ModNation Racers: Road Trip jest trzecią z kolei grą z serii ModNation, która standardowy model zręcznościowej jazdy gokartem, nie podlegający większym zmianom od czasów pierwszej części cyklu Mario Kart wydanej na początku lat 90., wzbogaca o rozbudowane edytory samochodów oraz tras wyścigów, stawiając równocześnie nacisk na tryb multiplayer oraz na budowanie aktywnej społeczności graczy. Za produkcję tytułu odpowiada wewnętrzne deweloperskie studio Sony z miasta San Diego.
W porównaniu z poprzednimi odsłonami serii, Road Trip nie wprowadza rewolucyjnych zmian do znanej formuły, jednak wiele poprawek sprawia, że doświadczenie płynące z gry może być równie ciekawe dla weteranów jak i dla osób zupełnie nie obeznanych z grami wyścigowymi. Tytuł oferuje 25 zupełnie nowych tras, które poznamy na wylot i odblokujemy w trybie kariery, zdobywając najwyższe laury w pięciu mistrzostwach o rosnącym poziomie trudności.
Zręcznościowy model jazdy opiera się na umiejętnym wykorzystaniu driftów (kontrolowanych poślizgów). Wykonując długie drifty i łącząc je w komba napełniamy wskaźnik dopalacza, który wykorzystujemy w czasie wyścigu do tymczasowego przyśpieszenia naszego gokarta lub do naładowania tarczy, chroniącej nasz pojazd przed atakami naszych oponentów. Sami również możemy korzystać ze zróżnicowanego arsenału, który podzielony jest na wiele kategorii, zarówno pod względem rodzaju broni i obrażeń (ziemia, ogień, lód, dźwięk, elektryczność, miny, broń palna) jak i sposobu w jaki działają (ataki obszarowe, broń samonaprowadzająca, rozrzutowa itd.). Paczki z bronią są rozmieszczone na całej trasie i dostępne dla wszystkich uczestników wyścigu. Nowością w tej części ModNation jest sposób zarządzania zdobytym uzbrojeniem. Gracze mogą teraz przekształcić zdobyte i niepotrzebne narzędzie zniszczenia w energię dopalacza, a także korzystać z tarczy amnestii, która automatycznie chroni nas przed atakami przeciwnika używającego tej samej broni co my.
Zmiany nie ominęły również edytora postaci, samochodów i tras, znanych dobrze osobom, które zetknęły się już z serią. Dzięki wykorzystaniu żyroskopu i ekranów dotykowych, tworzenie kierowców, samochodów, a zwłaszcza nowych tras i ich otoczenia jest znacznie prostsze. W trybie tworzenia tras, pozwala ono na większą niż wcześniej kontrolę nad procesem modelowania terenu. Pociągnięciami palca lub poprzez manipulowanie położeniem konsoli, możemy wytyczać kierunek i kształt drogi, po której poruszać będą się gokarty, wznosić lub obniżać teren, a także umieszczać na planszy różnego rodzaju obiekty. Twórcy zapewniają, że w niecałą minutę, z odrobiną wyobraźni, przeciętny użytkownik konsoli stworzy w pełni grywalną trasę. Warto zaznaczyć, że gra jest w pełni kompatybilna z kilkuset tysiącami torów stworzonych przez graczy dla ModNation, w wersji na Playstation 3 i PSP.
Komiksowa oprawa gry, nie różni się zasadniczo od tego co mogliśmy zobaczyć na Playstation 3. Wersja na PS Vitę zachowała więc wszystkie efekty specjalne, ostrość tekstur oraz szczegółowość modeli, których doświadczyć mogliśmy na stacjonarnej konsoli Sony.