|
"PROBLEMY MODERNIZACJI POCZĄTKOWEGO NAUCZANIA MATEMATYKI" , H.MOROZ; UJ 1972; nakład : 1 280; stan : db : pieczątki, nierówne krawędzie kartek; przesyłka polecona : 8,00 zł.
SPIS TREŚCI :
WSTĘP................................ 5
I. ANALIZA AKTUALNEGO STANU NAUCZANIA MATEMATYKI W KLASACH I—IV.... 9 1. Program nauczania matematyki w klasach I—IV szkoły podstawowej...... 9 2. Metody realizacji materiału programowego.................. 11 3. Materiał dydaktyczny............................ 18 4. Wyniki nauczania............................. 20 5. Wnioski.................................. 22
II. METODOLOGICZNE PODSTAWY PRACY................ 24
III. BADANIA EKSPERYMENTALNE...................... 30 1. Wyniki badań nad „wiedzą" matematyczną dziecka wstępującego do szkoły .... 30 2. Organizacja badań eksperymentalnych.................... 32 3. Założenia projektu nowego programu nauczania matematyki w klasach I—IV . . 36 4. Projekt programu nauczania matematyki w klasach I—IV........... 39
IV. PRZYKŁADY REALIZACJI WYBRANYCH TEMATÓW PROJEKTU NOWEGO PROGRAMU......... 44 1. Elementy rachunku literowego........................ 44 2. Rozwiązywanie równań stopnia pierwszego z jedną niewiadomą........ 47 3. Rozwiązywanie zadań tekstowych...................... 51 4. Zbiory i elementy logiki.......................... 58 5. Ćwiczenia rachunkowe........................... 69 6. Systemy liczbowe ............................. 73
V. WYNIKI BADAŃ KONTROLNYCH................... 79 1. Wyniki badań kontrolnych w zakresie obowiązującego programu nauczania matematyki w klasie IV... 79 2. Wyniki badań kontrolnych w zakresie wybranych tematów obowiązującego programu nauczania matematyki w klasie VII....... 81 3. Wyniki badań kontrolnych obejmujących tematy nowego programu nauczania matematyki w klasach I—IV ............... 83
VI. WPŁYW NOWEGO SYSTEMU NAUCZANIA POCZĄTKOWEGO MATEMATYKI NA ROZWÓJ UMYSŁOWY UCZNIÓW . ............... 96 1. Wyniki badań za pomocą serii analogii słownych opracowanych przez A. Jurkowskiego .... 96 2. Wyniki badań za pomocą serii analogii słownych dotyczących treści matematycznych ..... 108 3. Wyniki badań nad wpływem nowego systemu początkowego nauczania matematyki na rozwój myślenia dzieci 10—12-letnich......... 110 4. Wpływ metody czynnościowego nauczania matematyki na rozwój umiejętności definiowania pojęć............................. . 112 5. Wpływ nowego systemu nauczania matematyki na rozwój umiejętności rozumowania dedukcyjnego ..... 113 6. Wyniki badań nad rozwojem wyobraźni przestrzennej............. 115
VII. WNIOSKI.................................. 117
ANEKS ............ 122 1. Projekt (uproszczony) programu nauczania matematyki w klasach I—IV .... 122 2. Projekt programu kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolu..... 126 3. Uwagi o realizacji programu........................ 130 4. Seria analogii słownych opracowana przez A. Jurkowskiego.......... 131 5. Seria analogii słownych dotyczących treści matematycznych.......... 131 6. Test analogii matematycznych........................ 132 7. Ankieta.................................. 133 8. Zestawienie poprawnych rozwiązań operacyjnych .............. 134
Tabela 1.................................. 134 Tabela 2................................... 136 Tabela 3.................................. 138
Literatura................................ 140 Summary................................ 145 |
|
|