MOSTY BETONOWE
CZĘŚĆ II
PODSTAWY KSZTAŁTOWANIA
Jan Kmita
Wydawnictwo: WKŁ, 1984
Oprawa: twarda płócienna
Stron: 238
Stan: bardzo dobry, nieaktualna pieczątka
Podstawowe zagadnienia związane z racjonalnym kształtowaniem konstrukcji mostowych, głownie
przęseł w sensie w miarę optymalnego doboru systemu konstrukcyjnego oraz poszczególnych
jego elementów. Charakterystyka konstrukcji mostowych i ich klasyfikacja. Analiza różnych systemów konstrukcyjnych ustrojów nośnych oraz cech i roli elementów składowych tych ustrojow. Obok zagadnień konstrukcyjnych uwzględniono zagadnienia doboru właściwego modelu obliczeniowego, ilustrowane wycinkami analiz teoretycznych i doświadczeniami praktycznymi. Odbiorcy: inżynierowie i pracownicy naukowo-dydaktyczni. Mogą z niej korzystać studenci kierunku komunikacyjnego, a szczególnie mostowego (jako książka pomocnicza).
SPIS TREŚCI:
Przedmowa
Wstęp
Oznaczenia
1. Ogólna charakterystyka i klasyfikacja betonowych budowli mostowych
1.1. Definicja
1.2. Rozróżnienie mostów według ich użytkowania
1.3. Podstawowe elementy konstrukcyjne ¡oznaczenia mostów betonowych . .
1.3.1. Najważniejsze elementy konstrukcyjne
1.3.2. Niektóre oznaczenia charakteryzujące konstrukcję mostu
1.3.2.1. Oznaczenia związane z wysokością konstrukcji
1.3.2.2. Oznaczenia związane z wymiarami w planie . .
1.4. Skrajnie budowli mostowych \. .
1.4.1. Znaczenie skrajni w kształtowaniu mostów
1.4.2. Kształt i wymiary skrajni
1.4.2.1. Skrajnie drogowe i tramwajowe
1.4.2.2. Skrajnie kolejowe
1.4.2.3. Skrajnie rzeczne (żeglugowe)
1.5. Rozróżnienie mostów betonowych według różnych cech ustroju nośnego . .
1.5.1. Cechy konstrukcyjne kształtu dźwigarów głównych
1.5.1.1. Przekrój poprzeczny dźwigara głównego
1.5.1.2. Przekrój podłużny dźwigara głównego
1.5.1.3. Stężenie poprzeczne dźwigarów głównych
1.5.2. Połączenie dźwigarów głównych z podporami
1.5.3. ' Schematy statyczne dźwigarów głównych
1.5.4. Warunki technologiczne
1.5.4.1- Rodzaje elementów z betonu
1.5.4.2. Uprzemysłowienie budowy ustroju nośnego
1.6. Warunki estetyczne i ekonomiczne
1.6.1. Warunki estetyczne .
1.6.2. Warunki ekonomiczne
1.7. Grupowanie rodzajów mostów do analizy kształtowania
Literatura do rozdziału pierwszego
2. Mosty płytowe '
2.1. Ogólna charakterystyka mostów płytowych
2.1.1. Rozróżnienie mostów płytowych
Rozróżnienie według przekroju poprzecznego
2.1.22. Rozróżnienie według przekroju podłużnego
2.1.13. Rozróżnienie zależnie od kształtu przęsła w planie . . . .
2.1.14. Rozróżnienie ze względu na połączenie przęseł z podporami
2.12. Zakres zastosowania mostów płytowych
2.1.21. Zalety mostów płytowych
2.1.22. Wady mostów płytowych
2.1.23. Osiągalne rozpiętości i wysokości przęseł płytowych . .
2.2. Model teoretyczny obliczeń statycznych i dynamicznych
2.21. Uwagi ogólne
2.22. Modele prętowe . . .-
2.2.21. Model jednoparametrowy, belkowy
2.2.22. Model dwuparametrowy, rusztu
2.2.3. Modele płytowe '
2.2.31. Płyta izotropowa .• .
2.2.32. Płyta ortotropowa ■
2.2.3.21. Równanie płyty
2.2.3.2.2,Określenie sztywności obliczeniowej
2.2.33. Wykorzystanie modelu płytowego
2.24. Model płytowo-tarczowy
2.2.41. Potrzeba wprowadzenia modelu
2.2.42. Zastosowanie modelu do przęseł płytowych
2.25. Modele dwuparametrowe MES
2.26. Modele trzyparametrowe
2.2.61. Metoda elementów skończonych (MES)
2.2.62. Metoda kratownic przestrzennych
2.3. Zasady doboru kształtu przęseł płytowych
2.3.1. Uwagi ogólne
2.3.2. Ukształtowanie przęseł w planie
2.3.3. Ukształtowanie przęseł na długości
2.3.3.1. Długość mostu płytowego
2.3.3.2. Węzły podporowe
2.3.3.3. Przeguby w przęśle
2.3.3.4. Skrzydła na końcu przęsła
2.3.4. Ukształtowanie przekroju poprzecznego
2.3.4.1. Elementy pomostu
2.3.4.2. Szerokość ustroju nośnego
2.3.4.3. Monolityczne żebra poręczowe
2.3.4.4. Drążenie płyt
2.4. Prefabrykacja przęseł płytowych
2.4.1. Prefabrykacja przęseł drogowych
2.4.2. Prefabrykacja przęseł kolejowych
Literatura do rozdziału drugiego
3. Mosty belkowe
31. Ogólna charakterystyka mostów belkowych
3.11. Rozróżnienie mostów belkowych . . .
3.1.11. Rozróżnienie według przekroju poprzecznego
3.1.12. Rozróżnienie według przekroju podłużnego
3.1.13. Rozróżnienie zależnie od kształtu przęsła w planie . . . .
3.1.14. Rozróżnienie ze względu na połączenie przęseł z podporami
3.12. Zakres stosowania mostów belkowych
3.1.21. Zalety mostów belkowych
3.1.22. Wady mostów belkowych
3.1.23. Osiągalne rozpiętości i wysokości przęseł belkowych . . . .
3.2. Modele teoretyczne obliczeń statycznych i dynamicznych
3.21. Uwagi ogólne
3.22. Modele prętowe ; • • ' • • •
3.2.21. Model jednoparametrowy, jednowymiarowy belkowy
3.2.22. Model dwuparametrowy dwuwymiarowy, rusztu
3.23. Model dwuparametrowy, płyta ortotropowa
3.2.31. Określenie sztywności obliczeniowej
3.2.32. Wykorzystanie modelu dwuparametrowego
3.24. Model płytowo-tarczowy
3.25. Model dwuparametrowy MES
3.26. Modele trzyparametrowe •
3.2.61. Metoda elementów skończonych (MES)
3.2.62. Metoda mieszana
3.2.63. Metoda kratownic przestrzennych .
3.27. Badania modelowe T . .
3.28. Obliczenia dynamiczne . . .
3.29. Oprogramowanie obliczeń
3.2.91. Uwagi wstępne
3.2.92. Minikomputery . .
3.2.93. Komputery serii „Odra” i inne podobnej klasy , •
3.3. Zasady doboru kształtu przęseł belkowych
3.3.1. Uwagi wstępne
3.3.2. Ukształtowanie przekroju poprzecznego
3.3.2.1. Elementy pomostu
3.3.2.2. Kształt belki
3.3.2.3. Rozmieszczenie belek w przekroju poprzecznym przęsła
3.3.3. Ukształtowanię przekroju podłużnego
3.3.3.1. Długość mostu belkowego
3.3.3.2. Ukształtowanie przęsła na długości
3.3.3.3. Węzły podporowe, przeguby w przęśle, skrzydła na końcu belek wspornikowych
3.3.4. Ukształtowanie przęseł belkowych w planie
3.4. Prefabrykacja mostów belkowych
3.4.1. Uwagi wstępne
3.4.2. Ogólna charakterystyka prefabrykacji przęseł
3.4.3. Złącza prefabrykatów
3.4.4. Uciąglenie przęseł prefabrykowanych . .
Literatura do rozdziału trzeciego
4. Mosty skrzynkowe
4.1. Uwagi wstępne
4.2. Różne przypadki rozwiązań mostów skrzynkowych
4.2.1. Mosty wykonywane metodą wspornikową
4.2.2. Mosty wykonywane metodą wypychania
4.2.3. Rozwiązania specjalne • ■
4.2.4. Problemy obliczeniowe
Literatura do rozdziału czwartego
5. Mosty podwieszone
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Systemy mostów podwieszonych
5.3. Zalety i wady mostów podwieszonych ' • • •
5.3.1. Zalety mostów podwieszonych
5.3.2. Wady mostów podwieszonych
Literatura do rozdziału piątego
6. Mosty ramowe ! lukowe
61. Mosty ramowe
62. Mosty lukowe
Literatura do rozdziału szóstego
Ogólne uwagi o kształtowaniu
Książka ta jest drugą częścią mojej pracy pt.: „Mosty betonowe” serii „Inżynieria Komunikacyjna”. Jest ona przeznaczona głównie dla inżynierów i pracowników badawczych związanych z budownictwem mostowym oraz studentów specjalności komunikacyjnych wyższych szkół technicznych. Może być też użyteczna inżynierom i studentom innych specjalności budowlanych. W pracy tej starałem się ująć wybrane zagadnienia podstawowych przesłanek działania inżyniera przy doborze mostowego systemu konstrukcyjnego w aspekcie jego pracy statyczno-wytrzyma- łościowej i technologii dla możliwie optymalnego spełniania przez obiekt funkcji, dla której jest wznoszony. Jest to moim zdaniem najbardziej odpowiedzialny, ale i najprzyjemniejszy, bo twórczy, etap pracy w całym procesie budowania mostu; dlatego też została ta problematyka wydzielona w osobną książkę i obok części „Podstawy wymiarowania” powinna ona dać użytkownikowi przygotowanie do trzeciej części (etapuj działania, czyli samego technicznego projektowania tych pięknych budowli inżynierskich, jakimi są mosty.
Czuję się w miłym obowiązku podziękowania w tym miejscu Kolegom z Zespołu Mostowego Politechniki Wrocławskiej za pomoc w przygotowaniu tej pracy, a szczególnie dr. inż. Janowi Bieniowi i dr. inż. Czesławowi Machelskiemu za przygotowanie przykładów do rozdziału czwartego oraz dr. inż. Janowi Biliszczukowi za pomoc w wyborze i przygotowaniu materiału ilustracyjnego do rozdziału szóstego.
Jan Kmita