Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie.
OK
Polityka Prywatności
Zaakceptuj i zamknij X
DARMOWE ARCHIWUM ALLE
Strona główna
Kategorie
Kontakt
Szukaj:
Archiwum Alle
>
Książki i Komiksy
>
Książki naukowe i popularnonaukowe
>
Technika, nauki techniczne
>
Telekomunikacja, akustyka
MOORE - Wprowadzenie do psychologii slyszenia
02-09-2014, 18:44
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz:
110
zł
Użytkownik
Hegel24
numer aukcji:
4482224844
Miejscowość
Poznań
Wyświetleń:
5
Koniec:
02-09-2014, 18:02
Dodatkowe informacje:
Stan:
Używany
Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie.
AUTOR:
Brian C. J. Moore
TYTUŁ:
Wprowadzenie do psychologii słyszenia
WYDAWNICTWO:
Wydawnictwo Naukowe PWN (Poznań 1999)
STRON:
390
OKŁADKA:
miękka
STAN:
bdb=
SPIS TREŚCI:
PRZEDMOWA DO PIERWSZEGO WYDANIA POLSKIEGO
PRZEDMOWA DO WYDANIA PIERWSZEGO
PRZEDMOWA DO WYDANIA DRUGIEGO
PRZEDMOWA DO WYDANIA TRZECIEGO
PRZEDMOWA DO WYDANIA CZWARTEGO
1. ISTOTA DŹWIĘKU ORAZ BUDOWA I FUNKCJONOWANIE UKŁADU SŁUCHOWEGO
1.1. Wprowadzenie
1.2. Fizyczne charakterystyki dźwięków
1.2.1. Istota dźwięku
1.2.2. Analiza fourierowska i reprezentacje widmowe
1.2.3. Pomiary poziomu dźwięku
1.2.4. Dudnienia
1.3. Pojęcie liniowości
1.4. Filtry i ich właściwości
1.5. Budowa i podstawowe funkcje układu słuchowego
1.5.1. Ucho zewnętrzne i ucho środkowe
1.5.2. Ucho wewnętrzne i błona podstawna
1.5.3. Proces przetwarzania i komórki rzęskowe
1.5.4. Emisje otoakustyczne
1.6. Odpowiedzi neuronów nerwu słuchowego
1.6.1. Liczba wyładowań spontanicznych i progi pobudzenia neuronu
1.6.2. Krzywe strojenia i krzywe jednakowej częstotliwości wyładowań neuronów.
1.6.3. Częstotliwość wyładowań neuronu jako funkcja poziomu sygnału pobudzającego
1.6.4. Przebiegi pobudzenia neuronów
1.6.5. Synchroniczność fazowa
1.6.6. Dwutonowa supresja
1.6.7. Synchroniczność fazowa dla dźwięków złożonych
1.7. Odpowiedzi wyższych pięter układu słuchowego
1.8. Podsumowanie i wnioski
Literatura uzupełniająca
2. PERCEPCJA GŁOŚNOŚCI SYGNAŁU
2.1. Wprowadzenie
2.2. Próg słyszalności
2.3. Krzywe jednakowej głośności
2.4. Skalowanie głośności
2.5. Modele głośności
2.6. Sumowanie w czasie
2.7. Spostrzeganie zmian natężenia i kodowanie głośności.
2.7.1. Zakres dynamiki układu słuchowego
2.7.2. Prawo Webera
2.7.3. Odstępstwa od prawa Webera
2.8. Adaptacja głośności, zmęczenie i ryzyko uszkodzenia słuchu
2.8.1. Pobodźcowe zmęczenie słuchowe
2.8.2. Adaptacja słuchowa
2.9. Zaburzenia percepcji głośności w przypadku uszkodzonego słuchu: wyrównywanie głośności i adaptacja patologiczna
2.9.1. Wyrównanie głośności
2.9.2. Adaptacja patologiczna
2.10. Podsumowanie i wnioski
Literatura uzupełniająca
3. ROZDZIELCZOŚĆ CZĘSTOTLIWOŚCIOWA, MASKOWANIE
I WSTĘGI KRYTYCZNE
3.1. Wprowadzenie
3.2. Koncepcja wstęg krytycznych
3.2.1. Eksperyment Fletchera, model oparty na widmie mocy oraz ilorazy krytyczne
3.2.2. Głośność dźwięków złożonych
3.2.3. Próg słyszalności dźwięków złożonych
3.2.4. Maskowanie dwutonem
3.2.5. Wrażliwość na fazę
3.2.6. Dyskryminacja składowych dźwięku złożonego
3.2.7. Częściowe podsumowanie
3.3. Wyznaczanie kształtu filtru słuchowego
3.3.1. Psychofizyczne krzywe strojenia
3.3.2. Metoda szumu pasmowozaporowego (metoda Pattersona)
3.3.3. Filtry słuchowe - uwagi ogólne
3.4. Maskowanie i pobudzenie
3.5. Natura wstęg krytycznych i mechanizmy maskowania
3.5.1. Pochodzenie filtru słuchowego
3.5.2. Efekty czasowe
3.5.3. Mechanizm maskowania: istnienie niespostrzegalnych przyrostów aktywności neuronów czy supresja?
3.5.4. Kodowanie sygnałów w neuronach a ich detekcja
3.6. Komodulacyjne odmaskowanie: analiza widmowo-czasowa w procesie słyszenia
3.6.1. Przykłady komodulacyjnego odmaskowania
3.6.2. Znaczenie informacji zawartych w jednym kanale częstotliwościowym
3.6.3. Czynniki wpływające na wartość komodulacyjnego odmaskowania
3.6.4. Modele wyjaśniające efekt komodulacyjnego odmaskowania
3.6.5. Eksperymentalne testowanie modeli wyjaśniających komodulacyjne odmaskowanie
3.6.6. Znaczenie komodulacyjnego odmaskowania
3.7. Analiza obwiedni widmowej
3.8. Maskowanie niejednoczesne
3.9. Supresja a maskowanie niejednoczesne
3.10. Rozdzielczość częstotliwościowa uszkodzonego słuchu
3.11. Podsumowanie i wnioski
3.12. Dodatek: teoria detekcji sygnału
3.12.1. Wprowadzenie
3.12.2. Podstawowe założenia teorii detekcji sygnału.
Literatura uzupełniająca
4. PRZETWARZANIE SYGNAŁÓW NIESTACJONARNYCH W UKŁADZIE
SŁUCHOWYM
4.1. Wprowadzenie
4.2. Pomiar rozdzielczości czasowej poprzez dyskryminację identycznych widmowo dźwięków szerokopasmowych
4.2.1. Detekcja interwałów ciszy w szumie szerokopasmowym
4.2.2. Dyskryminacja sygnałów odwróconych w czasie
4.2.3. Funkcje przeniesienia modulacji
4.3. Rozdzielczość czasowa wyznaczana na podstawie dyskryminacji sygnałów
o jednakowym widmie: wpływ częstotliwości środkowej
4.4. Detekcja interwałów ciszy w sygnałach wąskopasmowych
4.4.1. Detekcja interwałów ciszy w pasmach szumu
4.4.2. Detekcja interwałów ciszy w sygnałach sinusoidalnych
4.5. Modelowanie rozdzielczości czasowej
4.5.1. Natura jednostki decyzyjnej
4.5.2. Charakterystyka układu całkującego
4.5.3. Modele uwzględniające nieliniowość o charakterze kompresji
4.6. Czy istnieją filtry modulacyjne?
4.6.1. Maskowanie modulacji szerokopasmowych sygnałów nośnych
4.6.2. Zaburzenie detekcji modulacji
4.6.3. Interpretacja funkcji przeniesienia modulacji na podstawie filtrów modulacyjnych
4.7. Dyskryminacja czasu trwania bodźców akustycznych
4.8. Analiza struktury czasowej sygnału na podstawie procesów zachodzących
w różnych pasmach częstotliowści
4.8.1. Dyskryminacja sekwencji Huffmana
4.8.2. Detekcja asynchroniczności włączania i wyłączania składowych sygnału złożonego
4.8.3. Ocena porządku czasowego
4.9. Posumowanie i wnioski
Literatura uzupełniająca
5. PERCEPCJA WYSOKOŚCI
5.1. Wprowadzenie
5.2. Teorie percepcji wysokości
5.3. Percepcja wysokości tonów
5.3.1. Dyskryminacja częstotliwości tonów
5.3.2. Percepcja interwałów muzycznych
5.3.3. Zmiany wysokości zależne od poziomu
5.3.4. Ogólne wnioski dotyczące percepcji wysokości tonów
5.4. Percepcja wysokości dźwięków złożonych
5.4.1. Modele oparte na analizie pobudzenia
5.4.2. Modele oparte na analizie struktury czasowej
5.5. Dowody eksperymentalne związane z modelami analizy pobudzenia i analizy struktury czasowej
5.5.1. Obszar istnienia residuum tonalnego
5.5.2. Zasada dominacji
5.5.3. Rola mechanizmów centralnych w percepcji dźwięków złożonych
5.5.4. Wysokości oparte wyłącznie na analizie struktury czasowej dźwięku
5.6. Schematyczny model percepcji wysokości dźwięków złożonych
5.7. Percepcja wysokości w muzyce
5.7.1. Oktawy, interwały muzyczne oraz skale muzyczne
5.7.2. Słuch absolutny
5.8. Podsumowanie i wnioski
Literatura uzupełniająca
6. PRZESTRZENNA PERCEPCJA DŹWIĘKÓW
6.1. Wprowadzenie
6.2. Lokalizacja tonów
6.2.1. Czynniki lokalizacyjne
6.2.2. Zdolność lokalizacji i lateralizacji
6.2.3. Dudnienia binauralne
6.3. Lokalizacja dźwięków złożonych
6.3.1. Dokładność lateralizacji transjentów
6.3.2. Dokładność lateralizacji jako funkcja częstotliwości
6.3.3. Różnice w czasie włączania a różnice bieżące
6.3.4. Równoważność czasu i natężenia
6.3.5. Adaptacja binauralna
6.3.6. Interferencja binauralna
6.4. Stożek niepewności i rola ruchów głowy
6.5. Lokalizacja monauralna i rola małżowiny usznej
6.6. Efekt „precedensu"
6.7. Lokalizacja dźwięku - wnioski ogólne
6.8. Binauralne różnice poziomu maskowania
6.9. „Powolność" układu binauralnego
6.10. Modele binauralnego przetwarzania sygnałów
6.11. Wpływ percepcji wzrokowej na lokalizację słuchową
6.12. Słuchowa ocena odległości
6.13. Podsumowanie i wnioski
Literatura uzupełniająca
7. PERCEPCJA OBIEKTÓW SŁUCHOWYCH
7.1. Wprowadzenie
7.2. Percepcja barwy i identyfikacja obiektów
7.2.1. Przebiegi niezależne od czasu i barwa
7.2.2. Przebiegi zmienne w czasie
7.3. Informacje wykorzystywane do rozseparowania obiektów słuchowych
7.3.1. Częstotliwość podstawowa
7.3.2. Różnica włączania
7.3.3. Kontrast względem dźwięków poprzedzających
7.3.4. Skorelowane zmiany amplitudy i częstotliwości
7.3.5. Położenie dźwięku
7.4. Percepcja powtarzających się przebiegów czasowych
7.4.1. Percepcja rytmu
7.4.2. Tworzenie strumienia słuchowego
7.4.3. Ocena porządku czasowego
7.5. Ogólne zasady organizacji percepcyjnej
7.5.1. Zasada podobieństwa
7.5.2. Zasada dobrej kontynuacji
7.5.3. Zasada jednakowego przebiegu w czasie
7.5.4. Zasada wyłącznej przynależności
7.5.5. Zasada klauzuli
7.5.6. Zjawisko „figura-tło" oraz uwaga
7.6. Podsumowanie i wnioski
Literatura uzupełniająca
8. PERCEPCJA MOWY
8.1. Wprowadzenie
8.2. Natura dźwięków mowy
8.3. Percepcja mowy - co szczególnego można powiedzieć o mowie?
8.3.1. Szybkość mowy
8.3.2. Zmienna natura akustycznych czynników umożliwiających percepcję mowy
8.3.3. Percepcja kategorialna
18.3.4. Dowody na specjalizację mózgu
8.3.5. Dowód na istnienie „modu mowy" wynikający z percepcji mowy sinusoidalnej i innych zjawisk
8.3.6. Percepcja dualna
8.3.7. Równoważność czynników percepcji mowy.
8.3.8. Scalanie audiowizualne
8.3.9. Podsumowanie prac o szczególnej naturze percepcji mowy
8.4. Modele percepcji mowy
8.4.1. Teoria motoryczna
8.4.2. Modele oparte na niezmiennych cechach sygnału
8.4.3. Model TRACE
8.5. Poszukiwanie niezmiennych akustycznych czynników percepcji mowy. Różnorodność czynników
8.6. Wpływ zakłóceń na zrozumiałość mowy
8.7. Podsumowanie i wnioski
Literatura uzupełniająca
9. ZASTOSOWANIA PRAKTYCZNE
9.1. Wprowadzenie
9.2. Zastosowanie badań psychoakustycznych do kompensowania ubytków słuchu
9.2.1. Projektowanie aparatów słuchowych
9.2.2. Implanty ślimakowe
9.3. Psychoakustyczne aspekty wiernego odtwarzania dźwięków
9.3.1. Interpretacja danych technicznych
9.3.2. Wzmacniacze
9.3.3. Głośniki
9.3.4. Magnetofony kasetowe
9.3.5. Odtwarzacze płyt kompaktowych oraz magnetofony cyfrowe.
9.3.6. Kodowanie percepcyjne
9.3.7. Przewody głośnikowe
9.3.8. Uwagi ogólne.
9.4. Ocena właściwości akustycznych sal koncertowych
9.5. Podsumowanie i wnioski.
LITERATURA.
SŁOWNICZEK
INDEKS