Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

MONOGRAFIA HISTORIA SZKOŁA LOTNICZA DĘBLIN CELEK

14-05-2014, 19:53
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 79.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4240889751
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 1   
Koniec: 24-05-2014 19:40:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

Jan Celek
zarys
historii
dęblińskiej
szkoły lotniozej
WYDAWNICTWO MINISTERSTWA OBRONY NARODOWEJ
Obwolutę, okładkę i stroną tytułową
projektował PIOTR BOROWY
Redaktor ALINA SŁAPCZYŃSKA
„Niegdyś byliśmy narodem kawalerzystów, dziś stajemy się narodem lotników".
J. Cyrankiewicz-
Podchorążym OSL im. J. Krasickiego" oraz ich wychowawcom

Autor




SPIS TREŚCI

Przedmowa................... 7
Wstęp.................... 9
Rozdział I - DĘBLIŃSKA SZKOŁA LOTNICZA W LATACH MIĘDZYWO-
- JENNYCH................. 13
Szkolnictwo lotnicze w Polsce przedwrześniowej....... 13
Powstanie, rozwój i efekty działalności Dęblińskiej Szkoły Lotniczej
w latach międzywojennych............ 20
Oficerska Szkoła Lotnictwa w Grudziądzu......... 20
Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie..... 27
Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 1 w przededniu wojny ... 37
Szkoła dęblińska w okresie kampanii wrześniowej...... 41
Dorobek i znaczenie szkoły w latach międzywojennych..... 45
Rozdział II - POLSKIE SZKOLNICTWO LOTNICZE PODCZAS WOJNY . 48 Kadra i wychowankowie dęblińskiej szkoły lotniczej na frontach II wojny światowej................ 48
Szkolenie polskiego personelu lotniczego na obczyźnie..... 52
Polskie szkolnictwo lotnicze na Zachodzie (1939—1945) ... 52
Szkolenie polskiego personelu lotniczego w ZSRR (1943—1946) . 55 Rozdział III - ODRODZENIE I DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY W PIERWSZYCH
LATACH POWOJENNYCH............ 63
Początki szkolnictwa lotniczego w Polsce Ludowej ....... 63
- Geneza szkolnictwa lotniczego w powojennej Polsce ..... 64
Zjednoczona Wojskowa Szkoła Lotnictwa WP w Zamościu .... 65
Oficerska Szkoła Lotnictwa WP w Dęblinie (1945—1949)..... 74
Organizacja szkoły w Dęblinie i jej pierwsze kroki..... 74
Zmiany organizacyjne i kierunki działalności OSL WP w latach
1946—1949............... 80
Udział Oficerskiej Szkoły Lotniczej w walce o umocnienie władzy ludowej w Polsce............... 90
Reakcyjne podziemie i jego działalność w rejonach bazowania jednostek
szkoły.................. 91
Udział Oficerskiej Szkoły Lotniczej w referendum i wyborach ... 93
Udział Oficerskiej Szkoły Lotniczej w likwidacji UPA..... 99
Rozdział IV - DALSZY ROZWÓJ I DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY W POWOJENNYM XX-LECIU ............... 102
Szkolnictwo lotnicze w warunkach rozwoju lotnictwa w Polsce Ludowej 102
Rozwój organizacyjny i efekty działalności szkoły...... 104
Zadania i efekty działalności szkoły w latach pięćdziesiątych . 105
Kierunki rozwoju OSL im. Janka Krasickiego...... 109
Proces kształcenia oficerów lotnictwa w OSL im. Janka Krasickiego . 112
Metody i kierunki szkolenia lotniczego w latach 1950—1955 . . 112 Zakres i metody szkolenia podchorążych lotnictwa w ostatnich
latach......... 227
Rozdział V - PRACA WYCHOWAWCZA W DĘBLIŃSKIEJ SZKOLE LOTNI- .
CZEJ I JEJ EFEKTY............ .121
Wychowanie polityczne i wojskowe........ 121
Wychowanie podchorążych lotnictwa przed wojną..... 121
Praca polityczno-wychowawcza po wojnie....... 124
Praca kulturalno-oświatowa i wychowanie estetyczne..... 135
Wychowanie fizyczne i sport w szkole......... 137
Osiągnięcia sportowe szkoły w okresie przedwojennym . . . 137
Działalność sportowa w OSL w okresie powojennym .... 138 Rozdział VI - DOROBEK I ZNACZENIE DĘBŁIŃSKIEJ SZKOŁY LOTNI- '
CZEJ W OKRESIE XX-lecia Polski Ludowej....... 142
Załączniki:
Rozkaz organizacyjny Naczelnego Dowódcy WP Nr 86/Org. z dnia
13.4.1945 r.................. 149
Wykaz absolwentów Oficerskiej Szkoły Lotniczej...... 150
Obsada personalna Oficerskiej Szkoły Lotniczej...... 151
Zasadnicze typy samolotów szkolnych.......... 160
Komendanci Dęblińskiej Szkoły Lotniczej ......... 166
Hymn Oficerskiej Szkoły Lotniczej......... 16g
Bibliografia wykorzystany źródeł i opracowań....... 169




PRZEDMOWA

Historia lotnictwa polskiego — to przede wszystkim historia ludzi, którzy w głównej mierze decydowali i decydują o jego sile bojowej, sukcesach, a także zasługach w dziele umacniania bezpieczeństwa powietrznych granic naszej Ojczyzny.
Umiejętności lotnicze, patriotyzm, ofiarność i bohaterstwo naszych lotników wykazywane zarówno w trudnych latach wojny, jak też w okresie powojennym — decydowały o osiągnięciach lotnictwa. Kadry lotnicze są głównym czynnikiem jego rozwoju i gotowości bojowej.
Niepoślednią rolę w przygotowaniu tych kadr odgrywa Oficerska Szkoła Lotnicza im. Janka Krasickiego. Mury jej w ciągu powojennego XX-lecia opuściły tysiące wysoko kwalifikowanych, odznaczających się odpowiednimi walorami mo-ralno-politycznymi pilotów, nawigatorów, oficerów sztabu i specjalistów lotniczych. Dzięki temu dęblińska szkoła lotnicza wniosła chlubny wkład w skarbnicę dziejów ludowego Lotnictwa Polskiego, a kształcąc dziś nowe zastępy lotników polskich — pisze dalsze jej karty. Dlatego też dorobek tej uczelni jest równocześnie dorobkiem całego lotnictwa. Na jej bogatych tradycjach wychowywane są szeregi podchorążych — kontynuatorów i przyszłych współtwórców siły obronnej lotnictwa polskiego.
Tradycje te bliskie są wszystkim lotnikom i bliskie być powinny szerokim warstwom tych, którym sprawy lotnictwa nie są obce, szczególnie zaś młodzieży pragnącej poświęcić się w przyszłości pięknej i zaszczytnej służbie w szeregach ludowego Lotnictwa Polskiego. Dlatego też ukazanie się „Zarysu historii dęblińskiej szkoły lotniczej" - ma duże znaczenie, tak ze względów naukowo-poznawczych, jak popularyzatorskich.
Jest to pierwsza tego rodzaju praca, która ukazuje pełny zarys historii zasłużonej dęblińskiej „szkoły orląt" obejmującej czasy przedwojenne oraz dwudziestoletnią już działalność tej uczelni w ludowym Wojsku Polskim.
Książka ta stanowi cenny przyczynek do historii naszego lotnictwa, a równocześnie w sposób przystępny przedstawia dzieje i zasługi najstarszej polskiej uczelni lotniczej, zbliżając stosunkowo mało znaną problematykę szkolnictwa lotniczego do społeczeństwa. W dość obszernych i wyczerpujących rozdziałach omawia rozwój szkoły, zachodzące w niej przemiany ilościowe i jakościowe, proces kształcenia kadr lotniczych, a także ukazuje związanych z tym procesem ludzi. Nie ogranicza się przy tym do omawiania szkolenia lotniczego, lecz podejmuje także próbę ukazania spraw związanych z ideowo-politycznym, kulturalnym i fizycznym wychowaniem podchorążych. Wyjaśnia proces kształcenia oficera nowego typu — oficera ludowego Lotnictwa Polskiego.
Praca ta bliska będzie szczególnie tym, którzy ze szkolą byli związani, bądź to kształcąc się w niej, bądź też ucząc i wychowując całe pokolenia podchorążych. Tych zaś, którzy byli świadkaiai i uczestnikami jej sukcesów, jest w ludowym Lotnictwie Polskim bardzo wielu.

Główny Inspektor Lotnictwa gen. dyw. pil. JAN RACZKOWSKI




WSTĘP

Długa i niezwykle trudna była droga rozwoju myśli lotniczej, nim 17 grudnia 1903 roku przyoblekła się w czyn, którym stał się pierwszy udany start braci Wright na skonstruowanym przez siebie latającym aparacie cięższym od powietrza. Dzień ten stał się datą narodzin lotnictwa, które w stosunkowo krótkim czasie dynamizmem rozwoju przerosło najśmielsze oczekiwania pierwszych jego twórców. Szybki jego rozwój zaznaczył się szczególnie od chwili zastosowania lotnictwa do celów wojskowych.
W Polsce przed I wojną światową lotnictwo, a tym samym i szkolnictwo lotnicze, nie miało odpowiednich warunków rozwoju. Zajmowały się nim jednostki, często nie posiadające większych środków finansowych, a przede wszystkim poparcia i opieki ze strony państwa, gdyż państwo polskie wtedy nie istniało.
Dopiero po uzyskaniu niepodległości w roku 1918 zaistniały bardziej sprzyjające warunki zarówno rozwoju lotnictwa, jak szkolnictwa lotniczego. Odtąd też datuje się właściwy jego rozwój, który można podzielić na następujące etapy:
a) lata 1918—1924: początki zorganizowanego lotnictwa i szkolnictwa lotniczego opartego o bazę materiałowo-techniczną, kadry i metodykę szkolenia odziedziczone po lotnictwie państw zobarczych oraz Francji;
b) lata 1925—1939: narodziny i rozwój nowoczesnego polskiego szkolnictwa lotniczego opartego o własne kadry i własne wypracowane koncepcje szkoleni owo-organizacyjne;
c) lata 1940—1944: próby odbudowy lotnictwa i szkolnictwa lotniczego po klęsce wrześniowej w oparciu o państwa koalicji antyhitlerowskiej (szczególnie Anglię, a od roku 1943 — ZSRR);
d) XX-lecie powojenne: narodziny i rozwój współczesnego lotnictwa oraz szkolnictwa lotniczego w Polsce Ludowej.
Ten ostatni etap, w zależności od charakteru, zadań i koncepcji orga-nizacyjno-szkoleniowych podzielić można na trzy zasadnicze okresy: — lata 1945—1949: powojenna odbudowa polskiego szkolnictwa lotni-
czego w oparciu o materialną, kadrową i dydaktyczną pomoc Związku Radzieckiego.
— lata 1950—1955: rozbudowa szkolnictwa lotniczego i jego ilościowy rozwój (m.in. powstanie OSL w Radomiu),
— lata 1956—1964: modernizacja i jakościowa przebudowa systemu szkolenia kadr lotniczych, związane z technicznym i organizacyjnym rozwojem lotnictwa polskiego.
W systemie szkolnictwa lotniczego na przestrzeni jego historii, to znaczy zarówno w okresie międzywojennym, jak i powojennym decydującą rolę odgrywała dęblińska szkoła lotnicza kształcąca oficerów personelu latającego. Jej dzieje związane są ściśle z historią lotnictwa polskiego, gdyż mało było, i niewielu jest, takich oficerów lotnictwa (pilotów, nawigatorów, oficerów sztabu i innych), którzy by jakąś cząstką swego życia nie zostali z nią bezpośrednio, względnie pośrednio związani. Część z nich właśnie w Dęblinie przypinała lotnicze ostrogi, część kończyła tam rozliczne kursy oficerskie, a wielu w różnym czasie zajmowało w niej stano-' wiska dowódców, wykładowców czy też instruktorów. Stąd też, mówiąc o stopniu przygotowania i wyszkolenia polskiego personelu lotniczego, nie można pomijać szkół, gdzie personel ten się kształci. O sile i gotowości bowiem lotnictwa, obok odpowiedniego sprzętu i bazy materiałowej, decydują dobrze wyszkolone, odznaczające się odpowiednią postawą moralno-polityczną kadry lotnicze. Od nich w ostatecznym rachunku zależą wyniki walki. Takie właśnie kadry przygotowywała m.in. dęblińska szkoła lotnicza w ciągu kilkudziesięciu lat swego istnienia. Bez przesady można nazwać więc Dęblin stolicą skrzydlatej Polski.
Dotychczas jednak — z wyjątkiem nielicznych artykułów i wspomnień oraz krótkiego zarysu historycznego w latach międzywojennych1 — szkoła lotnicza w Dęblinie nie doczekała się szerszego opracowania swych dziejów. Trudności powojenne nie pozwalały na rozpoczęcie badań dotyczących historii szkoły, chociaż ich brak dawał się poważnie odczuwać w toku pracy szkoleniowo-wychowawczej. Na problem ten zwrócona została m.in. uwaga w czasie Konferencji Partyjnej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie latem 1951 roku. W wyniku tego ukazało się zarządzenie szefa Wydziału Politycznego OSL (z 2 lipca 1951 roku) mówiące o przystąpieniu do prac nad historią szkoły2. Powołana jednak do tego celu 7-osobowa komisja nie wyszła z pracą poza stadium zbierania materiałów. Krokiem naprzód w tej dziedzinie było opracowanie wiosną 1955 roku kroniki szkoły z okazji 10-lecia jej istnienia3. Dopiero w okresie przygotowania obcho-
dów piętnastolecia Oficerskiej Szkoły Lotniczej im. Jana Krasickiego w 1959 roku przystąpiono do konkretnej pracy w tej dziedzinie.
Opracowanie historii szkoły wojskowej nie jest rzeczą łatwą ani prostą. Wpływa na to cały szereg różnorodnych czynników, a między innymi:
— trudność ukazania szkoły w działaniu,
— konieczność przedstawiania i oceny faktów z małej stosunkowo perspektywy czasu,
— brak szerszych opracowań i materiałów dotyczących szkoły.
Największą trudność w opracowaniu historii dęblińskiej szkoły lotniczej powodował właśnie brak odpowiednich źródeł i opracowań. Dotyczy to zarówno okresu przedwojennego, jak też — chociaż w nieco mniejszym stopniu — okresu powojennego dwudziestolecia. Większość dokumentów sprzed 1939 roku zaginęła w czasie wojny lub też uległa zniszczeniu4. Coraz mniej jest ludzi, którzy by mogli swymi relacjami wypełnić istniejące luki. Lepiej nieco przedstawia się sytuacja w odniesieniu do okresu powojennego. Niemniej jednak i tu daje się odczuć brak opracowania i usystematyzowania dokumentów dotyczących szkół lotniczych. Poza tym możliwość dysponowania nimi jest również ograniczona. Istniejące opracowania zawierają na ogół dane fragmentaryczne i niejednokrotnie sprzeczne. W różnych pracach dotyczących lotnictwa, szkolnictwo lotnicze traktowane jest dość marginesowo i powierzchownie. W tej sytuacji bardzo ważną rolę odegrały pisemne i ustne relacje weteranów szkoły. Dzięki nim można było w dużym stopniu uzupełnić braki w materiałach źródłowych i opracowaniach. Dlatego też wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do powstania tej pracy, składam tą drogą gorące podziękowanie.




BIBLIOGRAFIA WYKORZYSTANYCH ŹRÓDEŁ I OPRACOWAŃ

Opracowania i artykuły
Album X-lecia Lotnictwa Polskiego, Poznań 1930 r.
Cyprian T., Komisja stwierdziła, Wyd. MON, Warszawa 1960 r.
Hołówko T., Oficer polski. Materiały źródłowe do ćwiczeń z historii wychowania wojskowego w Polsce. Cz. II, Wyd. WAP, Warszawa 1958.
Koliński I., Z historii wojskowego lotnictwa polskiego. „Wojskowy Przegląd Lotniczy" nr 8—10/1962.
Konieczny J. R., Zaranie lotnictwa polskiego, Wyd. MON. Warszawa 1961.
Kozłowski E., Wojsko Polskie 1936—1939, Warszawa 1964.
Kraśniewski E., Wspomnienia z Dęblina, „Wojskowy Przegląd Lotniczy" nr 7, 8, 9, 11—12/1957 r.
Królikiewicz T., Lotnictwo polskie w okresie międzywojennym, „Wojskowy Przegląd Historyczny" nr 3/1957.
Kur o w ski A., Lotnictwo polskie w 1939 roku, Wyd. MON. Warszawa 1962.
Kurowski A., Na marginesie książki T. Cypriana: „Komisja stwierdziła", „Wojskowy Przegląd Historyczny" nr 4/1961.
Malinowski J., Rozwój kadr lotniczych ludowego Lotnictwa Polskiego na ziemi radzieckiej (w latach 1943—1945) „Wojskowy Przegląd Lotniczy" nr 1—3/1962.
M on i s M., Historia 1 plm „Warszawa". Wyd. MON 1955.
Niewiarowski R., Wpływy na wychowanie w lotnictwie, „Przegląd Lotniczy" nr 7/1936.
Niewiarowski R., Zasady dydaktyki w szkoleniu obserwatorów, „Przegląd Lotniczy" nr 3/1938.
Organizacja i działania bojowe LWP w latach 1943—1945. Wybór materiałów źródłowych. T. I. Dokumenty nr 108, 122, 157, 182, 208, 209, 252, 272. Wyd. MON, Warszawa 1958.
20-lecie ludowego Lotnictwa Polskiego. „Wojskowy Przegląd Lotniczy" nr 7/1963.
Polskie Siły Zbrojne w II wojnie światowej. Wyd. Instytut Historyczny im. gen. W. Sikorskiego, Londyn. T. 1. Kampania wrześniowa.
Polska lotnicza. Praca zbiorowa, Warszawa 1937 r.
Projekt regulaminu tymczasowego OSL. Grudziądz 1925.
Ray ski L., Słowo prawdy o lotnictwie polskim, Londyn 1948.
Regulamin lotnictwa, Wyd. MSWojsk. Warszawa 1931.
Romeyko M., Ku czci poległych lotników (Księga pamiątkowa). Praca zbiorowa, Warszawa 1933.
Sławiński K., Kilka uwag o lotnictwie polskim 1939 r. i założeniach na przyszłość, „Bellona" nr 3—4/1946.
Sprawozdanie z uroczystości X-lecia SPL. Dęblin 1937 rok.
Waltera W., 10 lat SPL, „Przegląd Lotniczy" nr 12/1937.
W o i t y g a A., Metody wyszkolenia w pilotażu, „Przegląd Lotniczy" nr 11/1931.
Wołkowiński S., Uroczystości X-lecia SPL w Dęblinie, „Przegląd Lotniczy" nr 12/1937.
Ż w i r k o F., Wpływy na wychowanie w lotnictwie, „Przegląd Lotniczy" nr 7/1936.
Wykorzystane dokumenty archiwalne:
CAW. Akta CWOL. Rozkazy dzienne, t. 1—3, 6—9, 11—19, 24, 34—35.
CAW. Akta CWOL. Wykazy uposażenia, t. 1—3, 14, 15, 17, 19, 24.
CAW. Akta Departamentu Aeronautyki MSWojsk. t. 17, 46a, 47, 47a.
CAW. Akta GISZ, t. 5, 51, 130, 259, 332, 412, 466, 486, 867.
CAW. Akta Sztabu Głównego, t. 109.
CAW. Akta Inspektoratu Wojsk Lotniczych, t. 18.
CAW. Akta Departamentu Dowodzenia Ogólnego MSWojsk., t. 5. .
CAW. Sztab Główny (lata 1944—1945) t. 11.
CAW. Dowództwo Wojsk Lotniczych, t. 30.
CAW. Akta OSL, t. 9, 32, 38, 39.
CAW. Akta GZPW, t. 59, 264.
Archiwum OSL, t. 57/45, 6/46, 60/46, 61/47, 58/46, 8/47, 49/47, 63/47, 70/47,
64/49, 11/51, 11 a/51, 7/54.
Kronika OSL im. Janka Krasickiego
Relacje pisemne:
Chruszcz Szymon, Gedymin Władysław, Hawro Jan Jabłoński Bolesław Judejko Czesław Mikołajuk Bronisław Nowak Mirosław
Oleński Kazimierz Początek Emil Sehmeidel Zygmunt Szymański Jan Wojewódzki Marian Zabrodzki Leonard Zarówny Adolf



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.