prę
tach .*
r. Linie wpływowe sił w prętach kratownic ciągłych statycznie nie-
wyznaczalnych
Sposób oparty na wzorach Maxwella-Mohra dla krat
Przybliżony sposób obliczania linii wpływowych w kratowni
cach ciągłych, oparty na przyrównaniu belki kratowej do belki
pehiościennej
185 [zasłonięte] 186 196 [zasłonięte] 200 204 212
214 214"
Kozdział V, Dobór przekrojów prętów dźwigarów kratowych
Uwagi ogólne
Przekroje pasów dźwigarów głównych
Usztywnienia pasów
Obliczanie naprężeń w pasach
Styki w pasach
Pręty kraty dźwigarów głównych
Krata prętów
Rozdział VI. Konstrukcja węzłów kratownic
L. Zasady projektowania węzłów
Część trzecia
Jezdnia mostu i chodniki
Konstrukcja nawierzchni stalowych mostów
Rozdział I. Nawierzchnia kolejowych mostów stalowych
A. Nawierzchnia na mostownicach
Mostownice drewniane
Mostownice stalowe
B. Nawierzchnia kolejowa z podsypką
Zalety i wady nawierzchni z podsypką
Podłoże z blachy nieckowej
Odwadnianie nawierzchni z podsypką
Podłoże z płyt żelbetowych
Stalowa jezdnia falista
Nawierzchnia kolejowa na dźwigarach bliźniaczych
O. Obliczanie nawierzchni kolejowej
Obliczanie podłoża z fal stalowych
Obliczanie blachy cylindrycznej
Obliczanie blachy nieckowej
Rozdział II. Nawierzchnia stalowych mostów drogowych
A. Nawierzchnia drogowa typu lekkiego
Nawierzchnia na drewnianych belkach podłużnych
Nawierzchnia na dylach drewnianych
B. Nawierzchnia drogowa typu ciężkiego
JNawierzcnnw, uro^owo- y^u •u±^.^^^)ri~ .
Ogólna charakterystyka nawierzchni
Przytwierdzenie belek Zoresa i bit
Sposoby przytwierdzania prętów kraty do pasów- dźwigarów 215
Węzły podporowe zbieżne 222
Węzły wewnętrzne 224
Blachy węzłowe 226
zchni
-. Przytwierdzenie belek Zoresa i blach nieckowych do belek..
Obliczanie belek Zoresa
Nawierzchnia trwała chodników
Odwadnianie nawierzchni
tt. Przepuszczanie prętów dźwigarów mostu przez nawierzchnię
jezdni i chodników
Rozdział III. Połączenie belek o ściance pełnej 204
Uwagi ogólne 264
Sztywne połączenie blachownie 265
Połączenie belek walcowanych 273
Przegubowo-przesuwne połączenie belek 273
Rozdział IV. Połączenie poprzecznie jezdni z dźwigarami głównymi 27t>
Połączenie poprzecznie z dźwigarami głównymi w mostach z jaz
dą górą 277
Połączenie poprzecznie z dźwigarami głównymi w mostach
z jazdą dołem 282
3. Połączenie poprzecznie z dźwigarami głównymi w mostach
z jazdą pośrodku 287 ,
Rozdział V. Połączenie przerw jezdni mostów 289
Uwagi ogólne 289
Połączenie przerw nawierzchni mostów kolejowych 289
Połączenie przerw w jezdni mostów drogowych 293
Odprowadzenie wody z przerw nawierzchni mostowej 297
Rozdział VI. Chodniki i poręcze '. 295
Chodniki na mostach kolejowych 29S
Chodniki na mostach drogowych 29' Poręcze na chodnikach 30y
Część czwart a Tężniki i łożysku
Rozdział I. Tężniki podłużne i poprzeczne w mostach stalowych.. . . 307
Zadania i rodzaje tężników 307
Tężniki w mostach z jazdą górą 308
Tężniki w mostach z jazdą dołem 312
Układ kraty w tężnikach podłużnych 313
Obliczanie kratownic tężnikowych 314
Ramownice 315
Obliczanie ramownic w mostach z jazdą dołem i w mostach
z jazdą górą 318
Ramownice w mostach z jazdą górą 329
Stężenia poprzeczne mostów otwartych 334
Tężniki w wieloprzęsłowych dźwigarach bezprzegubowych. . . 335
Tężniki w dźwigarach wspornikowych lub przegubowych.. . . 335
Przekroje prętów tężników 337
Tężniki pomiędzy podłużnicami mostów kolejowych 341
Tężniki hamowne w mostach kolejowych 346
Rozdział II. Łożyska 350
Zadania i rodzaj łożysk 350
Łożyska płaskie 351
/ 3. Łożyska styczne 355
' 4. Łożyska przegubowe i czopowe 358
Zakotwienie łożysk stałych 371
Zakotwienie łożysk ruchomych 372
Łożyska belek zawieszonych na wspornikach '. 374
Część piąta
Mosty łukowe i wiszące
Rozdział I. Mosty łukowe > 379
Charakterystyka mostów łukowych 379
Obliczanie mostów łukowych o ściance pełnej 381
Wpływ temperatury na łuki 385
Obliczenie dwuprzegubowych łuków kratowych 387
Ugięcie łuków 389
ł>. Konstrukcja jezdni w mostach hakowych z jazdą górą 390
Łożyska mostów łukowych 397
Mosty łukowe z jazdą dołem 405
Rozdział II. Mosty wiszące 409
Charakterystyka mostów wiszącycłi 409
Obliczanie mostów wiszących gibkich 4H
Obliczanie mostów wiszącycłi, usztywnionych belką 414
Konstrukcja łańcuchów mostów wiszących , 418
Podwieszenie wieszaków do łańcuchów 422
Podwieszenio jezdni do wieszaków 423
Podparcie łańcuchów na podporach 425
Umocowanie łańcuchów kotwicznych 428
Rozdział Ul. Współczesne drogi rozwoju mostów wiszących i współ
czesne metody obliczania mostów wiszących 429
Współczesne drogi rozwoju mostów wiszących 429
Współczesne metody obliczania mostów wiszących 430
Obliczenia statyczne mostów wantowych i mostów wiszących
czterołańcucho wych 433
Drgania własne mostów wiszących 434
Ocena stateczności aerodynamicznej mostu dwnłańcucho-
wego i mostu czterołańcucnowego 437
Część szósta Ciężar konstrukcji stalowej, ugięcie i próba mostu
Rozdział I. Obliczenie ciężaru konstrukcji stalowej mostu 443
Uwagi ogólne 443
Wzór wykazu stali 443
Rozdział LL. Ugięcie dźwigarów mostowych i ich wzniesienie konstruk
cyjne ' 445
Ugięcie blachownie 445
Ugięcie kratownic 446
Wzniesienie konstrukcyjne dźwigarów mostowych 449
Rozdział III. Próba wytrzymałości mostów i oddanie do użytku 450
Próba wytrzymałości dźwigarów mostowych 450
Sposoby pomiarów ugięcia dźwigarów mostowych . 451
Oddanie mostów do użytku 453
Źródła 455
Spis treści 457
Zobacz inne moje aukcje - SZUKAJ W PRZEDMIOTACH UŻYTKOWNIKA - szybkie wyszukiwanie podobnych tytułów
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynik kompresji jpg. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy literowe - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam i liczę na wyrozumiałość.