Tytuł
Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa Tom 1 - Pierwszy
rok życia + Tom 2 - Drugi i trzeci rok życia
Autorzy
Theodor Hellbrügge, Fritz Lajosi, Dora Menara, Reglindis
Schamberger, Thomas Rautenstrauch
Opis produktu
Wydawnictwo Fundacja Promyk Słońca
ISBN 978-83-[zasłonięte]147-6-8,
978-83-[zasłonięte]147-7-5
Wrocław 2013, wydanie 3, format 150 x 225,
objętość 222+102 str., oprawa miękka
W niemieckim obszarze
kulturowym i językowym nie było dotąd opra-cowania szczegółowych skal
rozwojowych niemowląt, które wcześnie użyte dawałoby szansę na dokładną diagnozę
rozwoju i skuteczne wkro¬czenie z wczesną terapia. W Centrum Dziecięcym w
Monachium wielo¬krotnie publikowano pojedyncze doniesienia na ten temat, ale
dopiero Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, którą właśnie od¬dajemy
do rąk Państwa, w końcu wypełnia tę lukę i staje się nieodzow¬nym wyposażeniem
lekarza pediatry i psychologa dziecięcego.
Wyniki badań, jakie
pozyskaliśmy z zakrojonych szeroko studiów, od-noszą się do ośmiu ważnych
funkcji rozwoju psychoruchowego i roz¬woju społecznego dziecka. Są to
umiejętności raczkowania, siadania, chodzenia, chwytania, mówienia i rozumienia
mowy, a także postępy w społecznym funkcjonowaniu niemowląt. Po raz pierwszy
uwzględnio¬no tu kryteria etologiczne, a więc do wczesnego postawienia
rozpozna¬nia opóźnień rozwoju już na etapie mowy prewerbalnej i przy ocenie
reakcji społecznych niemowląt w sposób usystematyzowany zastosowa¬no obserwację
specyficznych sposobów zachowań dziecka. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka
Rozwojowa korzysta z zebranych również na świecie licznych doświadczeń w tej
dziedzinie.
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa jest
nieskompli-kowaną metodą oceny rozwoju psychoruchowego dziecka od pierw¬szego
miesiąca do trzeciego roku życia. Metoda ta jest oparta na kryte-riach
etologicznych — tzn. na ocenie i interpretacji zachowania dziecka. Pozwala ona
na wykrywanie zaburzeń, opóźnień i deficytów zarówno w rozwoju ruchowym, jak i w
zakresie percepcji, rozwoju mowy, funk¬cji manualnych i kontaktów społecznych.
Wczesne wykrycie zaburzeń rozwojowych umożliwia wprowadzenie wczesnej
rehabilitacji ruchowej, psychologicznej i pedagogicznej, dając dziecku jedyną i
niepowtarzalną szansę na wyrównanie lub skompensowanie zaburzonego
rozwoju.
Tom I. Pierwszy rok życia
Przedmowa
I. Diagnostyka rozwojowa w
pediatrii
Pojęcie rozwoju w pediatrii
Wzrost i jego tempo
Diagnostyka
wzrastania
Zagadnienie normy
II. Diagnostyka rozwoju somatycznego
Masa
i długość
Rozwojowe zmiany proporcji ciała
Wiek zębowy
Wiek
kostny
Ocena wieku wzrastania na podstawie rozwoju czaszki oraz dalsze
możliwości somatycznej diagnostyki rozwojowej
Znaczenie diagnostyki rozwoju
somatycznego
Akceleracja
III. Diagnostyka fizjologicznego rozwoju w
pediatrii
Okresowość cyklu okołodobowego
Rozwój
neurofizjologiczny
Neurofizjologiczna diagnostyka rozwojowa na podstawie
zapisu EEG
Diagnostyka rozwoju oparta na ocenie odruchów i reakcji
odruchowych
Neurokinezjologiczna diagnostyka według Vojty
IV. Diagnostyka
rozwoju w psychologii dziecięcej
Obserwacje dzieci jako początki diagnostyki
ich rozwoju
Diagnostyka rozwojowa jako system
Testy Büchler-Hetzer dla
małych dzieci
Skale rozwojowe Gesella
Bayley-Scales of Infant
Development
Denver-test
V. Sposoby zachowań dzieci jako podstawa
diagnostyki rozwoju
Nowa metoda diagnostyczna w pediatrii
Diagnostyka
rozwojowa oparta na etologii
Obserwacja zachowań – wzbogacenie arsenału
doświadczeń pediatry
Zespół deprywacyjny jako zadanie diagnostyczne
VI.
Tabele fizjologicznego rozwoju w wieku niemowlęcym wg Hellbrüggego i
Pechsteina
Diagnoza zachowań reaktywnych
VII. Podstawy i struktura
Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej
Nowe opracowanie materiału
zebranego w badaniach longitudinalnych
Ponowna analiza kryteriów
etologicznych
Orientacyjne oceny Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki
Rozwojowej
Zakres funkcji a wiek rozwojowy
Rozważania dotyczące teorii
testów
VIII. Sposób wykonania badania i jego ocena
Warunki do
przeprowadzenia badania i materiał testowy
Dokumentacja i ocena wyników
badania
Profil rozwojowy
Interpretacja wyników badania
Przykłady
interpretacji profili rozwoju
IX. Diagnostyka „wieku raczkowania”
X.
Diagnostyka „wieku siadania”
XI. Diagnostyka „wieku chodzenia”
XII.
Diagnostyka „wieku chwytania”
XIII. Diagnostyka „wieku percepcji”
XIV.
Diagnostyka „wieku mówienia”
XV. Diagnostyka „wieku rozumienia mowy”
XVI.
Diagnostyka „wieku rozwoju społecznego”
XVII Znaczenia Monachijskiej
Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej dla pomagania niepełnosprawnym
Podstawa
nowych form pomocy niepełnosprawnym
Punkt wyjściowy – badanie zdrowych
niemowląt i małych dzieci z domów dziecka
Wielowymiarowa diagnostyka
rozwojowa jako pomoc dla dzieci wielorako niepełnosprawnych
Rozwój społeczna
jako zadania diagnostyczne
Ośrodki pediatrii społecznej
XVIII. Podstawy
funkcjonalnej terapii rozwojowej i profilaktyki
Niepowtarzalna szansa terapii
rozwojowej
Zasady terapii rozwojowej
Profilaktyka u dzieci zagrożonych
zaburzeniami rozwojowymi
Podstawa opieki adopcyjnej
Literatura
Tabele
Tom II. Drugi i trzeci rok życia
Przedmowa
Wstęp
Ogólne
wskazówki dotyczące przeprowadzania badań
Protokołowanie rezultatów
badania
Diagnostyka wieku chodzenia (ruchu ciała)
Diagnostyka wieku
sprawności manualnej
Diagnostyka wieku percepcji (pojmowanie
zależności)
Diagnostyka wieku mówienia (mowa aktywna)
Diagnostyka wieku
rozumienia mowy
Diagnostyka wieku społecznego
Diagnostyka w zakresie
samodzielności
Inwentarz materiału testowego
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!