|
Produkt nowy, nieużywany, objęty 2 letnią gwarancją polskiego dystrybutoraz możliwością jej przedłużenia do 3 lat po zarejestrowaniu produktu.
MOOG Music przedstawia zupełnie nowy efekt analogowy MF-108M Cluster Flux™
- Jedyny w swoim rodzaju Moogerfooger do brzmień typu Flanger, Chorus i Vibrato
Asheville, Północna Karolina, 17 czerwca 2011 roku - tego dnia firma Moog Music, producent elektronicznych instrumentów muzycznych z Północnej Karoliny zapowiedziała premierę najnowszego produktu z rodziny analogowych efektów Moogerfooger - modelu MF-108M Cluster Flux. Cluster Flux - potężny i uniwersalny procesor dźwiękowy do zastosowania w studio nagrań i na scenie.
Procesor jest niewiarygodnie funkcjonalny i cechuje go ciepłe, analogowe brzmienie, wyjątkowego, w pełni analogowego układu elektronicznego. Cluster Flux to muzykalny, wszechstronny, inspirujący i wytrzymały efekt, pozwalający uzyskać klasyczne brzmienia typu flanger, chorus oraz vibrato. W odróżnieniu od innych kostek podłogowych podobnej klasy, procesor pozwala na wydobycie szerokiego spektrum brzmień opartych na modulowanych liniach opóźniających i wyposażony został w bogaty zestaw kontrolerów na panelu przednim, modulację LFO o różnych kształtach fali oraz funkcje kontroli za pomocą napięcia sterującego CV i MIDI.
Dzięki możliwości modulacji za pomocą generatora LFO MF-108M Cluster Flux dostarcza muzykom o wiele więcej możliwości niż tradycyjne efekty chorus/flanger. Wykorzystując przebiegi sinus, trójkątny, piłokształtny i wznoszący dla LFO, można uzyskać wiele nowych rodzajów opóźnienia sygnału w stylu analogowym (BBD). Wejście MIDI IN można wykorzystać do sterowania kontrolerami parametrów czasu opóźnienia (Delay Time), spektrum (Range), Feedback, poziomu wyjściowego, kształtu fali LFO, tempa LFO, poziomu dla LFO i miksu.
Dodatkowe funkcje:
- Synchronizacja efektów modulacyjnych LFO do zegara MIDI lub nabitego tempa
- Możliwość kontroli parametru Delay Time za pomocą komunikatów MIDI dla uzyskania efektów “strojonego” filtra grzebieniowego.
- Kontrola czasu opóźnienia (Delay Time), częstotliwości oscylacji LFO, wartości Feedback, LFO Mount i poziomów Mix za pomocą napięcia sterującego.
- Wejścia instertowe Send/Return do zewnętrznego przetwarzania sygnałów z układu BBD urządzenia.
- Drugie wyjście konfigurowalne za pomocą przełączników DIP - można wybrać różne rodzaje wyjścia stereo.
- Tryb Spillover pozwala na tworzenie interesujących odgłosów i innych efektów wykorzystujących sprzężenie zwrotne.
- Regulatory Delay Time, Mix i Feedback w trybie Chorusa pozwalają uzyskać ekstremalne efekty chorusa..
- Zmienno-fazowy układ feedback pozwala tworzyć brzmienia typu flanger z uwydatnieniem parzystych lub nieparzystych harmonicznych.
- Zakres regulacji dla tempa LFO - można uzyskać bardzo wolne lub automatycznie sterowane przebiegi modulacji.
- Regulatory poziomu wejściowego i wyjściowego pozwalają na podłączenie do procesora rozmaitych źródeł dźwięku.
In Review: Moogerfooger MF-108M Cluster Flux - Video
Próbki dźwiękowe
Sterowanie napięciowe [Control Voltage – CV] – o co tu chodzi?
Muzyka elektroniczna posługuje się pewnymi „tajemniczymi” pojęciami, wśród których jednym z najważniejszych jest sterowanie napięciem [ang. Control Voltage, w skrócie CV]. Sterowanie to polega na przesyłaniu sygnałów elektrycznych o zmiennym napięciu, a kierowane one mogą być do różnych modułów, takich jak oscylatory sterowane napięciowo [ang. Voltage Controlled Oscillator, w skrócie VCO], wzmacniaczy [Voltage Controlled Amplifier – VCA], czy filtrów [Voltage Controlled Filter – VCF]. Dla ułatwienia można sobie wyobrazić, że te napięcia są rodzajem “elektrycznego nacisku”, który umożliwia wpływanie na niektóre parametry sterowanych modułów. Jeśli „zaaplikujesz” oscylatorowi różne napięcia, wysokość dźwięku generowana przez niego będzie ulegać zmianie, czyli wpłyniesz na generowanie różnych nut. Jeśli napięcie zostanie dołączone do filtra dolnoprzepustowego, będziesz mógł sterować częstotliwością odcięcia, czyli decydować jakie częstotliwości będą przepuszczane, a jakie nie. Tak samo głośność – jeśli wzmacniacz [VCA] „otrzyma” wyższe napięcie sterujące, dźwięk będzie głośniejszy. Zresztą sam sygnał audio, to też nic innego jak napięcie elektryczne, które zmienia się z dużą częstotliwością.
Sterowanie napięciowe to sygnał analogowy. A jaka jest główna różnica pomiędzy sygnałem analogowym a cyfrowym? Sygnał analogowy podlega płynnym zmianom, a sygnał cyfrowy zmienia się skokowo w tempie określonych „kroków”. W systemie analogowym zmiany napięcia można porównać do zmian ciśnienia powietrza w instrumencie dętym, które wpływają na różne cechy wydobywanego dźwięku. Systemy cyfrowe zaś używają mikroprocesorów do zapisu, odczytu i manipulowania informacją o dźwięku, a wszystko zapisane jest w postaci liczb, które są swego rodzaju „stop-klatkami” – czyli chwilowymi „stanami” dźwięku mierzonymi i odtwarzanymi wiele tysięcy razy na sekundę.
Różne instrument i efekty w różny sposób reagują na sygnały CV, w czym odróżniają się od sterowania cyfrowego w standardzie MIDI, gdzie wszystko jest ściśle zdefiniowane i wszędzie działa tak samo. Można pomyśleć, że CV jest rozwiązaniem „gorszym”, ale w świecie analogowym taka „niedokładność” może stanowić zaletę, gdyż otwiera pole do eksperymentowania i odkrywania nowych brzmień. Łącząc ze sobą wiele różnych urządzeń, modułów, kostek Moogerfooger itd. zwiększasz swoje możliwości i możesz natrafić na niespotykane wcześniej kombinacje połączeń. Nawet procesory typu MF-101 [filtr] czy MF-102 [modulator pierścieniowy] mogą w pewnych przypadkach służyć jako źródło dźwięku – i syntezator modularny gotowy ;-)
Spójrzmy na dwa podstawowe typy modułów w systemie modularnym: źródła [czyli sygnały wysyłane] oraz miejsca przeznaczenia [czyli sygnały odbierane]. Efekty z serii Moogerfooger mogą być jednym i drugim i mogą dostarczyć mnóstwo świetnej zabawy.
Urządzenia wysyłające sygnały napięciowe mogą mieć najróżniejsze konstrukcje. Przed wprowadzeniem standardu MIDI klawiatury syntezatorów skonstruowane były w taki sposób, że wysyłały sygnały napięciowe o wielkości uzależnionej od wciśniętego klawisza, co w odpowiedni sposób sterowało oscylatorami VCO. Tak samo działały pierwsze analogowe sekwencery krokowe – każdy kolejny krok polegał na wysyłaniu napięcia o odpowiedniej wielkości.
Dwa najbardziej „kreatywne” moduły w systemie analogowym to generatory obwiedni [Envelope Generators – EG] i generatory wolnych przebiegów [Low Frequency Oscillators – LFO]. Generatory EG wysyłają napięcie zmieniające się w czasie, co może wpływać na głośność sygnału lub jego barwę [przy sterowaniu filtrem], mogą też sterować samym oscylatorem, co wpłynie na wysokość dźwięku – i już mamy dźwięk syreny. Generator LFO może sterować generatorem EG i mamy wtedy tremolo [cykliczne zwiększanie i zmniejszanie głośności] lub oscylatorem VCO i mamy vibrato [cykliczne zmiany częstotliwości, zupełnie jak ruch palca na gryfie instrumentu strunowego].
A to tylko początek historii. Przez łączenie różnych modułów w różne konfiguracje, możesz tworzyć proste lub skomplikowane struktury, dźwięki zmieniające się w czasie, pulsujące, pływające, długie, krótkie, miękkie i szpiczaste. Wystarczy pobawić się kabelkami i po chwili stwierdzić, że już ranek ;-)
Spróbuj, sam zobaczysz!
|