DWIE KSIĄŻKI:
1. MONETA W KULTURZE WIEKÓW ŚREDNICH, autor: Ryszard Kiersnowski, wydawca: PIW, Warszawa 1988, seria: „ceramowska”oprawa twarda, stron 483, wymiary 171 x 244, przewodnik bibliograficzny, indeks osób, indeks nazw geograficznych i etnicznych, indeks napisów na monetach. UWAGA – przetarcia, zarysowania i zabrudzenia na obwolucie, nieaktualne pieczątki biblioteki, zabrudzenia krawędzi bloku, niewielkie zagniecenia i naddarcia krawędzi obwoluty.
SPIS TREŚCI: Wstęp (Moneta jak na dłoni) - 1. Widnokrąg poznawczy - 2. Twórcy stempli i ich tworzywo - 3. Pisma i języki - 4. Moneta o sobie - 5. Znamiona władzy - 6. Pochwała władzy - 7. Przy bożej pomocy - 8. Panorama kultów - 9. Świat zwierząt, dziwostworów i kwiatów – Zakończenie. Summa nummismatica.
2. SZTUKA I PIĘKNO W ŚREDNIOWIECZU, autor: Umberto Eco, przekład: Mikołaj Olszewski, Magdalena Zabłocka, wydawca: Znak, Kraków 1994, oprawa twarda, stron 249, wymiary 172 x 244, przypisy w tekście. UWAGA – brak obwoluty, przetarcia i zabrudzenia na okładce, zabrudzenia krawędzi bloku.
SPIS TREŚCI: I. Wstęp – II. Średniowieczna wrażliwość estetyczna (Zainteresowania estetyczne średniowiecza; Mistycy; Kolekcjonerstwo; Piękno i użyteczność) - III. Piękno jako jedno z transcendentaliów (Estetyczna wizja świata; Transcendentalia. Filip Kanclerz; Komentarze do Pseudo-Dionizego; Wilhelm z Owernii i Robert Grosseteste; „Summa Fratris Alexandri” i święty Bonawentura;Albert Wielki) – IV. Estetyka proporcji (Tradycja klasyczna; Estetyka muzyczna; Szkoła z Chartres; Homo quadratus; Proporcja jako zasada artystyczna) – V. Estetyka światła (Wrażliwość na barwę i światło; Optyka i perspektywa; Metafizyka światła: Robert Grosseteste; Święty Bonawentura) – VI. Symbol i alegoria (Świat symboliczny; Niejasne rozróżnienie pomiędzy symbolizmem a alegoryzmem; Pansemioza metafizyczna; Alegoryzm Pisma Świętego; Alegoryzm encyklopedyczny; Alegoryzm uniwersalny; Alegoryzm dzieł sztuki; Tomasz z Akwinu i koniec uniersum alegorycznego) – VII. Psychologia i teoria poznania wrażenia estetycznego (Podmiot i przedmiot; Wrażenie estetyczne; Psychologia widzenia; Wrażenie estetyczne u Tomasza z Akwinu) – VIII. Tomasz z Akwinu i estetyka organizmu (Forma i substancja; Proportio i integritas; Claritas) – IX. Rozwój i kryzys estetyki organizmu (Ulryk ze Strasburga, Bonawentura i Lullus; Duns Szkot, Ockham i jednostka; Mistycy niemieccy) – X. Teorie sztuki (Teoria „ars”; Ontologia formy artystycznej; Sztuki wyzwolone i sztuki służebne; Sztuki piękne; Poetyki) – XI. Inwencja artystyczna i godność artysty (Infima doctrina; Poeta theologus; Idea wzorcza; Intuicja i uczucie; Nowa godność artysty; Dante i nowa koncepcja roli poety) – XII. Po scholastyce (Średniowieczny dualizm teorii i praktyki; Struktury myśli średniowiecznej; Estetyka Mikołaja z Kuzy; Hermetyzm neoplatoński; Astrologia przeciw Opatrzności; Sympatia przeciw proporcji; Talizman przeciw modlitwie; Estetyka jako norma życia; Artysta i nowa interpretacja tekstów i świata) – Zakończenie.