Dodatkowo, w tej wersji pojawiły się nowe funkcje: MIDI over USB [czyli sterowanie MIDI bezpośrednio przez kabel USB], MIDI Clock Sync [synchronizacja zegara przez MIDI], arpeggiator, przycisk nabicia tempa Tap Tempo, no i oczywiście nowe stylowe wykończenie.
Dzięki nowym funkcjom Little Phatty Stage II odnajdzie się znakomicie w nowoczesnym środowisku muzycznym: sterowanie bezpośrednio z komputera przez USB w połączeniu z ciepłym analogowym brzmieniem jest szczytem marzeń każdego muzyka, nieważne czy to „klasyk”, czy wybiegający w przyszłość producent wyposażony w laptopa i mnóstwo syntezatorów programowych. Co więcej, po połączeniu syntezatora bezpośrednio do komputera możemy korzystać z edytora programowego Little Phatty Editor / Librarian.
Z kolei MIDI Clock Sync pozwala na synchronizowanie generatora LFO i arpeggiatora z tempem narzuconym przez zewnętrzny sekwencery MIDI/Audio, maszynę perkusyjną lub program komputerowy. Wszelkie przebiegi typu S&H [Sample and Hold], trójkąt, kwadrat, piła czy fala wznosząca mogą perfekcyjnie współgrać z tempem utworu, bębnami czy arpeggiatorem.
No właśnie – arpeggiator – tajna broń twórców muzyki elektronicznej i nie tylko. Przyda się w każdym stylu muzycznym wzbogacając statyczne brzmienie innych instrumentów, a do tego oczywiście zsynchronizuje się z tempem głównym. Jeśli zaś nie łączymy naszego syntezatora z żadną maszyną, możemy łatwo dopasować tempo jego generatorów poprzez „wstukanie” rytmu przyciskiem Tap Tempo.
Nie zapominając o wspaniałym i eleganckim wykończeniu w kolorze czarnym, spójrzmy na dane techniczne Little Phatty Stage II.
Little Phatty Stage II to monofoniczny [jednogłosowy] syntezator analogowy z cyfrowym sterowaniem i możliwością zapamiętania 100 presetów.
Nowe cechy:
- MIDI over USB,
- MIDI Clock Sync,
- Arpeggiator,
- Tap Tempo,
- Czarne wykończenie,
- Nowy bank z nowoczesnymi brzmieniami.
Silnik brzmieniowy:
Dwa ultra stabilne oscylatory analogowe sterowane napięciem [VCO] o następujących parametrach:
- Osc. 1 – oktawy: 16’, 8’, 4’, 2’,
- Osc. 1 – przebiegi [kształty fal]: płynnie zmieniane od trójkątnego przez piłokształtny i kwadratowy po pulsujący,
- Osc. 1 – głośność,
- Parametr Glide [portamento],
- Osc 1 => 2 – Sync On/Off,
- Osc. 2 – oktawy: 16’, 8’, 4’, 2’,
- Osc. 2 – przebiegi [kształty fal]: płynnie zmieniane od trójkątnego przez piłokształtny i kwadratowy po pulsujący,
- Osc. 2 – głośność,
- Strojenie dokładne [dla obydwu oscylatorów, dostępne w lewej dolnej części panelu].
Modyfikatory dźwięku:
Pojedynczy filtr dolnoprzepustowy VCF, 24dB/Oct typu Moog Ladder Filter [ten sam, co w Minimoogu], z kontrolą Overload i pojedynczym generatorem obwiedni VCA. Parametry:
- Cutoff,
- Resonance,
- Kb. Control Amount [wpływ wysokości dźwięku na częstotliwość odcięcia filtra],
- Filter Env. Amount [wpływ generatora obwiedni na częstotliwość odcięcia filtra],
- Overload.
Sekcja generatora obwiedni [VCA] składająca się z dwóch modułów: do modulowania filtra [Filter EGR] i do modulowania głośności [Volume EGR]. Parametry:
- Attack,
- Decay,
- Sustain,
- Release.
Sekcja modulacji składająca się z generatora LFO z czterema kształtami przebiegów i z matrycy modulacyjnej 1x2 z możliwością dołączenia ośmiu różnych źródeł i czterech różnych destynacji. Parametry:
- LFO Rate [szybkość modulacji],
- Mod. Source [źrodła]: LFO trangle, LFO square, LFO sawtooth, LFO Ramp, Filter EGR / Sample and Hold lub Noise [szum],
- Mod. Amount [wielkość modulacji przy przesunięciu kółka modulacji maksymalnie w górę],
- Mod. Destination: Pitch [wysokość dźwięku], Osc. 2, Filter, Wave.
Interfejs użytkownika [UI]:
- Klawiatura 37 klawiszy,
- Kółko pitch-bend,
- Kółko modulacji,
- Glide On/Off [portamento],
- Octave Down, Octave Up [transpozycja oktawowa].
Sekcja wyjściowa [prawa strona panelu sterującego] składa się z potencjometru głośności [Volume], wyłącznika, potencjometru głośności słuchawek i wyjścia słuchawkowego [„duży” Jack stereo].
Na lewej ściance bocznej znajdują się gniazda przyłączeniowe:
- Power In [kabel zasilający 100-250VAC, 50-60 Hz],
- Power On/Off [wyłącznik zasilania],
- Audio Out [wyjście audio],
- Ext. Audio In [wejście zewnętrznego sygnału o poziomie liniowym],
- Pitch CV In [wejście sygnału napięciowego 1V/oktawę],
- Filter CV In [wejście sygnału napięciowego do sterowania filtrem],
- Volume CV In [wejście sygnału napięciowego do sterowania głośnością],
- Keyboard Gate In [wejście sygnału bramkującego klawiatury],
- MIDI In,
- MIDI Out,
- USB.
Wymiary i wagi:
- 26.75 x 14.75 x 6.75 cala,
- 11 kg.
Podstawowa edycja brzmienia
Parametry o regulacji ciągłej [np. częstotliwość odcięcia filtra] dostępne są poprzez włączenie odpowiedniego przycisku [który zostanie podświetlony] i ustawienie potencjometru z danej sekcji syntezatora. Little Phatty wyposażony jest w cztery takie sekcje: Modulation, Oscillators, Filter i Envelopes. Każdy potencjometr posiada wokół wskaźniki złożone z 15 diod LED, które z dość dużą dokładnością wskazują aktualną wartość edytowanego parametru. Regulacja odbywa się na drodze analogowej i w momencie uaktywnienia danego parametru, sygnał kierowany jest do potencjometru [stąd nazwa RAC – Real Analog Control]. W danym momencie można edytować jeden parametr w każdej sekcji. Dla parametrów, które mogą posiadać więcej niż jedną opcję [np. źródło modulacji – Mod. Source] przełączanie źródeł modulacji pozwala na płynną regulację każdego z nich. W przypadku parametrów bez płynnej regulacji [np. Osc. Sync] diody LED świecą przy włączonym i gasną przy wyłączonym parametrze.
Modyfikacja – CV Outs
Little Phatty Stage II można zamówić z wbudowaną modyfikacją, bądź dokonać tej modyfikacji w serwisie.
Twój syntezator może stać się CENTRUM modularnego Wszechświata. Za pomocą modyfikacji CV możesz sterować innym sprzętem pracującym w tym standardzie [np. efektami z serii Moogerfooger] – syntezatorami modularnymi, efektami i innym sprzętem analogowym.
Ograniczeniem będzie tylko Twoja wyobraźnia.
Modyfikacja wprowadza wyjścia CV, które instalowane są z prawej strony instrumentu:
- Gate [0 - +5V],
- Pitch [1V na oktawę],
- Volume Envelope [0 - +5V],
- Filter Envelope [0 - +5V],
- Mod Bus.
Obwiednie wysokości i głośności regulowane są odpowiednimi potencjometrami na panelu instrumentu [Attack, Decay, Sustain i Release].
Mod Bus to sygnały pochodzące z generatora LFO [kwadrat, trójkąt, piła, wznoszenie, S&H] i oscylatora 2.