|
Produkt nowy, nieużywany, objęty 2 letnią gwarancją polskiego dystrybutoraz możliwością jej przedłużenia do 3 lat po zarejestrowaniu produktu. Wysyłka w ciągu 3 dni.
Test w Estrada i Studio
Jak często zastanawiałeś się na tym, dlaczego nie ma nowych efektów? Nieważne, na jakim instrumencie grasz: gitara, bas, klawisze… Nieważne, czy tworzysz bity czy pracujesz w studiu – większość efektów, z których korzystasz bazuje na zaledwie kilku konceptach. Ale oto pojawił się MuRF jako antidotum na nudę!
Co oznacza ten skrót? MuRF to z angielskiego "Multiple Resonance Filter Array", czyli w wolnym tłumaczeniu „Zestaw filtrów rezonansowych”. Właśnie, zestaw – MuRF posiada 8 filtrów, a poziom ich działania kontrolowany jest za pomocą ośmiu suwaków. Wszystko wygląda trochę jak korektor graficzny, ale działa zupełnie inaczej, a dźwięk jest bardzo ciepły i pełen wibracji.
Unikalną cechą tej kostki jest to, że poziom działania filtrów podlega swego rodzaju automatyce, zapisanej w postaci 24 patternów. Prędkość działania regulowana jest pokrętłem na ściance urządzenia, pedałem ekspresji lub przez „nabicie” tempa z zewnątrz zwykłym pedałem, co pozwala na zsynchronizowanie prędkości „animacji” z tempem utworu. Rytmiczne zmiany zależą od położenia ośmiu suwaków i pozwalają na uzyskiwanie krańcowo różnych rezultatów, od rytmicznych modulacji godnych techno po łagodnie zmieniające się krajobrazy dźwiękowe.
Pomimo swej wyjątkowości MuRF jest pełnoprawnym członkiem rodziny Moogerfooger. Przetwarzanie jest w pełni analogowe, brzmienie jest ciepłe i „grube”. Do wejścia można podłączyć niemal każdy sygnał od gitary po syntezator. I jak w przypadku innych kostek z tej rodziny, mamy dostęp do szerokiej gamy parametrów, które można zmieniać z poziomu płyty czołowej, oedału ekspresji lub innych instrumentów za pomocą sygnałów napięciowych CV. MuRF jest solidny i piękny. Będą Ci go zazdrościć ;-)
W swej obecnej postaci MuRF występuje jako MIDI MuRF, czyli efekt sterowany także przez MIDI. Oznacza to, że MIDI MuRF będzie się czuł znakomicie także w „nowoczesnym” środowisku pełnym cyfrowych urządzeń i komputerów. MIDI może służyć do synchronizacji tempa, do zmiany patternów przez komunikaty Program Change i do „grania” filtrami przez Control Change, a nawet klawiaturą MIDI.
MIDI MuRF sprawdzi się na deskach sceny, w studyjnym racku i wszędzie gdzie będziesz go potrzebował. Nieważne, czy jesteś muzykiem, producentem, DJ-em – MIDI MuRF jest dla Ciebie.
Moog MF-105M MIDI MuRF a closer look - Video
Próbki dźwiękowe
Sterowanie napięciowe [Control Voltage – CV] – o co tu chodzi?
Muzyka elektroniczna posługuje się pewnymi „tajemniczymi” pojęciami, wśród których jednym z najważniejszych jest sterowanie napięciem [ang. Control Voltage, w skrócie CV]. Sterowanie to polega na przesyłaniu sygnałów elektrycznych o zmiennym napięciu, a kierowane one mogą być do różnych modułów, takich jak oscylatory sterowane napięciowo [ang. Voltage Controlled Oscillator, w skrócie VCO], wzmacniaczy [Voltage Controlled Amplifier – VCA], czy filtrów [Voltage Controlled Filter – VCF]. Dla ułatwienia można sobie wyobrazić, że te napięcia są rodzajem “elektrycznego nacisku”, który umożliwia wpływanie na niektóre parametry sterowanych modułów. Jeśli „zaaplikujesz” oscylatorowi różne napięcia, wysokość dźwięku generowana przez niego będzie ulegać zmianie, czyli wpłyniesz na generowanie różnych nut. Jeśli napięcie zostanie dołączone do filtra dolnoprzepustowego, będziesz mógł sterować częstotliwością odcięcia, czyli decydować jakie częstotliwości będą przepuszczane, a jakie nie. Tak samo głośność – jeśli wzmacniacz [VCA] „otrzyma” wyższe napięcie sterujące, dźwięk będzie głośniejszy. Zresztą sam sygnał audio, to też nic innego jak napięcie elektryczne, które zmienia się z dużą częstotliwością.
Sterowanie napięciowe to sygnał analogowy. A jaka jest główna różnica pomiędzy sygnałem analogowym a cyfrowym? Sygnał analogowy podlega płynnym zmianom, a sygnał cyfrowy zmienia się skokowo w tempie określonych „kroków”. W systemie analogowym zmiany napięcia można porównać do zmian ciśnienia powietrza w instrumencie dętym, które wpływają na różne cechy wydobywanego dźwięku. Systemy cyfrowe zaś używają mikroprocesorów do zapisu, odczytu i manipulowania informacją o dźwięku, a wszystko zapisane jest w postaci liczb, które są swego rodzaju „stop-klatkami” – czyli chwilowymi „stanami” dźwięku mierzonymi i odtwarzanymi wiele tysięcy razy na sekundę.
Różne instrument i efekty w różny sposób reagują na sygnały CV, w czym odróżniają się od sterowania cyfrowego w standardzie MIDI, gdzie wszystko jest ściśle zdefiniowane i wszędzie działa tak samo. Można pomyśleć, że CV jest rozwiązaniem „gorszym”, ale w świecie analogowym taka „niedokładność” może stanowić zaletę, gdyż otwiera pole do eksperymentowania i odkrywania nowych brzmień. Łącząc ze sobą wiele różnych urządzeń, modułów, kostek Moogerfooger itd. zwiększasz swoje możliwości i możesz natrafić na niespotykane wcześniej kombinacje połączeń. Nawet procesory typu MF-101 [filtr] czy MF-102 [modulator pierścieniowy] mogą w pewnych przypadkach służyć jako źródło dźwięku – i syntezator modularny gotowy ;-)
Spójrzmy na dwa podstawowe typy modułów w systemie modularnym: źródła [czyli sygnały wysyłane] oraz miejsca przeznaczenia [czyli sygnały odbierane]. Efekty z serii Moogerfooger mogą być jednym i drugim i mogą dostarczyć mnóstwo świetnej zabawy.
Urządzenia wysyłające sygnały napięciowe mogą mieć najróżniejsze konstrukcje. Przed wprowadzeniem standardu MIDI klawiatury syntezatorów skonstruowane były w taki sposób, że wysyłały sygnały napięciowe o wielkości uzależnionej od wciśniętego klawisza, co w odpowiedni sposób sterowało oscylatorami VCO. Tak samo działały pierwsze analogowe sekwencery krokowe – każdy kolejny krok polegał na wysyłaniu napięcia o odpowiedniej wielkości.
Dwa najbardziej „kreatywne” moduły w systemie analogowym to generatory obwiedni [Envelope Generators – EG] i generatory wolnych przebiegów [Low Frequency Oscillators – LFO]. Generatory EG wysyłają napięcie zmieniające się w czasie, co może wpływać na głośność sygnału lub jego barwę [przy sterowaniu filtrem], mogą też sterować samym oscylatorem, co wpłynie na wysokość dźwięku – i już mamy dźwięk syreny. Generator LFO może sterować generatorem EG i mamy wtedy tremolo [cykliczne zwiększanie i zmniejszanie głośności] lub oscylatorem VCO i mamy vibrato [cykliczne zmiany częstotliwości, zupełnie jak ruch palca na gryfie instrumentu strunowego].
A to tylko początek historii. Przez łączenie różnych modułów w różne konfiguracje, możesz tworzyć proste lub skomplikowane struktury, dźwięki zmieniające się w czasie, pulsujące, pływające, długie, krótkie, miękkie i szpiczaste. Wystarczy pobawić się kabelkami i po chwili stwierdzić, że już ranek ;-)
Spróbuj, sam zobaczysz!
DANE TECHNICZNE
GŁÓWNE CECHY:
- Sercem urządzenia jest bank ośmiu rezonansowych filtrów pasmowych nastrojonych na stałe częstotliwości. Moduł Animation to 24-patternowy sekwencer uruchamiający obwiednie wszystkich filtrów. Przełącznik Freq pozwala na dostęp do dwóch banków sekwencji: 12 dla basu, 12 dla pozostałych częstotliwości.
PANEL PRZEDNI:
- Pattern – przełącznik obrotowy do wyboru jednej z 12 sekwencji w każdym z banków,
- Freq – przełącznik wyboru grupy sekwencji [Bass / Mids],
- LFO – włącznik generatora wolnych przebiegów LFO do modulacji patternów,
- Rate – potencjometr regulacji tempa sekwencji. Przy synchronizacji przez MIDI reguluje podział względem zadanego tempa,
- Envelope – reguluje przebieg obwiedni patternów,
- Drive – reguluje poziom sygnału wejściowego,
- Output - reguluje poziom sygnału wyjściowego przy włączonym efekcie. Pomaga ustawić stosunek sygnału bez efektu do sygnału z efektem,
- Mix – potencjometr regulujący stosunek sygnału wejściowego do przetworzonego,
- Filters – potencjometry suwakowe regulujące poziom poszczególnych filtrów. Bank częstotliwości wybierany przełącznikiem Freq. BASS -110 Hz, 160 Hz, 240 Hz, 350 Hz, 525 Hz, 775 Hz, 1.2kHz, 1.8kHz. MIDS - 200 Hz, 300 Hz, 450 Hz, 675 Hz, 1kHz, 1.5 kHz, 2.2 kHz, 3.4kHz,
- Drive – 3-kolorowa dioda LED wskazująca poziom sygnału wejściowego. Zielony oznacza poziom niski, żółty – optymalny, czerwony – lekki przester,
- Bypass – 3-kolorowa dioda LED wskazująca status efektu. Czerwony – bypass [wyłączony], zielony – zakres MID, pomarańczowy – zakres BASS,
- Rate – dioda LED wskazująca tempo regulowane potencjometrem Rate lub wejściem CV, zielony – tempo zależne od Tap Tempo, pomarańczowy – zmiana tempa zmodyfikowana przez MIDI, co oznacza, że kontrolery na panelu nie muszą odpowiadać faktycznemu stanowi urządzenia.
PANEL TYLNY:
- Audio In – gniazdo Jack akceptujące każdy sygnał od poziomu instrumentalnego do liniowego [-16dBm - +4dBm]. Impedancja wejściowa 1 MOhm,
- Left/Mono Out – wyjście na którym pojawia się zsumowany sygnał zawsze wtedy, gdy gniazdo Right jest niepodłączone, lub sygnał z kanału lewego [Częstotliwości: 200Hz, 450Hz, 1kHz, 2.2kHz] gdy kanał prawy jest podłączony. Poziom nominalny regulowany w granicach -16dBm - +4dBm w zależności od położenia potencjometru Output Level przy aktywnym efekcie. Impedancja wyjściowa 5 kOhm.,
- Right Out – wyjście kanału prawego [Częstotliwości 300Hz, 675Hz, 1.5kHz, 3.4kHz]. Poziom nominalny regulowany w granicach -16dBm - +4dBm w zależności od położenia potencjometru Output Level przy aktywnym efekcie. Impedancja wyjściowa 5 kOhm.,
- Rate, Mix, Envelope, LFO/Sweep – gniazda typu Jack akceptujące sygnały sterujące z pedałów kontrolnych [jak np. Moogerfooger EP1], lub sygnały napięciowe CV z systemów modularnych lub syntezatorów analogowych,
- Tap/Step In – gniazdo Jack dla zwykłego pedału dla funkcji Tap Tempo.
IMPLEMENTACJA MIDI POZWALA NA KONTROLOWANIE WIELU FUNKCJI URZĄDZENIA KOMUNIKATAMI Z RÓŻNYCH URZĄDZEŃ W STANDARDZIE MIDI:
- Komunikaty w czasie rzeczywistym: MIDI Clock, MIDI Start, Continue i Stop,
- Zmiany parametrów urządzenia przez komunikaty Program Change, Control Change, Note On/Off,
- Komunikaty System Exclusive: zmiana kanału MIDI, zapisz nowy pattern, upgrade firmware.
PROGRAM CHANGE:
- Komunikat Program Change odebrany na bieżącym kanale MIDI z wartością 000-023 nadpisze pozycje przełączników patternów i zakresu Freq. Przy poruszeniu jednego z kontrolerów powoduje, że MIDI MuRF „słucha” poruszonych właśnie potencjometrów / przełączników.
KOMUNIKATY CONTROL CHANGE:
- MIDI MuRF reaguje na komunikaty CC, co pozwala na zmianę wielu parametrów urządzenia, w tym zegara [tempa]. Zmiany dokonane przez MIDI CC mogą być nadpisane przez poruszenie odpowiednich kontrolerów na płycie czołowej lub przez kontrolę napięciową CV.
KOMUNIKATY NOTE ON:
- W trybie MUTE, TRIGGERED i SUSTAINED komunikaty Note On mogą sterować filtrami. W trybie STEP komuniakty Note On mogą “przesuwać” kolejne kroki patternów.
PRACA W CZASIE RZECZYWISTYM:
- MIDI_RTC_CLOCK – parametr MIDI Clock ustawia tempo sekwencji. Przy synchronizacji do MIDI Clock dioda Rate miga w kolorze pomarańczowym zgodnie z tempem,
- MIDI_START – komunikat MIDI Clock Start wyzwala sekwencję z początkiem pat ternu w tempie zsynchronizowanym z MIDI Clock,
- MIDI_STOP – komunikat MIDI Clock Stop zatrzymuje sekwencję,
- MIDI_CONTINUE – komunikat MIDI Continue kontynuuje odtwarzanie zatrzymanej sekwencji od następnego kroku w patternie,
- CLOCK_DIVISIONS – położenie potencjometru Rate / CC9 lub sygnał na wejściu LFO Rate / CC3 kwantyzowane są do jednej z szesnastu pozycji w stosunku do tego sygnału [położenie „na godzinę dwunastą” kwantyzuje do ćwierćnut].
SYSTEM EXCLUSIVE:
- Kanał MIDI – domyślnie kanał 1 przy każdym włączeniu urządzenia, chyba że przełącznik Bypass jest zamknięty. Wtedy kanał ustawiany jest przez przełącznik Pattern na kanały 1-12 w zależności od wybranego pat ternu. Zmiany są zapisywane przy wyłączeniu urządzenia.
INNE:
- Obudowa – czarny stalowy panel główny, drewniane boki – klasyka analogów,
- Wymiary – 9 x 6 x 2-1/2”,
- Masa – ok. 1 kg,
- Zasilanie – dowolny zasilacz 9V z pasującą wtyczką, o mocy wyjściowej minimum 5W.
|