Mortal Kombat: Unchained to pierwsza udostępniona posiadaczom kieszonkowej konsoli PlayStation Portable gra z legendarnego cyklu wyjątkowo brutalnych bijatyk, zapoczątkowanego w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Niniejszy produkt jest wprawdzie osiągalny wyłącznie dla posiadaczy rzeczonej mobilnej platformy, ale w wielu aspektach przypomina pozycję pt. Mortal Kombat: Deception, wydaną w 2004 roku z myślą o PlayStation 2, Xbox i GameCube.
Wirtualne pojedynki na śmierć i życie toczą się zatem w szczegółowo dopracowanym trójwymiarowym środowisku, a udział w nich bierze blisko trzydziestu zawodników. Oprócz postaci, które wystąpiły w Deception (m.in. Liu Kang, Ashrah, Scorpion, Onaga i Sub-Zero), Unchainedoferuje sześciu bonusowych wojowników: Blaze’a, Jaxa, Frosta, Kitanę, Goro i Shao Kahna. Oczywiście każdy bohater dysponuje unikalnym stylem walki, składającym się z szeregu ciosów standardowych i specjalnych oraz rzecz jasna śmiercionośnych kombinacji i efektownych wykończeń (tzw. Fatality).
Developerzy zaimplementowali nie tylko typowe opcje zabawy w rodzaju walki ze Sztuczną Inteligencją i rywalizacji z żywym przeciwnikiem (za pośrednictwem bezprzewodowego połączenia Wi-Fi), lecz również interesujący tryb o nazwie Konquest. Element ten pojawił już wprawdzie w Mortal Kombat: Deception, ale na potrzeby Mortal Kombat: Unchained poddano go pewnym istotnym modyfikacjom. Nadal jednak jest to zabawa przygodowo-zręcznościowa z domieszką gatunku cRPG, polegająca na eksplorowaniu wirtualnego świata, rozmawianiu z bohaterami niezależnymi, walczeniu z napotkanymi oponentami etc. Całości dopełniają relaksujące mini-gry, czyli Chess i Puzzle Kombat.