Kompetencje to kombinacja cech osobowości, wiedzy i umiejętności, które wraz z motywacją i postawami decydują o skutecznym realizowaniu zadań związanych z pracą zawodową. Obecnie są jednym z głównych przedmiotów zainteresowania specjalistów ds. zarządzania zasobami ludzkimi i coraz częściej są włączane do strategii i działań z zakresu zarządzania personelem.
W książce zaprezentowano korzyści wynikające ze stosowania modeli kompetencyjnych oraz opisano proces ich projektowania, wdrażania i kontroli ich funkcjonowania. Przedstawiono też przykładowy model kompetencyjny, który może być podstawą stworzenia własnego systemu kompetencyjnego, dopasowanego do indywidualnych potrzeb organizacji.
Autorzy omawiają różne zastosowania modeli, a szczególną uwagę poświęcają ich przydatności w następujących obszarach:
- selekcja pracowników,
- ocena efektywności i jakości pracy,
- szkolenie i rozwój,
- wynagradzanie pracowników i szeregowanie stanowisk pracy.
Książka jest adresowana do kadry kierowniczej, pracowników działów personalnych firm, pracowników naukowych oraz studentów zarządzania.
Spis treści:Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział 1. Znaczenie pojęcia „kompetencje”
Definicje kompetencji
Typowe struktury kompetencyjne
Zastosowanie struktur kompetencyjnych
Cechy dobrych struktur kompetencyjnych
Podsumowanie
Rozdział 2. Tworzenie struktur kompetencyjnych
Podstawowe zasady tworzenia struktur kompetencyjnych
Główne etapy tworzenia struktur kompetencyjnych
Tworzenie struktury wyprofilowanej
Podsumowanie
Rozdział 3. Zastosowanie modelu kompetencyjnego w procesie selekcji
Cel selekcji
Zachowania konieczne do efektywnej pracy na danym stanowisku
Wykorzystanie modelu kompetencyjnego podczas redagowania ogłoszeń o pracy
Użycie modelu kompetencyjnego jako pomocy w wyborze i projektowaniu metod oceny
Podejmowanie decyzji w procesie oceny na podstawie kompetencji
Komunikowanie się z kandydatami
Użycie elementów modelu kompetencyjnego w monitorowaniu procesu selekcji
Podsumowanie
Rozdział 4. Zastosowanie modelu kompetencyjnego podczas oceny efektywności pracy
Cel oceny efektywności pracy
Istota oceny efektywności pracy
Ocena efektywności pracy z zastosowaniem modelu kompetencyjnego
Podsumowanie
Rozdział 5. Zastosowanie modelu kompetencyjnego w procesach szkolenia i rozwoju
Cele szkolenia i rozwoju
Czynniki wpływające na kształt procesów szkolenia i rozwoju
Czynniki wpływające na efektywność procesów szkolenia i rozwoju
Wykorzystanie struktury kompetencyjnej w procesach szkolenia i rozwoju
Podsumowanie
Rozdział 6. Zastosowanie modelu kompetencyjnego jako pomocniczego narzędzia w procesie wynagradzania pracowników i szeregowania stanowisk
Cel wynagradzania pracowników i szeregowania stanowisk
Czynniki wpływające na strategię wynagradzania pracowników i sposób szeregowania stanowisk
Zastosowanie modelu kompetencyjnego podczas szeregowania stanowisk i ustalania wynagrodzeń
Inne zagadnienia, które warto rozważyć podczas opracowywania struktury płac i szeregowania stanowisk
Podsumowanie
Zakończenie
Kompetencje a zarządzanie efektywnością pracy
Tworzenie struktury kompetencyjnej
Zastosowanie modelu kompetencyjnego w różnych obszarach zarządzania zasobami ludzkimi
Korzyści z zastosowania modelu kompetencyjnego w procesach zarządzania zasobami ludzkimi
Kompetencje techniczne
Przewidywania na temat zastosowania modeli kompetencyjnych w przyszłości
Załącznik 1. Modelowa struktura kompetencyjna
Załącznik 2. Przykład zastosowania metody porównania parami
Indeks